دین و اندیشه

لزوم وجود حجت خدا در زمین

پرسش و پاسخ

در روایات متعددی داریم که زمین بدون امام از هم می پاشد و قراری نخواهد داشت…اما سوال این هست که چرا اینگونه هست؟ چه رابطه ای میان آرامش زمین با وجود امام بر روی آن، برقرار هست؟

برخی ولایت امر را به معنی نگهدارنده هستی از جانب خدای متعال دانسته و لذا دوام و بقای هستی منوط به حفظ و حراست بوسیله ول الامر ارواحنافداه دانسته اند. خداوند متعال، وجود پیامبر را مانع از نزول عذاب معرفى مى کند و مى فرماید : و ما کان اللّه لیعذبهم و انت فیهم . (1) خداوند آنان را عذاب نمى کند , در حالى که تو ( اى پیامبر ) در میان آنان قراردارى . در ایـن آیـه , وجـود پـیامبر , امانى براى مردم شمرده شده و وجود حجت خدا مانع ازنزول عذاب معرفى گردیده است. مضمون این آیه با حدیث شریف لولا الحجه … تقریبا یکسان است.
امـیر مؤمنان علیه السلام در نهج البلاغه از آیه یاد شده، همین نکته را استفاده کرده و مى فرماید : کـان فـى الارض امـانان من عذاب اللّه و قد رفع احدهما فدونکم الاخر فتمسکوا به اماالامان الذى رفع فهو رسول اللّه و اما الامان الباقى فالاستغفار قال اللّه تعالى وما کان اللّه لیعذبهم و انت فیهم و ما کان اللّه معذبهم و هم یستغفرون ؛(2) . در روى زمین , دو وسیله ایمنى بخش از نزول عذاب الهى وجود داشت . یکى برداشته شد و دیگرى در اختیار شما هست , پس به آن چنگ زنید . امـانـى که برداشته شد آن وجود رسول خدا بود , و امانى که در اختیار هست طلب آمرزش از خدا است . خدامى فرماید : هرگز خدا آنان را عذاب نمى کند در حالى که تو ( پیامبر ) در میان آنان هستى . و خدا آنان را عذاب نمى کند، در حالى که طلب آمرزش مى کنند .

هرگاه بدانیم که مقصود از حجت – به تعبیر بعضى افراد – انسان کامل است؛ یعنى حدیث روشن و واضح خواهد بود . توضیح اینکه : آفرینش جهان بى هدف نیست . و هـدف از آفـریـنـش آن , تـربیت انسان درمسیر کمال است که از طریق معرفت و کسب فضائل اخلاقى به مقام رفیع انسانى برسد . اگر دیگر انسانها از فیض حیات بهره مند مى شوند , به خاطر همین انسان کامل است که این جهان براى او در حال گردش و تحرک است . اگر روزى – به فرض محال – درمیان جامعه بشرى انسان کاملى وجود نداشت , قطعا بقاى انسان در روى زمین بى هدف خواهد بود . و ساحت مقدس خداى تعالى , از کارهاى غیر حکیمانه پیراسته است . بـاغـبـان بـه خـاطـر یک درخت نیرومند و تناور , باغچه بزرگى را آب مى دهد و در ضمن ,علف هرزه ها نیز آب مى خورند . اما اگر چنین درختى خشک شود , باغبان آب را قطع مى کند . حـجـت خـدا در روى زمـیـن , همانند درخت برومند است که به خاطر آن , دیگرانسانها به نوائى مى رسند . در مـناظره هشام بن حکم با عمرو بن عبید – از بزرگان معتزله در زمان خود – ,امام علیه السلام به قلب عالم خلقت تشبیه شده است . بدیهى است که اگر قلب یک انسان از کار افتاد , از دیگر اعضاى بدن کارى ساخته نیست . هـمـیـن تـشـبـیـه – کـه بـه فـرموده امام صادق علیه السلام , کلماتى از صحف ابراهیم و موسى علیهماالسلام بود – بخوبى جایگاه امام علیه السلام در میان مخلوقات را نشان مى دهد . مشروح این مناظره را علامه مجلسى – رضوان اللّه علیه – در بحار الانوار ج 23 ص 6 – 9 نقل کرده است(پرسشها و پاسخها، سبحانى – جعفر 1 – سوره انفال , آیه 33 . 2 – نهج البلاغه، کلمات قصار , شماره 88).
به نقل از سایت تبیان

لزوم وجود حجت خدا در زمین

دیدگاه شما برای ما ارزشمند است

نظر شما چیه؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم *

دکمه بازگشت به بالا