دیدار رجعت کنندگان با خانواده
سلام الانه که برخی مومنان تلاش میکنندکه دررکاب امام زمان باشندحال بعدازامام ودرزمان رجعت هم میتونندرجوع کنند؟
اهل بیت شامل چه امامانی میشوند؟
1- رجعت به معنى عودت وبازگشت است. در اینجا به معناى بازگشت به سوى دنیا مى باشد و در اصطلاح معناى رجعت از نظر علما و دانشمندان شیعه چنین است که مى گویند:پیش از قیام قیامت در ادامه حکومت حضرت مهدى علیه السلام به ترتیب، دوران رجعت هر یک از ائمه هدا علیهم السلام فرا رسد و جمعى از نیکان بسیار نیک از هر دوران و هم چنین بدکاران بسیار بد از هر زمان به دنیا بازگردند. نیکان براى دیدن دولت کریمه اهل بیت و رسیدن به آرزوى حکومت عدل و داد و بدکاران از براى عقوبت و عذاب دنیا که سزاى اعمال خود را در این دنیا ندیده اند.
2- مسأله رجعت امرى حتمى است و به وقوع خواهد پیوست و در این باره اسناد و مدارک قرآنى و بیان مفسران که آیات بسیارى را درباره رجعت در مقام تأویل بیان کرده اند و نیز احادیث بسیارى قریب به دویست روایت به طور تواتر در این مورد موجود است؛ به چند مورد از آیات و روایات مربوط به رجعت اشاره مى شود.
الف) یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا فَهُمْ یُوزَعُونَ ّّ؛ روزى که مبعوث گردانیم از هر امتى فوجى از آنها که تکذیب مى کنند به آیات ما پس ایشان بازداشته خواهند شد . (نمل، آیه 83) . در بعضى از تفاسیر مثل تفسیر على بن ابراهیم آمده است. منظور از «آیات» در آیه شریفه امیرالمؤمنین و ائمه علیهم السلام است، (تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 69، نقل از تفسیر على بن ابراهیم) .
ب ) قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اِثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اِثْنَتَیْنِ؛ در آن حال کافران گویند پروردگارا تو دو بار ما را بمیراندى و دو بار زنده کردى…(غافر، آیه 11) . این آیه درباره اهل کفر در رستاخیز است و بیان قول ایشان مى باشد. على بن ابراهیم از امام صادق و امام باقرعلیه السلام روایت کرده است که فرمودند: این آیه در رجعت است و مخصوص طایفه اى است که پس از مردن، زنده مى شوند و بازگشت مى کنند، آنگاه مى میرند و در قیامت زنده مى شوند، (تفسیر لاهیجى، ج 3، ص 900) و آیات 243 از سوره بقره و آیه 39 از سوره یونس و… به این موضوع (رجعت) دلالت دارد.
احادیث:
الف) امام صادق علیه السلام مى فرماید: ان الرجعة لیست بعامة و هى خاصة لایرجع الا من محض الایمان محضاً او محض الشرک محضاً ، رجعت همگانى نیست؛ بلکه خاص است و فقط کسانى به دنیا باز مى گردند که مؤمن خالص یا مشرک محض باشند. (میزان الحکمه، ج 4، ص 1984، ح 6941).
ب ) در رجعت اولین کسى که زمین بر او شکافته مى شود، امام حسین علیه السلام مى باشد. امام صادق علیه السلام مى فرماید: اول من نشق الارض عنه و یرجع الى الدنیا الحسین بن على علیه السلام ، نخستین کسى که قبر به روى او شکافته مى شود و به دنیا برمى گردد حسین بن على علیه السلام است .
همچنین در روایت آمده است که امام باقر علیه السلام به بکیربن اعین فرمود: رسول خدا و على رجعت خواهند کرد، (میزان الحکمه، ج 4، ص 1982، ح 6932 و 6933 – سفینةالبحار، ج 3، ص 315).
ج ) از حضرت رضا علیه السلام نقل شده است: مأمون به امام رضا علیه السلام عرض کرد: اى ابالحسن نظر شما درباره رجعت چیست. حضرت فرمود: حقیقت دارد. در میان امت هاى پیشین نیز وجود داشته است و قرآن از آن سخن به میان آورده و رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: هر چه در امت هاى گذشته بوده در میان این امت نیز عیناً و مو به مو پیش خواهد آمد، (میزان الحکمه، ج 4، ح 6927، ص 1980) . 3-.
خلاصه سخن :
1- رجعت از مسلمات مذهب شیعه مى باشد و پیرامون آن دلایل متعددى وجود دارد.
2- رجعت؛ یعنى، بعضى از انسان هایى که قبل از ظهور امام علیه السلام از دنیا رفته اند به زندگى دنیوى باز مى گردند،
یکى از گروه های رجعت کننده به اذن الهی اهل البیت یعنی چهارده معصوم ائمه هدی امامان ما علیهم السلام مى باشند.
براى مطالعه بیشتر ر.ک:
1- رجعت از نظر شیعه، نجم الدین طبسى
2- رجعت، محمد باقر بهبودى
دیدار رجعت کنندگان با خانواده