دین و اندیشه

الهام و شنیدن صدا

پرسش و پاسخ

من یه شب باخدادردودل میکردم واشک میریختم بخاطرمشکلاتی که داشتم وبعدش بخواب رفتم وبعدچندساعت درحال خواب وبیداربودم که صدایی بسیارزیبا میشنیدم با من حرف میزد ومی گفت درهمه کارهایت به خداایمان داشته باش هرکاری رامیکنی باایمان بخداانجام بده دردینت ایمان داشته باش هرحرفی که میزدکلمه ایمان واضح بود مثل اینکه‌همش مربوط به ایمان حرف میزد. به خود که امدم صداقطع شدمیخواستم بدانم این چه معنایی دارد ومن ازاین قبیل صداها ده دوازده بار به حالت خواب وبیدارشنیده ام وبرایم اتفاق افتاده است وکاملا ازلحاظ عقلی سالمم ومن به نمازشب مقیدهستم وتلاش میکنم نمازهایم رااول وقت بخوانم . تعبیراتفاق چیست وچه معنایی دارد.

الهامات اقسام گوناگون دارند؛ و هر قسمی نیز مراتب دارد. برخی الهامات، فقط در حدّ افتادن معنایی در قلب می باشند. برخی الهامات همراه با احساس یک نوع حالت معنوی خاصّ است، که آن را جذبه گویند. برخی الهامات نیز همراه با شنیدن کلام است؛ گاه کلامی از سنخ صوت و گاه کلامی درونی از سنخ اصواتی که انسان در حال خواب دیدن می شنوند. گاه نیز شخص نوشته ای را مشاهده می کند؛ یا صحنه ای برایش نمایش داده می شود، مثل حالت خواب دیدن. البته برخی الهامات نیز در حال خواب دیدن هستند. حتّی گاه یک حادثه ی دنیایی موجب القاء معنایی حقّ در دل مؤمن می شود که آن نیز یک نحوه الهام است؛ مثلاً بزرگواری فرموده است: روزی شنیدم که یخ فروشی می گفت: ای مردم! یخ بخرید! رحم کنید بر کسی که سرمایه اش در حال آب شدن است. آن بزرگوار گوید: در این هنگام بود که فهمیدم معنی آیه ی « انّ الانسان لفی خسر» چیست؟ یعنی آدمی ثانیه ثانیه در حال آب شدن است؛ لذا اگر نتواند خود را به خدا بفروشد، سرمایه اش را باخته است. لذا فرمود: « الّا الذین آمنوا و … ».برای تعیین وتفسیرصداهایی را که می شنوید احتمالات زیادی وجود دارد که هر کدام از این احتمالات ممکن است صحیح باشد واینکه حتما بگوییم چنین صدایی مربوط به وجدان وضمیر ناخود آگاه شما است ویا آنکه صدای جن ویا فرشته ای است که با خدا مناجات می کند ویا … خلاصه تعیین چنین موضوعی آسان نیست ولی امکان هر کدام وجود دارد.
همانطور که می دانید گاهی وضعیت جسمانی بر روان فرد اثر می گذارد و گاهی وضعیت روانی بر جسم فرد.در مورد موضوعی که بیان نمودید برای برخی از افراد اتفاق می افتد و بعلت پیچیده بودن و نیاز به توضیحات بیشتر نمی توان بصورت مکاتبه به بیان راهکارها و درمان آن پرداخت.در این مورد توصیه می کنیم با مراجعه حضوری به روانپزشک از خدمات حضوری و دارو درمانی استفاده نمایید.امادر کنار این توصیه به نظر می رسد شما به نوعی توهم گرفتار شده باشید.توهم عبارت است از یک ادراک حسی غلط بدون آنکه یک علت محرک خارجی برای آن وجود داشته باشد. این توهم ها می تواند در ارتباط با حواس 5 گانه باشد، یا به شکل توهم عمقی حسی باشد.به زبان ساده می توان گفت توهم یعنی تجربه رویدادهای حسی که در فقدان محرک های بیرونی حاصل می شود . اگرچه ما همه گاهی احساس می کنیم که چیزی را که وجود ندارد می بینیم یا می شنویم اما برای بسیاری از افرادی که چار یک اختلال روانی می شوند این ادراکها کاملا واقعی به نظر می رسند و به طور منظم بروز می کندمتداول ترین نوع توهم است که می تواند ضایعاتی را به فرد و یا افراد و محیط پیرامونش وارد کند و به این شکل تجربه می گردد که فرد بدون اینکه کسی با وی صحبت کند احساس می کند که فردی با وی در حال گفتگو است و از وی در جهت انجام و یا عدم انجام اموری می خواهد که فعال باشد .محققان در رابطه با توهمات حتی خصوصا توهم شنیداری تحقیق کرده اند و از مغز تصویر برداری کرده اند و به بررسی جریان خون در مغز مردان روان گسیخته که دارای توهم شنیداری بودند پرداختند ، این تصویر برداری در 2 نوبت الف : وجود توهم ب: عدم آن ، ایجاد شد. لذا محققان به این نتیجه رسیدند که فعالترین بخش مغز در خلال توهم ناحیه بروکا است . نکته مهم آن است که ناحیه بروکا در تولید گفتار نقش اساسی دارد در حالی که توهم شنیداری مستلزم درک گفته دیگران است و آن بخش از مغز که در ارتباط با آن است ورنیکه نام دارد .این تحقیق به محققان نشان داد که در این توهم ها صدای دیگران را نمی شنوند . بلکه به افکار و صدای درون خود گوش می دهند بدون آنکه منبع صدا را متمایز کنند.در ادامه به برخی نشانه های این اختلال اشاره می نماییم.هر چند درافراد مختلف متفاوت است ولی اغلب شامل تغییر در بهداشت فردی، افسردگی ،رفتار عجیب و غریب ، تحریک پذیری، خواب زیاد یا عدم توانائی در خوابیدن ، گوشه گیری ، خصومت بی دلیل ، فراموشی،واکنش شدید در بحران ها، عدم توانائی درگریه کردن یا گریه های شدید، درک احساس غیرمعمول ، استفاده از الکل ومواد مخدر ،تراشیدن موهای سر وبدن و…. است.لذا همانطور که توصیه شد با مراجعه به روانپزشک می توانید از این موضوع اطلاع کاملی داشته باشید.منابع روانشناسی مرضی تحولی دکتر پریرخ دادستان خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک ترجمه : پور افکاری
ارتباط خدای متعال با انبیاء الهی از طریق وحی است و با غیر انبیاء از طریق الهام. برای توضیح بیشتر به مطالب زیر توجه کنید.
خطوراتی که انسان با آنها مواجه می شود به طور کلّی بر دو گونه اند: یا شخص ، نسبت به آن خصورات نقش فاعلی دارد یا نقش قابلی. خطوراتی که نفس خود شخص ، فاعل آنهاست در حقیقت ناشی از ملکات و عادات درونی فرد می باشد که به خاطر عملکرد خودکار و ناخودآگاهشان گاه ما آنها را اموری القاء شده از خارج می پنداریم ؛ لکن با مقداری تمرکز و دقّت می توان به منشاء درونی آنها پی برد چرا که « بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصیرَةٌ ـــ بلکه انسان خودش بر نفس خود بیناست.». این مورد یکی از معانی آیه 84 اسراء می باشد که می فرماید: « قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاکِلَتِهِ ـــــ بگو هر کسی بر اساس ساختار خود عمل می کند.». مثل معروف « از کوزه همان برون تراود که در اوست » هم از همین حقیقت حکایت دارد. همچنین از این حقیقت حکایت دارد آیه 18 سوره یوسف که « وَ جاؤُ عَلى قَمیصِهِ بِدَمٍ کَذِبٍ قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُم ــــــ و پیراهن او را با خونى دروغین آوردند؛ گفت: هوسهاى نفسانى شما این کار را برایتان آراسته است.» همچنین آنجا که حضرت یعقوب (ع) فرمود:« أَخافُ أَنْ یَأْکُلَهُ الذِّئْبُ وَ أَنْتُمْ عَنْهُ غافِلُون ـــــ از این مى ترسم که گرگ او (یوسف ) را بخورد، و شما از او غافل باشید.» ، برخی اهل باطن گفته اند؛ مقصود حضرتش از گرگ ، خود برادران یوسف بودند که ملکاتشان ، ملکات گرگ گونه بود ، و الّا خود آن جناب می دانست که گرگ بیابان حقّ تعرّض به انبیاء (ع) را ندارد. این خطورات بسته به خوبی یا بدی ملکه ای که از آن صادر می شوند می توانند خوب یا بد باشند. امّا بی تردید بخشی از خطورات که انسانها با آن مواجه می شوند ، منشاء درونی نداشته از خارج به وجود انسان راه پیدا می کنند. این خطورات ، خود بر دو گونه اند: برخی از آنها خطوراتی هستند که موجب هدایت می باشند ؛ اهل معرفت فرموده اند: علامت اینگونه خطورات آن است که باعث یک نحوه انبساط ، نورانیّت و خود شکفتگی درونی می شوند.
منشاء این قبیل خطورات ، که در اصطلاح ، الهام گفته می شوند ، ملائک الهی می باشند ؛ لذا یکی از براهین وجود ملائک از همین راه به دست می آید. امّا قسم دوم از خطورات خارجی ، آنهایی هستند که در صورت ترتیب اثر دادن به آنها منشاء گمراهی می شوند ؛ این خطورات نیز از جانب شیاطین می باشند. اهل معرفت فرموده اند: نشان این گونه خطورات آن است که موجب یک نحوه ضیق صدر و تاریکی درونی می شوند. خداوند متعال می فرماید: « إِنَّ الشَّیاطینَ لَیُوحُونَ إِلى أَوْلِیائِهِمْ لِیُجادِلُوکُم ـــــ و شیاطین به دوستان خود مطالبى مخفیانه القا مى کنند، تا با شما به مجادله برخیزند. » (الأنعام : 121 ). همچنین فرمود: « وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ ؛ وَ إِنَّهُمْ لَیَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبیلِ وَ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُون ــــــ و هر کس از یاد خدا روى گردان شود شیطان را به سراغ او می فرستیم پس همواره قرین اوست ؛ و آنها ( شیاطین) این گروه را از راه خدا بازمى دارند، در حالى که گمان مى کنند هدایت یافتگان حقیقى آنها هستند.» (زخرف: 36 و 37). امّا شاهد قرآنی سخن اهل معرفت در شناخت الهام فرشتگان از خطورات شیاطین ، آیه ی 125 انعام می باشد که می فرماید: « فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً کَأَنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ کَذلِکَ یَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ ـــــــ آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه اش را براى اسلام، گشاده مى سازد؛ و آن کس را که [بخاطر اعمال خلافش] بخواهد گمراه سازد، سینه اش را آن چنان تنگ مى کند که گویا مى خواهد به آسمان بالا برود؛ این گونه خداوند پلیدى را بر افرادى که ایمان نمى آورند قرار مى دهد.»
موفق ومؤیدباشید.

الهام و شنیدن صدا

دیدگاه شما برای ما ارزشمند است

نظر شما چیه؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم *

دکمه بازگشت به بالا