احکام شرعی

حکم خوردن قرص جلوگیری ال دی در ماه رمضان

پرسش: حکم خوردن قرص جلوگیری در ماه رمضان چیست؟ حکم خوردن قرص جلوگیری ضد بارداری ال دی در ماه رمضان چیست؟ آیا خوردن قرص جلوگیری ال دی روزه را باطل میکند؟

احکام روزه - حکم خوردن قرص جلوگیری ال دی در ماه رمضان

حکم خوردن قرص جلوگیری ال دی در ماه رمضان

روزه در اسلام از اهمیت زیادى برخوردار است و در میان عبادات تنها عبادتى است که به خداوند متعال اختصاص یافته است؛ زیرا به لحاظ جایگاهش کمتر در معرض ریا قرار مى گیرد، بر خلاف دیگر عبادات که چون در معرض دید مردم است از ریا برکنار نبوده و دست یابى اخلاص در آن ها سخت و دشوار است. علاوه بر آن، روزه یکى از ارکان پنج گانه اسلام نیز مى باشد. شواهد فراوانى در تاریخ به چشم مى‏خورد که روزه در میان یهود و مسیحیت و اقوام و ملت‏هاى دیگر نیز بوده است. آنان به هنگام مواجهه با غم و اندوه و توبه و طلب خشنودى خداوند، روزه مى‏گرفتند تا با این کار در پیشگاه او اظهار عجز و تواضع نموده و به گناهان خود اعتراف کنند. حال برخی بانوان برای اینکه در در ماه رمضان حیض نشوند از قرص جلوگیری ال دی استفاده می کنند.
قرص ال دی یا Contraceptive LD یکی از انواع قرص‌های ضدبارداری است. این دارو در زنان جوان زیر ۲۰ سال و یا کسانی که می‌خواهند پیش از نخستین بارداری، مدتی طولانی دارو مصرف کنند، و زنان مسن و چاق بیشتر از قرص اچ دی توصیه می‌شود. البته در افرادی که به دلایلی قصد به تاخیر انداختن دوران قاعدگی خود را نیز دارند کاربرد فراوانی پیدا کرده است. این قرص‌ها بمانند تمامی داروها علاوه بر مزایای مربوط به خود همواره عوارضی را به همراه خواهند داشت بنابراین توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود.

آیا خوردن قرص جلوگیری ال دی روزه را باطل میکند؟

حال سوال این است که حکم خوردن قرص جلوگیری ال دی در ماه رمضان چیست؟  آیا استفاده از قرص جلوگیری ال دی روزه را باطل میکند یا خیر؟ که در ادامه میتوانید نظر مراجع تقلید را درباره استفاده از قرص ضد بارداری ال دی بخوانید.

خوردن قرص در حال روزه (روزه ماه رمضان) باعث باطل شدن روزه می شود ولی خوردن قرص بعد از اذان مغرب تا اذان صبح اشکالی ندارد

پرسش : آیا زنان می توانند برای این که بتوانند روزه را کامل بگیرند، از قرص های جلوگیری مانند ال دی در ماه رمضان استفاده نمایند؟
آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که ضرر مهمی نداشته باشد اشکالی ندارد، و چنانچه لکه هایی ببیند ولی سه روز اول متصل و پی در پی نباشد حکم استحاضه را دارد.

پرسش: آیا زنان می توانند برای گرفتن همه روزه های ماه رمضان از قرص ضد بارداری استفاده کنند تا حیض نشوند؟
آیت الله سیستانی: مانعی ندارد.

بنابراین خوردن قرص جلوگیری ال دی در ماه رمضان برای اینکه زنان حیض نشوند اشکالی ندارد.

4/5 - (5 امتیاز)

‫4 نظرها

  1. سلام ببخشید یه سوال داشتم من یه بار حدود یه ربع بعد از خوردن سحری آروق زدم و یکم از غذایی که برای سحری خورده بودم داخل دهانم برگشت که رفتم همه رو ریختم آیا روزم باطل شده ؟؟؟

    1. سلام علیکم، اگه وارد فضای دهان شود و عمدا قورت دهید باطل می کند، ولی بیرون ریختن اشکالی ندارد، ضمنا استفراغ عمدی هم روزه را باطل می کند.

  2. چرا ماباید هم روزه بگیریم هم پول یاهمان فطریه بپردازیم درحالی که خودمون هیچی نداریم

    1. سلام دوست عزیز، مورد اول اینکه فطریه بر شخص فقیر واجب نیست و مورد دوم اینکه فلسفه و حکمت پرداخت فطریه چیست، پاسخش یه مقدار مفصله و در کامنت نمیگنجه لذا توصیه می کنم در گوگل سرچ کنید به پاسختتون می رسید ان شاء الله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا