احکام شرعی

راه های تشخیص مرجع تقلید اعلم

احکام تقلید - راه های تشخیص مرجع تقلید اعلم

سایت راشدون بخش احکام شرعی: در مطلب قبلی نحوه انتخاب مرجع تقلید را ذکر کردیم که میتوانید به آن مطلب مراجعه کنید. اما در ادامه بررسی احکام تقلید قصد داریم راه های تشخیص مرجع تقلید اعلم را بیان کنیم که چگونه مرجع تقلید اعلم را بشناسیم؟ و انتخاب کنیم. پس تا انتهای مطلب را بخوانید.

راه شناخت و تشخیص مرجع تقلید اعلم

در ویدیوی زیر بصورت مختصر توضیح داده شده که چگونه مرجع تقلید اعلم را بشناسیم؟ بعد از دیدن ویدیو حتما ادامه متن را نیز بخوانید زیرا به برخی از سوالات در متن پاسخ دادیم که در ویدیو نیست.

شرایط مرجع تقلید چیست؟

مجتهدی می توان مرجع تقلید شود که جامع و در بر دارنده شرایط زیر باشد:

  1. مرد باشد.
  2. بالغ باش
  3. عاقل باشد.
  4. شیعه دوازده امامی باشد.
  5. حلال زاده باشد.
  6. عادل باشد.
  7. بنابر احتیاط واجب حریص به دنیا نباشد.
  8. مجتهد باشد.
  9. از مجتهدان دیگر اعلم باشد. یعنی در فهمیدن حکم خدا از تمام مجتهدین زمان خود استادتر باشد.

راه تشخیص مرجع تقلید

همانطور که ما قبل از مراجعه به پزشک در مورد اینکه مثلا کدام پزشک جراح قلب بهتر است در مورد انتخاب مجتهد اعلم نیز باید تحقیق کنیم، طبق نظر اکثر مراجع یکی از شرایط مرجع تقلید این است که از نظر علمی از سایر مجتهدان زمان خود، بالاتر باشد و با وجود مجتهد اعلم، نمی­توان از مجتهد غیر اعلم تقلید کرد. که از سه راه برای تشخیص مرجع تقلید اعلم وجود دارد:

  1. خود فرد به یقین برسد مثلا در جای که خود فرد عالم باشد و توانایی تشخیص مرجع تقلید اعلم را داشته باشد .
  2. از دو نفر عالم عادل بپرسید و هر دو یکنفر را برای شما معرفی کنند البته نباید با حرف دو عالم عادل دیگر تعارض داشته باشد.
  3. اگر گفته ای عده ای اهل علم یقین به اعلم بودن یک مرجع تقلید پیدا کند.

چگونه مرجع تقلید اعلم را بشناسیم؟

1-قطع و يقين شخصي انسان

فقهاء در علم اصول به خوبي تقرير كرده اند كه علم و قطع، حجيت ذاتي دارد و در نفي يا اثبات نياز به جعل جاعل ندارد. 

حال اگر فردي از روي تحقيق و يا  از هر راه ديگر مثل تقليد صحيح از حكم مجتهد جامع الشرايط ديگر علم پيدا كرد كه فرد خاصي مجتهد اعلم است در اين صورت از او تقليد مي كند.

2- شهادت دادن دو نفر عادل

يكي از راه هاي علمي كه شارع مقدس قرار داده حجيت بينه يعني شهادت دادن دو عادل مي باشد (هر چند در بعضي  از موارد به شهادت دادن كمتر از چهار عادل اكتفاء نمي شود)  و روشن است كه شناخت مجتهد اعلم يكي از موضوعات فقهي مي باشد و بناء عقلا بر عمل نمودن به بينه است؛ هر چند عقلا قول خبره و آگاه به علم و يا فن خاصي را از اين باب كه اهل خبره است حجت مي شمرند و لو اينكه در حدسيات باشد؛ مثل شناخت مجتهد اعلم كه كساني كه آگاه هستند از روي مطالعه كتب يا شركت در دروس چند مجتهد حدس مي زنند كه كدام يك اعلم مي باشند.

 بنابراين اگر دو نفر عالم عادل كه مي توانند مجتهد اعلم را تشخيص دهند اجتهاد يا اعلم بودن كسي را تصديق كنند حجت شرعي  ثابت مي شود؛ يعني فرد مقلد در صورت عمل به آن در پيشگاه خداي متعال  معذور است. 

البته اين راه در صورتي اعتبار دارد كه فرد ديگري به عنوان مجتهد اعلم به شهادت دو عادل ديگر معرفي نگردد؛ زيرا ادله اعتبار دهنده به اين راه شامل تقابل و تعارض دو طرفِ در مقابل هم نمي گردد و هر دو به خاطر تعارض از حجيت و اعتبار خارج مي گردند.

 نكته آنكه چنانچه برخي از بزرگان مي فرمايند همانطور كه اجتهاد و اعلميت با شهادت دو نفر عادل ثابت مي گردد، با خبر دادن يك عادل نيز ثابت مي شود زيرا روش عقلا در موضوعات خارجيه مثل همين جا چنين است  و سيره عقلا يكي از حجت هاي معتبر مي باشد.  (موسوعه الامام الخوئي ج1 /174)

3- شهرت پيدا كردن 

شايع شدن و شهرت پيدا كردن به گونه اي كه انسان علم يا اطمينان پيدا كند كه فردي مجتهد اعلم است يكي ديگر از راه هاي كشف اين مطلب شمرده شده است؛ زيرا اطمينان هرچند مانند علم، حجيت ذاتي ندارد؛ ولي سيره عقلا نشان مي دهد كه بايد به آن عمل كرد و در جايي كه سيره وجود داشته باشد و از جانب شارع مقدس ردعي وارد نشده باشد، حجت است.

راه شناخت مرجع تقلید اعلم طبق نظر همه مراجع

احکام تقلید - راه های تشخیص مرجع تقلید اعلم

اگر تشخیص مرجع تقلید اعلم مشکل باشد تکلیف چیست؟

اگر تشخیص مجتهد اعلم مشکل باشد باید به اهل خبره مراجعه کنید و دیگری نیازی نیست که به یقین برسید بلکه احتمال اعلمیت هر کدام را که می دهید، همان شخص را انتخاب کنید.

بازم اگر در مورد انتخاب مرجع تقلید اعلم سوالی دارید در بخش نظرات همین پست بفرستید، پاسخگویی شما هستیم.

4.3/5 - (34 امتیاز)

‫39 نظرها

  1. با سلام من از آقای مکارم چند ماهی تقلید میکنم بدون یقین بود اما حالا اما حالا آقای شیبری زنجانی یقین دارم به دلایل که که میدانم ونسبت ایشون اطمینان دارم چون چند باری منزل ایشون برای کار رفته بودم به این یقین الان رسیدم که ایشون اعلم تر از آقای مکارم هست چون همش در اتاق جدا گانه کوچکی داعم در حال مطاله و درس و مربوط به کار خودشان واز کار دنیایی و امثال آنها به کل دور هستند مثل مرحوم آیت الله بهجت برای همین خودم به یقین رسیدم پدرمن هم از مکارم به آیت الله شبیری زنجانی عوض کردن سیاسی خیلی نیستن

  2. سلام و وقت بخیر
    من از آقای سیستانی تقلید مینکم، از از اطرافیا که میپرسم اکثرا میگن آقای سیستانی، ولی مسءله اینه که اطرافیا آدم های معمولی هستند و من نسبت به همه خانواده و اطرافیان، از احکام شرعی بیشتر سر در میارم تا اون ها.
    یکی از شرایط اینه که انسان خودش به یقین برسه، من انقد اسم آقای سیستانی رو شنیدم که ناخواسته باورم شده که نرم دنبال کسی دیگه، از طرفی برای تحقیق به دفتر آقای مکارم زنگ زدم و اون آقا به من گفتن که تماس گرفتن با دفاتر مراجع و پرس و جو از آن ها اشتباهه، چون اکثرا مرجع خودشونو بهت معرفی میکنن! قبل از اون، به دفتر آقای سیستانی تو تهران و قم و مشهد زنگ زدم:
    تهران گفت : از نظر ما آقای سیستانی، شبیری و آقای وحید یکسان هستند!
    قم گفت : یسری از ماها اعتقادمون بر اینه که آقای سیستانی از آقای وحید و آقای شبیری بالاترند ولی تو مساءل مربوط به احتیاط واجب، میتونید از این دو پیروی کنید.
    مشهد گفت : آقای سیستانی، بعد آقای وحید و بعد آقای شبیری!
    در کل دفاتر آقای سیستانی، آقایان مکارم و خامنه ای رو کلا تو ردیف پایین تر دونستن!
    حالا بد نیست بدونید که خواهر بنده که مدتی درس حوزه میخوند و بعد ترک کرد، یبار بهم گفت که اونجا، اکثر اینایی که میدیدم بحثشون سر این بود که آقای مکارم اعلمه!
    دفتر آقای شبیری هم بهم گفتن که آقایان سیستانی و شبیری رو یکسان میدونیم، و بعضی هم میگن آقای وحید هم با این دو بزرگوار یکسانند!
    حالا خودتون ببینید که چقد گیج کننده شد، و طبق حرف خودتون، سخته بشه به یه نتیجه قاطع رسید!
    طبق نظراتی که دفاتر آقای سیستانی در مشهد و قم بهم گفتن، بهم فرمودن که بین آقای شبیری و سیستانی و خراسانی، آقای سیستانی، روزه بدون شک هست و اگر حرف ما رو میخوای رو تقلید ایشون بمون!
    اما من خودم بنظرم، حد اقل تو مسیله نجاسات، آقایان مکارم و مظاهری و هادوی تهرانی رو خیلی منطقی تر میدونم. میدونم شخصی نباید بر خورد کنم، اما شما فکرشو بکن، تو اسلامی که باور داریم آسون میگیره، مخصوصا تو طهارت، برای پاک کردن متنجسی که عین نجاست نداره، مثل برخورد با جای پای سگ، باید با آب قلیل، حتما غساله رو جمع کرد! (البته آقای مکارم هم تو این مورد شبیه به آقای سیستانی نظر دادند)، یا مثلا برای سوار شدن ماشین خارجی که چرم داره، باید اگر میدونیم چرمش تذکیه نشده است، اجتناب کرد! حتی از لباس و کفش و کمر بندی که از امریکا و امثالش میاد و میدونم چرم طبیعیه، اجتناب کرد! در صورتی که این بزرگواران خیلی منطقی تر فتوا دادند، مخصوصا آقایان مظاهری و هادوی!
    بعنوان مثال: الان که متاسفانه و متاسفانه همینطور داره تو کشور سگ وارد میشه، اگه با ماشین برم تو جایی که سگ رد شده و بعد از جایی رد شم که آبی جمع شده و این آب بپاشه رو بدنه خودرو، بدنه نجسه! ولی طبق آقای مظاهری و هادوی، لا اقل میشه با آب قلیل بشورم چرخامو، بدون این که از غسالش اجتناب کنم!
    دفاتر آقای سیستانی هم کلا تا ازشون میپرسی، میگن وسواس بخرج نده! میگم خوب جلو چشام شده، میگن وقتی سگ دیدی آسمونو نگاه کن که نبینی!!! میگم از یه چاله رد شم که توش آب جمع شده چی؟ میگن اونم قلیله و همش بدتر نجس میشه! این مسیله سگ یکی از مسایله که فقط در صورتی میشه بهش اعتنا نکرد که بخودمون دروغ بگیم!
    حالا با این رویه، باز هم نمیشه نتیجه گیری کرد؟؟ یا این که باز مسایل عقلی و دلایل این مدلی، باز هم دلیلی برا انتخاب مرجع نمیتونه باشه؟؟؟
    زیاد نوشتم چون همه کامنتا رو خوندم ولی باز به جواب نرسیدم، ممنون از جوابتون

    1. سلام دوست عزیز
      تماس گرفتن با دفتر خود مراجع تقلید اشتباه هست، چون دفتر هر مرجعی ، مرجع خودشون رو تایید میکنن و مراجع همسو با خودشان، طبق تحقیقی که بنده خودم در قم انجام دادم، اینجا نیز نظرات مختلف هست و هر کس باید به یقینی که بعد از تحقیق می رسد عمل کند و اگه نداند کدام اعلم است از هر کدام که بخواهد می تواند تقلید کند، ضمن اینکه در خود خیلی ها در کنار آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی، مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم را نیز اعلم می دانند پس اینطوری نیست که به یک نظر واحدی برسید، خود بنده با تحقیقی که کردم از مقام معظم رهبری تقلید می کنم. به هر حال راههای تشخیص مجتهد اعلم رو در پست توضیح دادیم، و اگه یک نفر بصورت قطعی مشخص بود نیازی به این مباحث نبود ولی الان بین اهل علم اختلاف هست پس شما هم خیلی به خودتون سختی ندین و به هر کدام از این بزرگواران که احتمال اعلمیت دادید میتوانید تقلید کنید.

