اعتبار احادیث و روایات
برخی از مردم می گویند همه روایات تحریف شده اند، لطفا با توجه به قران کریم، عقل و روایات پاسخ کامل و مبسوطی عنایت بفرمایید.
جواب نیاز به طرح مقدمات و مباحث علمی فراوان دارد که پرداختن به آن فراتر از یک پرسش وپاسخ معمولی است لکن به اجمال اگر بخواهیم پاسخی داده باشیم میگوییم اعتقاد ما شیعیان بر این است که قرآن کریم کتاب خداوند است که هیچ گونه تحریف در آن راه نیافته علاوه بر این که از نظر لفظی تحریف نشده از نظر معنوی نیز اهل بیت علیهم السلام حافظ ومبین قرآنند در برابر کسانی که می خواهند قرآن را تحریف معنوی کنند وآنرا از مسیر واقعیش منحرف کنند به اعتقاد ما یکی از شئونات امام حفظ وحی و دین پیامبر از زیاده، نقصان و تحریف است بنا بر این اگر قرار باشد در سخنان ائمه معصومین نیز تحریف در حدی رخ دهد که پیام اصلی دین منحرف شود دیگر امام خاصیت حافظ دین بودن را از دست خواهد داد.
با توجه به مطالب یاد شده هر چند مدعی نیستیم در روایات هیچ گونه تغییری رخ نداده لکن این تغییرات در حدی نیست که مسیر دین را به گونه ای عوض کرده باشد که طالبان حقیقت نتوانند راه هدایت را از ظلالت تشخیص دهند . از سوی دیگر روایاتی که در کتب اربعه و دیگر مجموعه های روایی معتبر شیعه جمع آوری شده برگرفته از اصول چهارصد گانه ای است که در عصر ائمه علیهم السلام تدوین شده و بسیاری از آنها بر ائمه عرضه شده و مورد تایید آنان بوده و برخی هم که عرضه نشده مورد تایید تلویحی ائمه علیهم السلام بوده چون این اصول تا زمان حضرت عسگری علیه السلام در دست شیعه بوده و مورد عمل آنان، و بالفرض اگراین اصول مورد تایید آنان نبود دستور به جمع آوری و نفی آنها از سوی ائمه صادر می شد.کتاب کافی که یکی از کتب اربعه است وهمان گونه که گفتیم جمع اوری شده از همین اصول است در اواخر غیبت کبری یعنی زمانی که نایب خاص امام زمان(عج) حضور داشته گرد آوری شده و مورد توجه شیعیان قرار گرفته اگر روایات این کتاب مورد تحریف جدی قرار گرفته باشد که این تحریف لطمه به دین بزند و موجب انحراف شیعیان باشد امام زمان که هادی خلق و حافظ دین است باید دستور جمع اوری این کتاب را بدهد و شیعیان را از مراجعه به این کتاب و دیگر کتبی که مورد توجه آنان است منع نماید. عدم منع امام از مراجعه به این کتب و تایید تلویحی امام و مجموعه ای از دیگر شواهد و قراین ما را به قطع می رساند که این مجموعه های روایی حتی اگر اجمالا جعل و تحریف نیز در ان صورت گرفته باشد مورد تایید ائمه است وکسی که به این روایات در وظایف دینی خود رجوع نماید مسیر خطایی نرفته و به وظیفه عمل نموده اند ضمن آنکه فقها و علمای بزرگ شیعه که آشنای با روایات هستند راهها و ملاکهایی برای تشخیص روایات تحریف شده و یا روایاتی که به صورت تقیه از ائمه صادر شده در دست دارند که با این ملاکها می توانند روایات تحریف شده و یا روایتی که به صورت تقیه از ائمه صادر شده را تشخیص دهند که این ملاکها در کتب اصول مطرح و به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است .
اعتبار احادیث و روایات