احکام شرعی

آیا سیگار کشیدن روزه را باطل میکند؟

آیا سیگار روزه را باطل میکند

یکی از سوالاتی که زیادی پرسیده می شود این است که آیا قلیان و سیگار روزه را باطل میکند؟ حکم کشیدن سیگار برای روزه دار و در ماه رمضان چیست؟ در پاسخ باید گفت که به فتوای تعداد زیادی از فقیهان، رساندن غبار غلیظ به حلق، روزه را باطل می‌کند. بر همین اساس مشهور فقهاء کشیدن سیگار و قلیان و مانند آن‌ها را نیز جزو مبطلات دانسته‌اند. در رساله توضیح‌المسائل بعضی از فقیهان، تصریحی بر باطل شدن روزه با سیگار نیست؛ فقط استعمال دخانیات در حال روزه، به احتیاط واجب حرام دانسته شده است که در ادامه نظر اکثر مراجع تقلید را ذکر کرده ایم که در ادامه می توانید بخوانید.

احکام روزه - آیا سیگار کشیدن روزه را باطل میکند؟

آیا سیگار روزه را باطل میکند؟ حکم سیگار کشیدن در ماه رمضان

امام خمینی (ره):

در احکام روزه آمده است که رسانیدن غبار غلیظ به حلق، روزه را باطل می‌کند.

ذیل همین فرع در باره این‌که آیا رسانیدن بخار و دود به حلق مبطل روزه است یا خیر؟ نیز بحث می‌شود.

به فتوای امام خمینی (س) بنابر اقوا بخار حکم غبار را ندارد و ملحق به آن نمى‌گردد، مگر آن‌که در دهان تبدیل به آب شده، سپس آب را فرو برد. کما این‌که دود نیز بنابر اقوا همانند بخار است و به غبار ملحق نمی‌شود. لذا دودی که از سیگار کشیدن شخص دیگر به حلق فرد روزه‌دار وارد می‌شود سبب بطلان روزه او نمی‌گردد. لیکن کشیدن دود که در این پرسش مورد سؤال قرار گرفته، غیر از رسانیدن دود به حلق و متفاوت با آن است.

به همین جهت امام (س) در باره کشیدن دود قلیان و سیگار و تنباکو و مانند این‌ها، در حال روزه نظر دیگری دارند. و به احتیاط واجب آن را در حکم رسانیدن غبار به حلق می‌دانند که روزه را باطل می‌کند و امساک از آن را به احتیاط واجب لازم می‌دانند. (سایت امام خمینی)

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای:

١٦٠٥ احتياط واجب آن است كه روزه‏دار دود سيگار و تنباكو و مانند اينها را هم به حلق نرساند. ولى بخار غليظ روزه را باطل نمى‏كند، مگر اين كه در دهان به صورت آب در آيد و فرو دهد.
١٦٠٦ اگر مواظبت نكند و غبار يا بخار يا دود و مانند اينها داخل حلق شود،چنانچه يقين داشته كه به حلق نمى رسد روزه‏اش صحيح است.(سایت خامنه ای دات آی آر)

حضرت آیت الله زنجانی:

در ماه مبارک رمضان سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات به صورت آشکار به گونه‏ اى که بى ‏احترامى به روزه به شمار آید جایز نیست بلکه بنابر احتیاط در غیر این صورت نیز استفاده نشود و چنان چه روزه دار در ماه رمضان از دخانیات استفاده کند، بنا بر احتیاط در بقیه روز از کارهایى که روزه را باطل مى کند خوددارى کرده، روزه آن روز را نیز قضا کند.

حضرت آیت الله وحید خراسانی:

مسأله ۱۶۱۳ ـ احتياط واجب آن است كه روزه دار بخار غليظ و دود سيگار و تنباكو و مانند اينها را هم به حلق نرساند.(رساله توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی)

حضرت آیت الله نوری همدانی:

(مساله 1602) روزه‌دار باید بخار غلیظی که در دهان مبدل به آب می‌شود و نیز بنابر احتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را به حلق نرساند. (توضیح المسائل حضرت آیت الله نوری همدانی)

حضرت آیت الله سیستانی:

پرسش: سیگار کشیدن در حال روزه روزه باطل است ؟
پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند. (استفتائات موجود در سایت حضرت آیت الله سیستانی)

حضرت آیت الله مظاهری:

سؤال: در وقت روزه سیگار کشیدم، اما کاملاً دودش را به حلق ندادم. آیا روزه‌ام باطل شده؟ و آيا کفاره دارد يا فقط يک روز قضاي آن لازم است؟
پاسخ: قضا دارد.(استفتائات موجود در سایت آیت الله مظاهری)

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

س. آیا كشیدن سیگار و استعمال قلیان، مبطل روزه است؟
ج. بنابراحتیاط واجب، روزه‌دار نباید دود سیگار یا قلیان را به حلق برساند. والله العالم (استفتائات موجود در سایت آیت الله صافی گلپایگانی)

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا