علم امام علی علیه السلام
راجب ادیان تحقیق دارم ، حضرت علی میگه مرا ببینید تا خدارا بنگرید درسته اگر درسته منظور حضرت چیه مگه خدا تو قران کسایی که حضرت عیسی را با خدا یکی میدونستن مذمت نشدن ؟؟
پاسخ اجمالی
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام مخلوقِ مطیع و عبد صالح الهی است . بر خلاف عقیده مسیحیت که حضرت عیسی علیه السلام را متاسفانه فرزند خدا دانسته اند . دست تقدیر الهى ، سرنوشت فرزند بزرگوار حضرت ابوطالب علیه السلام را چنان رقم زده بود که وى در دامان آخرین فرستاده خداوند پرورش یابد و عمرى را به مصاحبت و هم کلامى ایشان ، و برخوردارى از تعالیم سازنده و اخلاق متعالى آن حضرت بگذراند و در این میان ، به چنان مقام والایى از جهت کرامت ها و بزرگوارى هاى روحى و معنوى دست پیدا کند که بتواند نور وحى و رسالت را به عیان مشاهده نماید و ناله شیطان را به گاه فرود آمدن وحى به گوش بشنود . پیامبر صلی الله علیه و آله در گرامى داشت مقام وى ، و خبر دادن از سطح متعالى دانش او بفرمایند : « اى على ، تو آنچه را من مى شنوم ، مى شنوى و آنچه را مى بینم ، مى بینى با این فرق که تو ( همچون من ) پیامبر نیستى ، بلکه جانشین منى و به راه خیر مى روى » . 1
پاسخ تفصیلی:
به اعتراف دوستان و دشمنان ، امیرمؤمنان ، پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله داناترین و مطلع ترین اشخاص از حقایق عالم بود ، کوهى بلند از معرفت و شناخت که از دامنه هاى آن آبشارهاى فراوان دانش جارى مى شد و اجتماع بشرى را طراوت و نشاط و حیات و زندگى دیگرگون مى بخشید .در روایت است که امام باقر علیه السلام فرمود : « خداوند تمام دانش پیامبران را براى رسولش حضرت محمد صلی الله علیه و آله گرد آورد و آن حضرت صلی الله علیه و آله تمام آن ها را به على علیه السلام سپرد » .کسى در میان جمع پرسید : اى فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله ، آیا علم امیرمؤمنان بیشتر است یا علم برخى پیامبران ؟
امام علیه السلام فرمود : « گوش کنید این مرد چه مى گوید ! خداوند دانش هاى پیامبران را به محمد صلی الله علیه و آله عطا کرد و او نیز همه آنها را به امیرمؤمنان علیه السلام واگذارد ، و این مرد مى پرسد : دانش على علیه السلام بیشتر است یا دانش برخى پیامبران » . 2
لیاقت و شایستگى عظیم امیرمؤمنان و استعداد شگرف ایشان باعث شده بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله جان گرامى او را از دانش هاى گوناگون و اطلاع از حقایق عالم هستى بیان کند و به تعبیر متون روایى و تاریخى ، هزار باب ، هزار کلمه و هزار حدیث در باب معرفت حقایق به او بیاموزد که از هر کدام آنها هزار باب و حرف و کلمه و حدیث دیگر سرچشمه مى گرفت .
از این رو است که مى نگریم پس از گذشت قرن هاى متمادى از شهادت امیرمؤمنان علیه السلام و ظهور افکار و اندیشه هاى گوناگون و بروز شخصیت هاى بزرگ در زمینه هاى مختلف علمى ، هنوز پژواک صداى آسمان آن وجود بى بدیل در گوش تاریخ و بشریت طنین انداز است که « بپرسید از من ، پیش از آن که مرا نیابید » .
اصبغ بن نباته گوید : امیرمؤمنان علیه السلام پس از بیعت مردم براى خلافت ، به سوى مسجد حرکت کرد در حالى که عمامه رسول خدا صلی الله علیه و آله را بر سر ، عباى حضرت را بر دوش ، نعلین ایشان را در پا و شمشیر وى را بسته به کمر داشت . پس بالاى منبر رفت و . . . فرمود : اى مردم ، از من بپرسید ، پیش از آن که مرا نیابید . سینه من زنبیل دانش است که در آن علوم فراوانى را رسول خدا صلی الله علیه و آله به من آموخته است . از من بپرسید که علم اولین و آخرین نزد من است . به خدا سوگند اگر بر مسند حکم و قضاوت بنشینم ، در میان یهودیان با توراتشان ، در میان مسیحیان با انجلیشان و در میان مسلمانان با قرآن کریم حکم خواهم کرد و تورات و انجیل و قرآن به زبان آیند که على علیه السلام راست مى گوید و به حق حکم مى کند » . 3
آرى ، امیرمؤمنان علیه السلام باب علم و حکمت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ، گنجینه دانش نبوى و وارث علم آن حضرت ، و همه پیامبران الاهى ، و میراث بان حکمت و علم آنان بود و داناترین مشخص ، پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله به شمار مى آمد و گستره آگاهى هاى او از حقایق تمامت دانش ها را در نوردیده و حد و مرز همه علوم را در هم شکسته و یقینى خالص و زلال ، ذره اى جهل و تردید و شبهه و توهم ، حاصل کرده بود ، چندان که خود مى فرمود : « اگر پرده از روى حقایق فرو افتد ، چیزى بر یقین من افزوده نخواهد شد » . 4 چنین است که گفتارهاى آن بزرگوار در بیان راه هاى شناخت خدا و مراتب خداشناسى و تشریح صفات الاهى ، فوق العاده است و در نگاه فیلسوفان و متکلمان از جایگاه ویژه و بلند ، برخوردار است .
کلمات امام علیه السلام درباره آغاز آفرینش ، آفرینش فرشتگان ، آسمان ها ، زمین و حیوانات ، و سخنان ایشان ، در زمینه جامعه شناسى و روان شناسى ، تاریخ ، ریاضیات ، فیزیک ، زمین شناسى و . . . که مبتنى بر واقعیات عالم و پیشگویى هاى علمى است ، هر انسان متفکر و منصفى را به اعجاب و خضوع و اعتراف به مقام بلند علمى آن حضرت علیه السلام وا مى دارد .
سخن آخر این که بى شک تاریخ هیچ دانشمند و فیلسوف و متفکرى را سراغ ندارد و دیگر هم سراغ نخواهد کرد که همچون امیرمؤمنان علیه السلام راست قامت و استوار بایستد و بگوید : « هر چه مى خواهید از من بپرسید » و در پاسخ فرو نماند . بدون هر گونه تأمل یا نیاز به اندیشه پاسخ و جواب را بفرماید . حال که چنین است بیایید فروتنانه در مقابل علم و دانش بیکران و بدور از هر گونه کدورت به محضر این امام هدایت گر و الاهى زانوى تعلم و یادگیرى بر زمین نهیم و پرسش هاى خود در زمینه هاى گوناگون با ایشان در میان گذاریم و مطمئن باشیم که پاسخ هاى حضرت علیه السلام و پیام هاى آموزنده وى جز حق و راستى و حقیقت نیست و ما را جز به سعادت دنیا و آخرت و آنچه مایه تعالى و ترقى بشریت است ، راه نخواهد نمود .
( 1 ) نهج البلاغه ، خطبه . 192
(2 ) اصول الکافى ، ج 1 ، ص . 222
( 3 ) بحارالانوار ، ج 10 ، ص . 117
( 4 ) ارشاد القلوب ، ج 22 ، ص . 212
علم امام علی علیه السلام