اهل سنت و امام زمان(ع)
آیا روایتی در صحیح بخاری یا مسلم آمده که امام زمان (ع) از فرزندان حضرت فاطمه (س) می باشد؟
خیر, روایتی که به صراحت در صحیح مسلم یا بخاری نقل شده باشد و در آن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را از فرزندان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بداند نیامده است. اما خوب است دلیل عدم نقل این احادیث معروف را در این دو کتاب بدانیم: اولاً :مگر صحیح بخاری و صحیح مسلم تمام روایات صحاح را نقل کردهاند که اگر ما در صحیح بخاری و مسلم نیافتیم، این روایت از درجۀ اعتبار ساقط باشد؟ جناب محمد بن اسماعیل بخاری، طبق عبارتی خود بزرگان اهل سنت دارند، با حذف مکررات 2761 روایت در صحیح بخاری آورده است و حال آن که خودش میگفت ” من صد هزار روایت صحیح را حفظ هستم مقدمۀ فتح الباری ، ص488 و فیض القدیر ، مناوی ص31 و تاریخ بغداد ، ج2 ، ص25 و تاریخ دمشق ، ج52 ، ص64 و تذکرة الحفاظ ذهبی ، ج2 ، ص556 و کشف الظنون ، ج1 ، ص597 و تاریخ الإسلام ذهبی ، ج19 ، ص 245 .و اضافه بر این یکی از علمای اهل سنت به نام آقای دکتر عبد الباقی از فارغ التحصیلان دانشگاه الأزهر کتابی دارند به نام « بین یدی الساعة » تعبیر زیبائی دارد که میگوید :لا اری لزاما علینا نحن المسلمین أن نربط دیننا بهما .چه لزومی دارد که ما دینمان را به صحیح بخاری و مسلم گره بزنیم ؟آیا خدا و پیامبر چنین گفتهاند ؟ مگر ما اهل سنت حدیث عشرۀ مبشرۀ بالجنة را نمیگوییم که صحیح و متواتر است ؟ آیا در صحیح بخاری حدیث عشرۀ مبشره آمده است ؟ثانیا: در صحیح بخاری و مسلم روایت آمده است ؛ ولی هم آقای محمد بن اسماعیل بخاری و هم مسلم بن حجاج نیشابوری در عصر خلفای عباسی بودند . اولی متوفای 256 و دیگری متوفای 261هـ است . یعنی در زمانی که حکومت عباسی داشت کوه به کوه دنبال حضرت مهدی میگشت . حتی امام هادی را آورد در داخل ارتش زندانی کرد به خاطر این که از ولادت حضرت مهدی جلوگیری کند . بعد از شهادت امام عسکری خانۀ امام عسکری کاملاً محاصره و تهدید شد و حتی مادر حضرت مهدی را زندانی کردند که احتمال میدادند بعد از هشت ماه یا نُه ماه مهدی از نرجس خاتون به دنیا بیاید و تمام سرداب و خانه را لحظه به لحظه قدم به قدم مورد تفتیش و مراقبت قرار میدادند . مگر در این موقعیت حساس سیاسی جناب بخاری و مسلم جرأت میکردند که احادیث مهدی را ذکر کنند ؟
ولی با همۀ اینحال روایت «مهدی» هم در بخاری آمده و هم در مسلم .
در صحیح بخاری این تعبیر آمده است :
أَنَّ أَبَا هُرَیْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَیْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ ابْنُ مَرْیَمَ فِیکُمْ وَإِمَامُکُمْ مِنْکُمْ ؟
صحیح بخاری ، ج 4 ، ص25 ، ح3449
حال شما چگونه خواهد بود روزی که عیسی بن مریم از آسمان نزول کند و حال آن که پیش نماز شما ، از شما مسلمانها است !
یعنی حضرت عیسی پشت سر امام شما و پیشوای شما نماز میخواند .
در صحیح مسلم از جابر بن عبد الله انصاری نقل شده است که :
أَنَّهُ سَمِعَ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُا سَمِعْتُ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِی یُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِینَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ قَالَ فَیَنْزِلُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَیَقُولُ أَمِیرُهُمْ تَعَالَ صَلِّ لَنَا فَیَقُولُ لَا إِنَّ بَعْضَکُمْ عَلَى بَعْضٍ أُمَرَاءُ تَکْرِمَةَ اللَّهِ هَذِهِ الْأُمَّة .
شارحین صحیح بخاری و مسلم اتفاق نظر دارند بر این که مراد از «وأمامکم منکم » حضرت مهدی ارواحنا لتراب مقدمه الفداه است .
جناب قسطلانی در ارشاد الساری ، ج5 ، ص419 میگوید :
وامامکم منکم هو المهدی .
ابن حجر عسقلانی در کتاب فتح الباری ، ج6 ، ص358 نقل میکند از الآبدی :
تواترت الاخبار بأن المهدی من هذه الأمة وأن عیسى یصلی خلفه .
مهدی از این امت است ، حضرت عیسی پشت سر او نماز خواهد خواند .
همین تعبیر را در تهذیب التهذیب ، ج9 ، ص129 آورده است .
جناب عینی در عمدة القاری ، ج16 ، ص40 میگوید که مراد از «امامکم منکم » حضرت مهدی است .
جناب نووی در شرح صحیح مسلم ، ج18 ، ص58 همین مطلب را دارد .
از دانشمندان بزرگ وهابی جناب عبد المحسن العماد ، قائم مقام دانشگاه مدینۀ منوره است در مجلۀ رسالة الثقلین ، عدد 25 ، سال هفتم می گوید :
فهذا الحدیثان الواردان فی الصحیحین وإن لم یکن فیها التصریح بلفظ المهدی تدل علی صفات رجل صالح یؤم المسلمین .
این دو روایتی که در صحیح بخاری و مسلم آمده ، اگر چه در آن نام مهدی نیامده ، دلالت میکند بر مرد صالحی که پیش نماز مسلمین خواهد شد .
و ما روایات متعددی داریم که آن کسی که پیش نماز حضرت عیسی است ، جز مهدی کسی دیگر نیست .
اهل سنت و امام زمان(ع)