رجوع به مجتهد مساوى
آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوى با او، جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوى مسافر، مى توان به مرجع دیگرى که مساوى با مجتهد اول است، رجوع کرد؟
آیات عظام امام و فاضل: آرى، رجوع به مساوى جایز است.[ فاضل، توضیح المسائل، م 11؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، م 4.]آیتالله تبریزى: در خصوص مسائلى که یاد گرفته، رجوع به دیگرى جایز نیست.[ استفتاءات، س 11.]آیتالله صافى: در خصوص مسائلى که یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوى جایز نیست.[ جامع الاحکام، ج 1، س 18.]آیتالله خامنه اى: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوى جایز نیست.[ خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س 31.]آیات عظام مکارم و نورى: در خصوص مسائلى که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوى جایز نیست.[ مکارم، استفتاءات، ج 2، س 14 و ج 1، ص 26؛ استفتاءات، ج 2، س 12.]آیات عظام بهجت و سیستانى:اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است، براى مثال نمى تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقى بماند و در احکام نماز رجوع کند.[ وسیله النجاة، ج 1، م 4؛ سیستانى، تعلیقات على العروة، م 11 و 13.]آیتالله وحید: باید به فتوایى عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، مى تواند به فتواى دیگرى عمل کند.[ توضیح المسائل، م 4.]
رجوع به مجتهد مساوى