  3. سلام وقت شما بخیر
    آیا فقهای درجه یک و تراز اولی وجود دارند که آیت الله نوری همدانی را اعلم بدانند؟
    همچنین آیا فقهای درجه یک و تراز اولی وجود دارند که آیت الله حسین مظاهری را اعلم بدانند؟
    با سپاس

      1. سلام مجدد و تشکر از پاسخ شما
        همونطور که می دونید فقها و اساتید خارج فقه زیاد هستند اما بنده که هیچ دانش فقهی ندارم و نمی تونم علمیت و خبرویت هیچ کدوم از این فقها در تشخیص مرجع اعلم رو تشخیص بدم چطور می تونم از بین این فقها اون هایی رو که درجه یک و تراز اول هستن رو پیدا کنم؟میشه راهنمایی بفرمایین؟

      2. سلام علیکم
        داخل پست روش های تشخیص مجتهد اعلم ذکر شده راه دیگری نیست، نیازی نیست به یقین صد در صد برسید، همین اندازه که تحقیق کنید و نسبت به یکی از مراجع گمان بیشتری به اعلمیت داشته باشید کافی هستید، نیازی به وسواس نیست. الان اکثر اهل علم ، حضرات آیات مقام معظم رهبری، سیستانی، مکارم شیرازی و وحید خراسانی رو معرفی می کنند.

  4. سلام ببخشید من برای انتخاب مرجع تقلید با هر جایی که تماس گرفتم پاسخ درستی به من ندادن و به من مرجع اعلم رو معرفی نکردن و فقط گفتن خودتون پرس و جو کنید و خب من هم به دو عالمی که بتونه مرجع اعلم رو بهم معرفی کنه دسترسی ندارم الان من باید چکار کنم بنظر شما؟
    همین که داخل چند سایت جستجو کردم مثل سایت خودتون و کارشناس و مدیر سایت اعلم بودن رهبری رو تائید کردن کافیه؟ میتونم ایشون رو بعنوان مرجع تقلیدم انتخاب کنم؟
    واینکه جایی خوندم نوشته بودن کسانی که در تشخیص اعلم مشکل دارند جامعه مدرسین چند مرجع رو معرفی میکنن و فرد میتونه از بین مراجع یکی رو انتخاب کنه این درسته؟ یعنی من الان میتونم رهبری رو انتخاب کنم؟ واینکه آیا شما هم اعلم بودن ایشون رو تائید میکنید نسبت به سایر مراجع؟لطفا اگه میشه جوابم رو بدید و کمکم کنید

    1. سلام و عرض ادب، چون بصورت قطع نمی توان گفت اعلم کیست، جامع مدرسین چند مرجع بزرگوار را بخاطر همین موضوع معرفی کرده، خود بنده نیز با تحقیق از مقام معظم رهبری تقلید می کنم پس شما هم می توانید با خیال راحت از مقام معظم رهبری تقلید کنید.

  5. سلام
    کسی که از ایت الله صافی گلپایگانی تقلید میکنه با توجه به اینکه ایشون در قید حیات نیستند میتونه مرجع رو عوض کنه و از رهبری تقلید کنه؟
    بین رهبری و آیت الله صافی کدام اعلم تر هستند؟

    1. سلام علیکم
      بله می توانید بعد از فوت مرجع تقلید به مرجع تقلید اعلم که در قید حیات هست رجوع کنید.

  6. سلام خداقوت
    ببخشید من برای انتخاب مرجع تقلید با جامعه مدرسین تماس گرفتم و ۶نفر از مراجع رو نام بردند و گفتند با تحقیق و یا پرس وجو از اطرافیان و خانواده یک نفر رو انتخاب کنم من هم از چند نفری پرسیدم ولی خب اینکه آیا اهل خبره بودن یا نه رو نمیدونم ولی خب تعدادی هم افراد معمولی بودند و در طول تحقیق خیلی برخورد کردم به نظراتی که مقام معظم رهبری رو انتخاب کردن یا معرفی میکردند ایشون رو خواستم بدونم همین مراحل کافی است؟

  7. سلام و عرض ادب خدمت شما
    من زمانی ک ب سن تکلیف رسیدم بدون تحقیق و فقط طبق گفته مادرم ک گفتند آیت الله سیستانی خوب است ایشان را انتخاب کردم،
    اما الان ک بالغ شده ام و خودم درحال تحقیق هستم دیدم ک خیلیا میگن رهبر بهتر است
    قصد دارم ایشان را به عنوان مرجع تقلید انتخاب کنم.
    لازم به ذکر است که در طول زمانی مرجع تقلید بنده آیت الله سیستانی بودن من فقط به صورت زبانی در آن زمان ایشان را انتخاب کردم ولی در عمل و انجام کارهایم از ایشان پیروی نکرده ام به گونه ای که انگار مرجع تقلید نداشتم و فقط بصورت زبانی گفته ام ایشان مرحع من است

    1. سلام و عرض ادب
      اگه طبق راههای که گفته شد و تحفیق کردید و به این نتیجه رسیدید که آیت الله خامنه ای اعلم است می توانید از ایشان تقلید کنید.

