دین و اندیشه

اسلام و پرسشگری

پرسش و پاسخ

تشکر از مطلب خوب شما و دوست داشتم که قواعد پرسشگری را عرض بفرمایید تا ان شاءالله بتوانیم با لطف الهی هرچه زودتر بهترین معارف را کسب کنیم .

پاسخ کوتاه:
پرسش، کلید گنج دانایی است، آنچه باعث می شود انسان از سایر حیوانات متمایز گردد، عقل او است که پرورش آن در سایه پرسشگری و پرسیدن به دست خواهد آمد.پرسش، نقطة شروع و مبدأ جهش فکری است. کسی که نمی پرسد و نمی داند که باید بپرسد، در جهل همیشگی باقی خواهد ماند. اصولاً یکی از ویژگی های انسان سوال کردن است چون حیوان هرگز سوال نمی‌کند، شک کردن و سوال کردن خاصیت انسانی است. اصولاً میزان رشد انسان‌ها به سؤال است.
قرآن کریم می فرماید: و ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلَّا رِجالًا نُوحِی إِلَیْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُون؛ ما پیش از تو، جز مردانی که به آنان وحی می کردیم، نفرستادیم! (همه انسان بودند و از جنس بشر!) اگر نمی دانید، از آگاهان بپرسید. برخلاف برخی از مذاهب و مکاتب که پیروان خود را به پیروی کورکورانه دعوت می کنند واز آنان می خواهند تا بدون تفکر و سؤال، عقاید آنان را بپذیرند و یا اساساً سؤال کردن درباره مسائل دینی و اعتقادی را ممنوع دانسته و مایه کفر به شمار آورده اند، در مکتب اهل بیت علیهم السلام نه تنها سؤال کردن و بحث و گفتگو درباره مسائل مهم و زیربنایی دین ممنوع نیست که شایسته تشویق نیز هست.


پرسش، کلید گنج دانایی است، آنچه باعث می شود انسان از سایر حیوانات متمایز گردد، عقل او است که پرورش آن در سایه پرسشگری و پرسیدن به دست خواهد آمد.مولوی: سایه حق بر سر بنده بود عاقبت جوینده یابنده بود.
پرسش، نقطة شروع و مبدأ جهش فکری است. کسی که نمی پرسد و نمی داند که باید بپرسد، در جهل همیشگی باقی خواهد ماند. اصولاً یکی از ویژگی های انسان سوال کردن است چون حیوان هرگز سوال نمی‌کند، شک کردن و سوال کردن خاصیت انسانی است.
قرآن کریم می فرماید: و ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلَّا رِجالًا نُوحِی إِلَیْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُون؛ ما پیش از تو، جز مردانی که به آنان وحی می کردیم، نفرستادیم! (همه انسان بودند و از جنس بشر!) اگر نمی دانید، از آگاهان بپرسید. برخلاف برخی از مذاهب و مکاتب که پیروان خود را به پیروی کورکورانه دعوت می کنند واز آنان می خواهند تا بدون تفکر و سؤال، عقاید آنان را بپذیرند و یا اساساً سؤال کردن درباره مسائل دینی و اعتقادی را ممنوع دانسته و مایه کفر به شمار آورده اند، در مکتب اهل بیت علیهم السلام نه تنها سؤال کردن و بحث و گفتگو درباره مسائل مهم و زیربنایی دین ممنوع نیست که شایسته تشویق نیز هست.
امام رضا علیه السلام در این باره می فرمایند: العلم خزائن و مفاتیحه السوال، فاسئلوا یرحکُمُ الله؛ دانش چونان گنجینه های در بسته ای است که سؤال و پرسش کلید آن است، پس درباره مسائل مختلف علمی سؤال کنید تا مورد لطف و رحمت الهی قرار گیرید. علی علیه السلام می‌فرماید: القلوب أقفال و مفاتحها السؤال؛ قلب ها بسته شده و کلید آن سؤال است.
یکی از مهم ترین ویژگی های امام علی علیه السلام، سؤول بودن ایشان بوده است. سَؤول صیغة مبالغه از سؤال، به معنی بسیار پرسشگر است، خود آن حضرت می فرماید: إِنَّ رَبِّی وَهَبَ لِی قَلْباً عَقُولًا وَ لِسَاناً سَئُول؛ً همانا پروردگارم به من قلبی بسیار عاقل و زبانی بسیار پرسشگر عنایت کرده است.
امیر مؤمنان علیه السلام نه تنها پرسشگر عاقلی بود؛ بلکه خود مجیب ناطقی نیز بود که مردم را به پرسشگری دعوت کرده، مکرراً می فرمودند: سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُون؛ از من بپرسید، قبل از اینکه مرا از دست بدهید. امام نه تنها پرسیدن را عیب نمی داند؛ بلکه به صراحت ما را به پرسشگری دعوت می کند: سَلْ مَا لابُدَّ لَکَ مِن عِلمِه؛ از چیزهایی که ناچاری بدانی، بپرس!
پرسشگری در اسلام تا جایی اهمیت دارد که پیشوایان دینی، اهل ایمان را به برگزاری مجالس علمی و پاسخ به سوالات دینی تشویق نموده اند. از آن جمله امام رضا علیه السلام فرمودند: فانّه یُؤجَرُ فیه اربعةٌ: السّائل و المُعلّمُ و المُستَمِعُ و المُجیُب له؛ چهار نفر در ضمن گفتگوهای علمی دینی پاداش دریافت می کنند: سؤال کننده، معلم (اداره کننده و داور بحث)، شنونده و پاسخ دهنده. امام باقر علیه السلام شعرى دارد و می فرماید: شِفَاءُ الْعَمَى طُولُ السُّؤَالِ وَ إِنَّمَا – تَمَامُ الْعَمَى طُولُ السُّکُوتِ عَلَى الْجَهْل؛ شفاى نابینایى باطنی سؤال کردن بسیار است و تمام نابینایى در سکوت طولانی است.
امام صادق علیه السلام فرمود: إِنَّمَا یَهْلِکُ النَّاسُ لِأَنَّهُمْ لَا یَسْأَلُونَ؛ جز این نیست که مردم هلاک می شوند، به خاطر این که سوال نمی کنند. بدبختى مردم براى این است که نمی‌پرسند، عمرى ممکن است غسل بلد نباشد یا نمازش غلط باشد، ولى سوال نمی کند. یا مریض است از دکتر نمی‌پرسد. برای انتخاب های مهم خود با کسی که علم و تجربه دارد، مشورت نمی کند.
امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: سقوط امت بوسیله چند گروه از مردم است که یکى از آنها نادانی است که از آموختن پرهیز دارد. نمی‌داند ولى ننگ دارد که بپرسد. (جاهل یستنکف أن یتعلم)
اصولاً میزان رشد انسان‌ها به سؤال است. در روایت آمده: روز قیامت دانشمندان از مردم شکایت می‌کنند و می‌گویند: من در میان مردم بودم، ولى از من سؤال نمی‌کردند. امام صادق علیه السلام فرمودند: ثَلاثَةٌ یَشکونَ إلَى اللّهِ عَزَّوجَلَّ : مَسجِدٌ خَرابٌ لا یُصَلّی فیهِ أهلُهُ ، وعالِمٌ بَینَ جُهّالٍ ، ومُصحَفٌ مُعَلَّقٌ قَد وَقَعَ عَلَیهِ الغُبارُ لا یُقرَأُ فیهِ؛
سه چیزند که به خداوند عز و جل شکایت مى برند : مسجد خراب شده اى که مردمش در آن نماز نمى گزارند ، و فرد دانا در میان نادانان ، و قرآنى که رها شده و غبار گرفته و تلاوت نمى شود. بر این اساس شرکت در گفتگوهای علمی بویژه در راستای پاسخ به مسائل و روشن شدن عقاید اسلامی از جمله اعمال نیکو و پر اجری است که توصیه مؤکّد پیشوایان دینی بویژه نزد شیعیان است.
در رابطه با این موضوع به دو کتاب زیر مراجعه نمایید :
الف. کتاب « روحیه‌ی پرسشگری در جوانان » ؛ براساس آیات و روایات اهل بیت، دیدگاه‌های استاد شهید مرتضی مطهری و مقام معظم رهبری
پدیدآورندگان : نویسنده: فروغ نیلچی‌زاده , ویراستار: ملیحه صدیق‌گلهین
موضوع : دانش و دانش‌اندوزی – جنبه‌های مذهبی – اسلام , پرسشگری – جنبه‌های مذهبی – اسلام
ناشر : میراث اهل قلم
محل نشر : تهران
, نویسنده در این کتاب با استفاده از آیات قرآنی و روایات وارده از جانب ائمه معصومین(ع) و نیز با تأملی در اندیشه‌های شهید مطهری و مقام معظم رهبری، به بررسی موضوع دانش‌ورزی و چگونگی ایجاد روحیه پرسش‌گری در جوانان پرداخته است. بدین ترتیب در کتاب مباحثی چون: اقسام تفکر و ارتباط آنها با دانش‌اندوزی؛ انواع پرسش‌گری و آفات آن؛ چگونگی مدیریت روحیه پرسش‌گری در جوانان و…، مورد مطالعه قرار گرفته است.
ب. کتاب «مبانی مهارت های تفکر پرسشی بر اساس آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام »
نوشته : احمدرضا اخوت و هانی چیت سازان (اعضای هیئت علمی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام دانشگاه تهران) .
این کتاب از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است.
پرسش چیست؟
محورهای پرسش، روش های پرسش، مدلهای استفاده از پرسش در تفکر، مدلهای استفاده بهینه از پرسش عناوین فصول تشکیل دهنده این کتاب هستند.
سئوال و پرسش، نمودی از جستجوگری انسان است تا به واسطه آن، نیازهایش را ابزار و حیات و سعادت را برای خود رقم بزند. سئوال تنها عنصری کلیدی در جریان زندگی انسان که نمودی از نوع تفکر، علم، جهان بینی، درک، فهم و شعور او است.
کتاب حاضر درصدد است به قدر وسع و توان خود، به پرسش به عنوان یک موضوع ضروری در زندگی انسان بپردازد و آن را با توجه به محورهای فوق، با استفاده از دو منبع ثقلین مورد توجه قرار دهد. بنابراین ضمن بررسی چیستی پرسش، به کارکرد آن در زندگی انسان و روش بهره مندی صحیح از آن می پردازد. همچنین با بیان انواع آن و خاستگاهی که از نظر عناصر وجودی انسان دارد، به فرد قدرت می دهد تا بتواند با مدد سئوال، نیازهای خود و راههای برطرف کردن آن را شناخته و نیازهای دیگران و راههای بر طرف کردن آن نیازها را به آنها یاد آور شود.
این کتاب پنجمین جلد از مجموعه معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام و انتشارات کتاب فرداست.

اسلام و پرسشگری

دیدگاه شما برای ما ارزشمند است

نظر شما چیه؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم *

دکمه بازگشت به بالا