جایگاه عالم عرش
بالاتر از عرش خدا یا عالم عرش چیست؟
عرش در لغت به معنى چیزى است که داراى سقف بوده باشد و گاهى به خود سقف نیز عرش گفته مى شود مانند: أَوْ کَالَّذِی مَرَّ عَلى قَرْیَةٍ وَ هِیَ خاوِیَةٌ عَلى عُرُوشِها (مانند کسى که از کنار قریه اى گذشت در حالى که آن چنان ویران شده بود که سقفهایش فرو ریخته و دیوار بر سقفها در غلطیده بود) (بقره آیه 259).گاهى به معنى تختهاى بلند همانند تخت سلاطین نیز آمده است، چنان که در داستان سلیمان مى خوانیم که مى گوید: أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِها: کدامیک از شما مى توانید تخت او (بلقیس) را براى من حاضر کنید (سوره نمل آیه 38).و نیز به داربستهایى که براى برپا نگهداشتن بعضى از درختان مى زنند، عرش گفته مى شود: همانطور که در قرآن مى خوانیم وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَیْرَ مَعْرُوشاتٍ: او کسى است که باغهایى از درختان داربست دار و بدون داربست آفرید (انعام آیه 141).ولى هنگامى که در مورد خداوند به کار مى رود و گفته مى شود عرش خدا، منظور از آن مجموعه جهان هستى است که در حقیقت تخت حکومت پروردگار محسوب مى شود.بنابراین عالم عرش الاهی بخش از عالم ملکوت است. بالاتر از آن عالم جبروت و از آن بالاتر عالم لاهوت است.
جایگاه عالم عرش