  8. سلام من قبلا که ایت الله بهجت زنده بودن بدون تحقیق کتاب ایشون رو تهیه کردم وتقلید کردم حالا دوست دارم از مرجع تقلید زنده تقلید کنم باید چی کار کنم؟ لطفا راهنمایی کنید .

    1. سلام، تحقیق کنید ببینید از مراجعی که زنده هستند کدام اعلم است از همان تقلید کنید.

  9. سلام من چند بار بدون اینکه تحقیق کنم که مرجع تقلیدی اعلم است مرجع تقلیدم را عوض کرده ام
    حال تکلیف من چیست
    بین مقام معظم رهبری
    آیت الله مکارم
    و آیت الله سیستانی مرجع تقلیدم را تغییر داده ام

    اکنون بگویید کدام یک اعلم است

    1. سلام، از چند نفر اهل علم و روحانی دیگر نیز بپرسید و بین مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی یکی را انتخاب کنید، مرجع تقلید خودم مقام معظم رهبری است.

    1. بصورت قطعی نمی توان گفت کدام یک اعلم است و باید خود شما تحفیق کنید و اطمینان یا گمان به اعلم بودن هر کدام پیدا کردید باید از همان بزرگوار تقلید کنید، فقط تا آنجای که من اطلاع دارم بین اهل علم ظاهرا بین آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی، تعداد کسانی که آیت الله سیستانی را اعلم می دانند بیشتر است.

  10. من قبلا شرایط انتخاب دو مرجع تقلید را نمی‌دانستم.با صداقت میگم در مورد یه فتوا در مورد یه مسیله.من فقط با بعد پزشکی سنجیدم و هم بصورت دلی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای را انتخاب کردم.اگه به نظر کارشنان ..و شناخت من
    در کل سؤال دیگه دارم .شخص برای درک رساله با توجه به متن سنگین یا سبک و غیره شما چه پیشنهادی دارید.تا حالا جز چند صفحه اونم در اینترنت بیشتر از حل المسائل آقا را نخواندم.

    1. سلام، رساله آموزشی مقام معظم رهبری خیلی روان و ساده است که می توانید خریداری کرده و در مسائل مختلف مراجعه کنید.

  11. سلام.
    خسته نباشید.
    من از چهار نفر که پیش نماز مساجد بودند درباره مرجع تقلید سوال کردم.
    دو نفر از آن ها گفتند که بین رهبر و آقای مکارم شیرازی یکی را انتخاب کن.
    یک نفر از آن ها گفتند که رهبر را انتخاب کن.
    و نفر آخر گفتند که بین رهبر،آقای سیستانی، آقای خراسانی یکی را انتخاب کن.
    به نظر شما من کدام برای مرجع تقلید انتخاب کنم؟
    و اینکه آیا روشم درست بوده؟

    1. سلام، بالا کامل توضیح داده شده، اگر بعد تحقیق مردد بودید که کدام یکی از مراجع اعلم، به آن شخصی که اطمینان بیشتر در اعلمیت او دارید باید انتخاب کنید و اگر به نتیجه نرسیدید به نفراتی که میدانید اعلم هستند می توانید یکی را اختیار کنید. الان تعداد زیادی اهل علم مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله وحید خراسانی نسبت به دیگر علما اعلم می دانند، بنده که تحقیق کردم مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی را به شما پیشنهاد می کنم البته خودم از مقام معظم رهبری تقلید می کنم.

      1. سلام من رفتم از پیش نماز مسجدمان پرسیدم گفت چند تا مرجع مساوی داریم که رهبری هم داخلشون بود منم رهبری انتخاب کردم در این صورت کفایت میکند؟

      2. سلام آقا امیرحسین، نظرها خیلی همین است که به طور قطع نمی توان گفت کدام مرجع اعلم است و اگه شما تحقیق کردید از هر کدام که خواستید می توانید تقلید، الان هم در این شرایط تقلید از مقام معظم رهبری اشکالی نداره، من خودمم از مقام معظم رهبری تقلید می کنم.

