دین و اندیشه

تعبیرات قرآن در مورد نماز

پرسش و پاسخ

رمز این که خداوند تبارک وتعالی در قران در مورد نماز همواره با تعبیراقام و یا یقیمون و یا المقیمی الصلوه ،،،،،، فرموده و هرگز با صیغه هایی همچو ( اتی و یا عمل و یاقر ) تعبیر نیاورده است چیست ؟ اگر اطلاعاتی قابل ارایه در این باره دارید عنایت فرمایید. ممنون

پرسشگر گرامی با سلام و سپاسگرچه در برخی آیات قرآن کریم بحث نماز از واژه «صلوا، صلوات، یصلّون و …» هم استفاده شده ولی در اغلب موارد، این موضوع با واژه « أقام» و مشتقات آن وجود دارد.واژه «صلاة» مانند برخی دیگر، از الفاظی هستند که در شرع مقدس اسلام از معنای لغوی به معنای جدیدی تغییر داده شدند و به همین اعتبار مفهوم تازه ای پیدا کردند.اصل «صلاة» در لغت از ریشه «صلّی ـ یصلّی» گرفته شده و به معنای دعا، خواندن و استغفار است. و کلمه «صلوات» جمع «صلاة» است.(1) این کلمه در بیشتر مصادیق به معنای خواندن، نماز، قرائت است.واژه «أقام ـ یقام ـ أقامه» که از باب افعال و از ریشه «قام یقام» است. به معنای قیام کردن، استمرار در اقامه، تداوم در انجام دادن، بلند مرتبه کردن، بالابردن مقام، اداکردن فریضه، استقرار در چیزی و … در باب نماز گفته شده که « أقام الصلاه…» یعنی أداها علی وجهها الصحیح…. یعنی نماز را به صورت صحیح اداکردن.بنابراین با توجه به توسعه معنایی و مفهومی فعل «أقام» و همچنین وجود استقرار، استمرار، تداوم، اقامه نمودن و … در معنای آن، می توان چنین نتیجه گرفت که بکار بردن این فعل برای نماز در قرآن برخی از آثار و رموز را آشکار می سازد. لازم به ذکر به است که این همه توسعه معنایی و مفهوم خاص در سایر افعال مانند «صلی، یقرأ و …» نیست.پاورقی:
(1) لسان العرب، ذیل واژه «صل»، مفردات راغب،

تعبیرات قرآن در مورد نماز

دیدگاه شما برای ما ارزشمند است

نظر شما چیه؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم *

دکمه بازگشت به بالا