آبروداری برای اهل بیت علیهم السلام
سلام آیا این حدیث درست است و اگر درست است منظور امام چه بوده است؟ امام صادق علیه السلام از ما نیست و کرامتی ندارد آنکه در شهری صد هزارنفری با بیشتر زندگی کند ودرآن شهرکسی باتقواترازاوباشد.کافی ج۲ ص۷۸
پاسخ کوتاه:
مقصود امام صادق علیه السلام این است که دوستداران و محبین اهل بیت علیهم السلام باید در هر مکان یا شهری، با هر مقدار جمعیت کم یا زیادی که زندگی می کنند؛ از همه متقی تر و پرهیزگار تر باشند و مردم آنان را با ویژگی های تقوا بشناسند.
اشاره سوال به حدیث زیر است:«مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی زَیْدٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ فَدَخَلَ عِیسَى بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْقُمِّیُّ فَرَحَّبَ بِهِ وَ قَرَّبَ مِنْ مَجْلِسِهِ ثُمَّ قَالَ یَا عِیسَى بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ لَیْسَ مِنَّا وَ لاَ کَرَامَةَ مَنْ کَانَ فِی مِصْرٍ فِیهِ مِائَةُ أَلْفٍ أَوْ یَزِیدُونَ وَ کَانَ فِی ذَلِکَ اَلْمِصْرِ أَحَدٌ أَوْرَعَ مِنْهُ .» (1) على بن ابى زید از پدرش،نقل می کند که من نزد امام صادق(علیه السّلام) بودم که عیسى بن عبد الله قمی بر امام وارد شد؛ حضرت به او خوش آمد گفت و او را نزد خود نشاند و سپس فرمود: اى عیسى بن عبد الله، از ما نیست و کرامتی ندارد آن کس که در شهری صد هزار نفری یا بیشتر زندگی کند و در آن شهر کسی با تقوا تر از او باشد.
حدیث بالا به لحاظ سندی از نظر علامه مجلسی حدیث مجهول می باشد و از دسته احادیث ضعیف شمرده می شود.
اما به لحاظ محتوایی می توان گفت؛ مقصود امام صادق علیه السلام این است که دوستداران و محبین اهل بیت علیهم السلام باید در هر مکان یا شهری، با هر مقدار جمعیت کم یا زیادی که زندگی می کنند؛ از همه متقی تر و پرهیزگار تر باشند و به لحاظ تقوا، ورع و پرهیز از گناهان سرآمد آن شهر و مردم آن باشند و با تقوا تر از او در میان آنان نباشد. همچنین گفته شده است مقصود امام علیه السلام این است که اگر شیعیان و محبین در شهرها یا مردمانی که مخالفین اهل بیت علیهم السلام هستند؛ زندگی می کنند باید به دلیل انتساب خود به اهل بیت علیهم السلام به لحاظ تقوا، دوری از محارم الهی و دیانت از همه مردم آن جا متقی تر، برتر و سرآمد تر باشند چرا که از نظر تقوا در میان مؤمنان و شیعیان برتری بر یکدیگر وجود دارد ولی نباید غیر شیعه و غیر دوستدار اهل بیت از نظر تقوا و ورع بر شیعیان متقی تر بوده و برتری تقوایی داشته باشند.
پی نوشت:
(1) الکافی، ج 2، کتاب الإیمان و الکفر بَابُ اَلْوَرَعِ، ص 78.
آبروداری برای اهل بیت علیهم السلام