دین و اندیشه

نهی از وسواس

پرسش و پاسخ

سلام و با ارزوی قبولی طاعات و عبادات شما

دختری هستم ۳۰ساله که مدتی است نسبت به گرد و غبار و پرز لباس های نجس حساس شده ام و اگر لباسی که به تن دارم نجس باشد مطمین هستم که با نشست و برخاست پرز لباسم روی فرش میریزد و فرش نجس میشود

واقعیت این است که قبلا روی این موضوع حساس نبودم ولی یک روز که با لباس نجس داخل ماشینم که نشستم پرزهایی از لباسم برخاست که انها در افتاب خیلی مشخص بودند و در داخل ماشین پخش شده و روی فرمان ماشین هم نشست از ان روز ماشینم را نجس میدانم و برایم خیلی رفت و امد با ماشین سخت شده حتی به مادرم هم که سوار ماشین میشود سخت میگیرم که حتما ماشین نجس است و بی اختیار سرش داد میزنم.این موضوع مرا خیلی درگیر کرده است. از انجایی که از ایت الله سیستانی تقلید میکنم به رساله ایشان مراجعه کردم و ایشان نوشته بودند که گرد و غبار چیز نجس مثلا فرش نجس هست از ان روز خیلی بیشتر حساس شدم.

لطفا مرا راهنمایی فرمایید با توجه به اینکه فتوای ایت الله سیستانی اینگونه است.

با تشکر

پرسشگر گرامی: اطمینانی که ادعا می کنید به هیچ وجه صحیح نیست و نشئت گرفته از وسوسه شیطان است و نباید به آن اعتنا کنید و طبق فتوای آیت الله سیستانی: مسأله ۲۱۸ توضیح المسائل ـ اگر گرد و خاک نجس به لباس و فرش خشک و مانند اینها بنشیند، چنانچه طوری آنها را تکان دهند که مقدار متیقن از گرد و خاک نجس که در آن بوده بریزد آن لباس و فرش پاک است و شستن لازم نیست.
آنچه ما از رساله ایت الله سیستانی نقل کردیم با برداشت شما از رساله معظم له 180 درجه تفاوت دارد و وقتی گرد و غبار عین نجاست اگر روی فرش و لباس با تکان دادن پاک می شود و نیاز به شستن ندارد تکلیف شما کاملا روشن است که نباید به پرز لباس که معلوم نیست نجس شده است یا نه شک کنید.
تذکر: واجب است وسواس را رها کنید چون وسواس تلقین شیطان است و موجب دوری از خدا و باطل شدن اعمال هست و آقا امام صادق علیه السلام وسواسی را عاقل نمیداند و او را عمله شیطان معرفی میکند.
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: شیطان با وسوسه نمی تواند علیه آدمی اقدام کند، مگر آن که آدمی از یاد خدا روی برگرداند و فرمان خدا را گردن ننهاده و نهی وی را بی اهمیت بنگارد.
عبدالله بن سنان میگوید: به امام صادق (علیه السلام) قضیه مردی را گفتم که در وضو وسواس دارد، آن گاه گفتم: او مردی عاقل است، امام فرمود: چگونه عاقل است، در حالی که از شیطان پیروی می کند؟
بنابراین وسواسی قبل از آن که پیرو خدا و عقل باشد، تابع شیطان است و به جای آن که از حکم خدا و پیامبر اطاعت کند، از شیطان اطاعت می کند.
ایمان و اطاعت از خدا، وسواس را از بین می‌برد. و اگر انسان در مسائل دینی افراط و تفریط کند، مرتکب حرام شده است.
امام خمینی (قدّس سرّه) در هواپیمای خارجی به دستشویی رفت، وضو گرفت و با دست تر دستگیرة دستشویی هواپیما را لمس کرد. سپس شروع به نماز خواندن نمود.
امام در نوفل لوشاتو خانه‌ای کرایه کردند که موکت داشت. امام رفت، وضو گرفت و پاهای خود را شست و روی موکت راه رفت و در گوشه‌ای نماز خواند. با این که حضرت امام اهل کتاب را نجس می‌دانست، این گونه رفتار می‌کرد.
این که فردی بگوید: «به دلم نمی‌چسبد»، وسوسه ی شیطان است.
اعمال وسواسی بازتاب بدی برای دیگران دارد و آنان را نسبت به دین و ایمان بدبین می‌کند . گناهش را مضاعف می‌کند. چنین شخصی تنها برای خود مشکل ایجاد نمی‌کند، بلکه دیگران را نیز اسیر وسواسی خود می‌سازد. بیماری وسواسی به تدریج حلاوت ایمان را در سایة تکرار این گناه از بین می‌برد و فرد را به جایی می‌رساند که مرتکب گناهان بزرگ می‌شود حتی به خدا جسارت می‌کند.
اصولا عمل وسواس مخالفت با خدا و رسول است.
ورد زبان و حالت درون وسواس این است که به من نمی چسبد . عملی را که خدا صحیح دانسته است، او صحیح نمی داند! دراحکام دینی آمده است که باید به نجاست یقین داشته باشد تا حکم به نجاست شود، اما هنگامی که در جایی که شک در نجاست چیزی دارد، حکم به نجاست می دهد، در حالی که دین اسلام، در مورد شک به نجاست ،حکم به طهارت داده است.
وسواسی بر خلاف حکم خدا، خودش حکم صادر می‌کند، یا بهتر بگوییم شیطان برای او حکم صادر می‌کند. با کمک شیطان برای خود احکامی درست می کند و به آن ها عمل می نماید و از حکم خدا و پیامبر دوری می کند، و این اطاعت از شیطان و روی گرداندن از خدا و حکم الهی است.
در زمان رسول خدا، پاک ترین و بهترین انسان ها زندگی می کردند. آب لوله کشی و امکانات امروز نبود.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: بهترین امت من آن است که با یک مد (750 گرم) آب، وضو بگیرد و با یک من(سه لیتر) آب، غسل کند.
علمای اسلام می فرمایند: وسوسه یک حالت نفسانی و تخیل شیطانی است و عمل به آن حرام است.
امام خمینی(قدّس سرّه) می فرماید: وسوسه از شیطان است و جایز نیست شخص به آن اعتنا نماید، بلکه باید در طهارت و نجاست و غسل و وضو، مثل متعارف مردم عمل کند.
درجایی دیگر می فرماید: وسواسی نباید به شک های خود اعتنا کند . اگر اعتنا کند، کار حرامی کرده است . هر عملی را بیش از یک بار نباید انجام دهد .اگر انجام دهد، حرام است.
برخی از علما می گویند: حرام است انسان خود را در معرض وسواس قرار دهد، چون در معرض وسواس قرار داد، اطاعت از شیطان است و مطیع شیطان، مبغوض خداوند متعال است.
آنچه بر شما به عنوان یک وظیفه شرعی لازم است، این است که به مقدار سایر مردم آب بریزید . به همان قناعت کنید، هر چند شک در غسل و طهارت داشته باشید . ما مسئولیت شرعی این حکم را می پذیریم. هیچ اشکالی هم ندارد و نماز و روزه شما کاملاً صحیح است . ما به این وسیله بر شما و تمام افراد وسواسی اتمام حجت می کنیم و مخالفت با آن گناه است. از خداوند می خواهیم که به شما توفیق توجه به این مسئله را عنایت کند و از دام شیطانی نجات پیدا کنید وبا تصمیمی شجاعانه پوزه شیطان را به خاک بسایید. یاحقّ.

نهی از وسواس

دیدگاه شما برای ما ارزشمند است

نظر شما چیه؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم *

دکمه بازگشت به بالا