      3. سلام علیکم و رحمت الله
        چطور می توام فقهای درجه یک که مدرس هم باشند را پیدا کنم که قائل به اعلمیت آقای مکارم باشند از آنجایی که شما خودتان تحقیق کرده اید احتمالا اینگونه افراد را می شناسید لطفا راهنمایی بفرمایید

      4. سلام علیکم
        مدرسین دروس خارج فقه در قم بسیار زیاد هستند و می توانید بعد اتمام درس به آنها مراجعه و سوالتون رو طرح کنین.

  12. سلام به نظر شما بین یت الله خامنه ای و مکازم شیرازی کدوم رو انتخاب کنم ؟
    لطفا بهم بگید کدام اعلم تر هستند

    1. سلام دوست عزیز، به صرف اینکه من بگویم کدام اعلم است کفایت نمی کند و شما باید مراحلی را که در مطلب بالا توضیح دادم را طی کنید، ولی من خودم با تحقیقاتی که داشتم از مقام معظم رهبری تقلید می کنم ولی این برای شما حجت نیست. ولی اگر تحقیق کردید و به اطمینان و یقین نرسیدید که کدام اعلم است نسبت به هر کدام که ظن داشتید اعلم است باید تقلید کنید ولی اگر بازم به ظن و گمان نرسیدید و شک داشتید که کدام اعلم در این صورت مخیر هستید بین چند نفری که شک دارید یک نفر را انتخاب کنید که در این صورت توصیه می کنم از مقام معظم رهبری تقلید کنید.

      1. سلام وقتتون بخیر به نظر شما بین آیت الله سیستانی و ایت الله لطف الله صافی گلپایگانی کدوم رو انتخاب کنم ؟
        لطفا بگید کدوم یک اعلم تر هستند

      2. سلام دوست عزیر باید خود شما از اهل خبره تحقیق کنید، ولی طبق تحقیقاتی که بنده داشتم بین آیت الله سیستانی و آیت الله لطف الله اکثر اهل خبره و علما بین این دو بزرگوار آیت الله سیسانی را اعلم می دانند.

  13. با سلام آرزوی قبولی طاعات وعبادات،
    یه سوال داشتم؟
    از نظر فقها کدامیک ازحضرات عظام ذیل اعلمتر میباشند
    حضرت آیت الله خامنه ای
    حضرت آیت الله سیستانی

    1. سلام علیکم، طاعات و عبادات شما هم قبول درگاه حق.
      نظرات متفاوت است گروهی مقام معظم رهبری را اعلم می دانند و گروهی آیت الله سیستانی، لذا اگر شما تحقیق کردید و به نتیجه قطعی نرسیدید باید طبق گمان و اطمینان خود عمل کنید و اگر طبق تحقیقات شما هیچ کدام ترجیحی بر دیگر نداشتند می توانید از هر کدام از این دو مرجع بزرگوار تقلید کنید.

      1. با سلام و خسته نباشید
        مرجع تقلید من آیت الله سیستانی میباشد اما قصد دارم مرجع تقلید خود را به آیت الله خامنه ای تغییر دهم و شرط آن اعلم بودن ایشان میباشد
        میخواستم بدانم ایا بنظر شما آیت الله خامنه‌ اعلم تر از آیت الله سیستانی میباشد یا خیر‌

      2. سلام، همانطور که بالا ذکر شده است نظر من به تنهایی کفایت نمی کند و الان بگونه ای است که نمی توان به طور یقین و قطع گفت که کدام یک از مراجع فعلی است اعلم است، من خودم در تحقیقاتی که داشتم بین آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی مردد بودم و از اهل علم نیز که می پرسیدم عده ای یکی و عده ای دیگری را انتخاب می کردند و اگر در تحقیقات به این نتیجه برسید که هر دو مساوی هستند یا ندانید کدام اعلم است از هر کدام می توانید تقلید کنید این در صورتی است که قبلا تقلید نکرده باشد و تقلید ابتدایی باشد و الان که از آیت الله سیستانی تقلید می کنید ایشان تغییر به مرجع تقلید مساوی را جایز نمی دانند، لذا اگر در تحقیقاتی که داشتید گمان یا ظن پیدا کردید که آیت الله خامنه ای اعلم است در آن صورت می توانید تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا