احکام شرعی

کدام مرجع تقلید سیگار کشیدن را مبطل روزه نمی داند؟

احکام روزه - کدام مرجع تقلید سیگار کشیدن را مبطل روزه نمی داند؟

همه مراجع تقلید می گویند: احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند. و چون هیچ یک از مراجع تقلید فتوای به جواز استعمال سیگار برای شخص روزه دار نداده اند، بنابراین، لازم است که شخص روزه دار از اذان صبح تا اذان مغرب از استعمال هر نوع از دخانیات خود داری نماید. بدیهی است با استعمال سیگار روزه اش باطل و علاوه بر قضای روزه، کفاره  نیز بر او واجب می شود. در ادامه نظر اکثر مراجع تقلید را آورده ایم که می توانید بخوانید:

کدام مرجع سیگار را مبطل روزه نمی داند؟

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای:

١٦٠٥ احتياط واجب آن است كه روزه‏دار دود سيگار و تنباكو و مانند اينها را هم به حلق نرساند. ولى بخار غليظ روزه را باطل نمى‏كند، مگر اين كه در دهان به صورت آب در آيد و فرو دهد.
١٦٠٦ اگر مواظبت نكند و غبار يا بخار يا دود و مانند اينها داخل حلق شود،چنانچه يقين داشته كه به حلق نمى رسد روزه‏اش صحيح است.(سایت خامنه ای دات آی آر)

حضرت آیت الله وحید خراسانی:

مسأله ۱۶۱۳ ـ احتياط واجب آن است كه روزه دار بخار غليظ و دود سيگار و تنباكو و مانند اينها را هم به حلق نرساند.(رساله توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی)

حضرت آیت الله زنجانی:

در ماه مبارک رمضان سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات به صورت آشکار به گونه‏ اى که بى ‏احترامى به روزه به شمار آید جایز نیست بلکه بنابر احتیاط در غیر این صورت نیز استفاده نشود و چنان چه روزه دار در ماه رمضان از دخانیات استفاده کند، بنا بر احتیاط در بقیه روز از کارهایى که روزه را باطل مى کند خوددارى کرده، روزه آن روز را نیز قضا کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی:

(مساله 1602) روزه‌دار باید بخار غلیظی که در دهان مبدل به آب می‌شود و نیز بنابر احتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را به حلق نرساند. (توضیح المسائل حضرت آیت الله نوری همدانی)

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

س. آیا كشیدن سیگار و استعمال قلیان، مبطل روزه است؟
ج. بنابراحتیاط واجب، روزه‌دار نباید دود سیگار یا قلیان را به حلق برساند. والله العالم (استفتائات موجود در سایت آیت الله صافی گلپایگانی)

حضرت آیت الله سیستانی:

پرسش: سیگار کشیدن در حال روزه روزه باطل است ؟
پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند. (استفتائات موجود در سایت حضرت آیت الله سیستانی)

4.8/5 - (5 امتیاز)

‫4 نظرها

  1. آیا شخصی که روزه گرفته است خیلی باعث ضعف باشد روزه اش را بخورد اشکال داره ؟

  2. سال ۷۸،رساله آیت اله فاضل لنکرانی رحمه الله علیه رو خوندم،فرموده بودند،اگر بخاطر اعتیاد به سیگار روزه نمیگیرید، به مقدار کم،و در خفا کشیدن سیگار مبطل روزه نیست

    1. درست می‌فرمایید؛ استفتائات زیر مربوط به حضرت آیت الله فاضل لنکرانی است:
      71 ـ آيا كشيدن سيگار و قليان روزه را باطل مي‌كند ؟
      احتياط واجب آن است كه روزه دار از کشيدن قليان و سيگار و امثال اينها خود داري کنيد و اگر روزه دار سيگار يا قليان بکشد بنابر احتياط واجب روزه اش باطل مي شود

      72 ـ اگر فردي اعتياد به سيگار يا مواد مخدر ديگري داشته باشد به طوري که نمي تواند بدون آنها روزه بگيرد . مي تواند در طول روز (حين روزه) سيگار بکشد و يا مخدر ديگري مصرف کند ؟
      شخص روزه ‏دار به بهانه اعتياد به سيگار حق ندارد روزه خويش را ترك كند بلكه در صورت ‏اعتياد و مشقت و عدم توانائى بر ترك سيگار، لازم است روزه خود را بگيرد و به مقدار ضرورت آن هم در خفاء از سيگار استفاده نمايد و روزه او صحيح است و قضا هم‏ ندارد و بنابراين كسانى كه معتاد به سيگار نيستند و يا اگر معتاد هستند مى‏توانند در روز سيگار را ترك نمايند نمى‏توانند در هنگام روزه از آن استفاده نمايند.

      73 ـ اگر به واسطه دود ماشين ها يا سيگار كشيدن ديگران احساس كند دود وارد بدنش شده آيا روزه او اشكالي دارد؟
      دود غليظ براي روزه مضر است اما دود به اندازه اي که نوشته ايد مبطل روزه نيست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا