ادعیه و زیاراتمنتخب سردبیر

نماز یکشنبه ذی القعده یا نماز توبه

سلام خدمت همراهان گرامی سایت راشدون، امروز روز یکشنبه ماه ذی القعده سال 1399 شمسی است، و یک نماز بسیار با فضیلتی در این روز وارد شده است، که برای کسانی که مثل نویسنده این مطلب آلوده به گناه هستند یا اینکه حاجتی دارند یا مشکلاتی در زندگی آنها وجود دارد توصیه می کنم حتما این نماز یکشنبه ذی القعده که به نماز توبه نیز معروف است حتما بخوانید. در ادامه نحوه خواندن نماز روز یکشنبه ماه ذی القعده و فضیلت و ثواب آن به همراه نظر بزرگان و همچنین مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای را در مورد این نماز ذکر می کنم.

روایت مربوط به نماز یکشنبه ذی القعده

رسول خدا(ص) در روز یکشنبه ماه ذى القعده فرمود: «ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهید توبه کنید؟» گفتند: رسول خدا! همه ما می‌خواهیم توبه کنیم. پیامبر فرمود: «غسل کرده، وضو گرفته و چهار رکعت نماز بجا آورید. در هر رکعت یک‌بار “فاتحة الکتاب”، سه‌بار “قل هو اللّه احد” و یک‌بار “معوذتین” (قل اعوذ برب الفلق ‏و قل اعوذ برب الناس) بخوانید. آن‌گاه هفتادبار استغفار نموده و در پایان “لا حول و لا قوّة إلا باللّه” بگویید. سپس بگویید: “یا عزیز یا غفّار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یغفر الذّنوب إلا أنت”؛ اى عزیز! اى بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را بیامرز که جز تو کسى گناهان را نمی‌آمرزد».
آن‌گاه فرمود: «بنده‌اى از امت من چنین عملى را انجام نمی‌دهد، مگر این‌که از آسمان به او ندا می‌رسد: بنده خدا! عمل را از نو شروع کن که توبه تو قبول، و گناهانت آمرزیده شد. فرشته دیگر از زیر عرش ندا می‌کند: اى بنده! مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت. منادى دیگرى صدا می‌زند: در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضى می‌نمایند. فرشته دیگرى ندا می‌کند: اى بنده! با ایمان از دنیا می‌روى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. منادى دیگرى صدا می‌زند: پدر و مادرت راضى می‌شوند، گرچه خشمگین باشند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوش رزق خواهى بود. جبرئیل ندا می‌کند: من با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهم که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبى به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید».
گفتند: ای رسول خدا! اگر کسى در زمان دیگرى چنین بگوید چطور؟ آن حضرت فرمود: «چیزهایى را که گفتم براى او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت». (ابن طاووس، علی بن موسی، إقبال الأعمال، ج ‏1، ص 308، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1409ق.)

نحوه خواندن نماز روز یکشنبه ماه ذی القعده

در مفاتیح الجنان نقل شده است:
[سید بن طاووس] برای روز یکشنبه این ماه نمازی با فضیلت بسیار از رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت کرده؛مختصر آن فضیلت این است که هرکه آن را بجا آورد، توبه‌اش پذیرفته حق و گناهش آمرزیده می‌شود و طلبکاران او در قیامت از وی راضی گردند و با ایمان از دنیا برود و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانی گردد و پدر و مادرش از او راضی شوند و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان و نژاد او گردد و روزی او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند و جانش را به آسانی بستاند.

و کیفیت آن نماز چنین است:
روز یکشنبه غسل بجا آورد و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را «یک مرتبه» و سوره «توحید» را «سه مرتبه» و سوره «فلق» را «یک مرتبه» و سوره «ناس» را «یک مرتبه» بخواند و پس از نماز «هفتاد مرتبه» استغفار کند و استغفار را با «لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ؛ جنبش و نیرویی جز به خدای والای بزرگ نیست» ختم نماید، سپس بگوید:
يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فَإِنَّهُ لَايَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلّا أَنْتَ.
ای توانا، ای آمرزنده، گناهان من و همه مردان و زنان مؤمن را بیامرز که گناهان را جز تو کسی نمی‌آمرزد.

توصیه مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای به نماز یکشنبه ذی القعده

نمازهای مستحبی, توبه - نماز یکشنبه ذی القعده یا نماز توبه

رهبر معظّم انقلاب اسلامی در سال 94 درباره اهمیت نماز یکشنبه‌های این ماه فرمودند:

«روزهای یکشنبه‌ ماه ذی‌قعده ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل می‌کند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما می‌خواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذی‌قعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبه‌ این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر می‌کنند- انجام بدهید. غرض، ایّام در ماه ذی‌قعده که اوّل ماه‌های حرام است در این سه ماه متوالی، ایّام و لیالی مبارک و متبرّکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد.» 94/6/18

ان شاء الله که همه ما توفیق خواندن نماز یکشنبه ذی القعده داشته باشیم.

لطفا امتیاز دهید

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا