سجده پیامبر
سجده پیامبر
سجده پیامبر
آیا پیامبر(صلى الله علیه
وآله)، براى سجده نماز، از مهر استفاده مى کرد؟
رسول خدا(صلى
الله علیه وآله) بر خاک و زمین سجده مى کرد
و در سجده، چیزى را بین پیشانى و زمین حائل قرار نمى داد[1] .
او مى فرمود:
«جعلت لى الارض مسجد و طهورا[2] ; زمین براى من سجده گاه و پاک کننده، قرار داده شده است». در این
باره، علاوه بر سنت پیامبر، از شیوه اصحاب نیز مى توان
یاد کرد. به این موارد دقت کنید:
1. پیامبر، مسلمانان را نیز بدین کار امر مى کرد ;
روزى پیامبر یکى از اصحاب خود را دید که بر لایه عمامه اش
سجده مى کرد ;
با دست مبارکش به او اشاره کرد و فرمود: عمامه ات
را بردار و به پیشانى اش اشاره نمود[3] .
همچنین وقتى دید که بلال حبشى بر گِردىِ عمامه اش
سجده کرد تا داغى زمین آزارش ندهد، پیامبر با دست خود عمامه بلال را از زیر پیشانى
او بیرون کشید و فرمود: «بلال! پیشانى ات
را بر خاک گذار»[4] و به صهیب نیز فرمود: «ترب وجهک یا
صهیب ; پیشانى ات
را بر خاک گذار»[5] و به رباح نیز چنین فرمود[6] .
2. سیره یاران پیامبر هم سجده بر روى زمین بود ; جابر بن عبدالله انصارى مى گوید: من نماز ظهر را با پیامبر مى گزاردم ;
مشتى از سنگریزه در دست گرفته و آنها را دست به دست مى کردم
تا خنک شوند و به هنگام نماز، بر آنها سجده کنم[7] .
بیهقى یکى از دانشمندان اهل سنت، درباره تبیین این حدیث مى نویسد: اگر سجده بر لباس متصل به بدن جایز بود،
قطعاً این کار آسان تر
از خنک کردن سنگریزه ها در کف دست و قرار دادن آنها براى سجده
بود[8] .
خباب بن ارت مى گوید:
«به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) از شدت حرارت زمین
که پیشانى و دست ها
را آزار مى داد، شکایت کردیم. او به شکایت ما پاسخ
نگفت»[9] .
3. خاک باید پاک باشد و از همین روست که شیعیان
تکه اى گِلِ خشک شده را براى اطمینان از پاکى
آن، با خود برمى دارند و چه بسا که براى تبرک آن را از خاک مبارک کربلا که شهادت گاه امام حسین(علیه
السلام) است، بر مى گیرند ; همان گونه که بعضى از اصحاب، از سنگ ریزه هاى
مکه بر مى داشتند تا در سفر، بر آنها سجده کنند.
4. مهر، موضوعیت ندارد و در زمان پیامبر(صلى الله
علیه وآله) تمام زمین مهر بوده است و پیشانى را روى زمین مى گذاشتند. از این رو، براساس روایات معصومین، سجده باید بر زمین و
روییدنى هاى زمین ـ غیر
از خوردنى ها
و پوشیدنى ها ـ
باشد و از نظر عالمان شیعه نیز برخاک زمین یا سنگ و امثال آن سجده کردن، کافى است.
شیعیان بر خاک، زمین، سنگ ریزه، تخته سنگ و دیگر اجزاى زمین و
روییدنى هاى آن، مانند حصیر، سجده مى کنند و نه بر فرش، پارچه، چیزهاى خوردنى و زینتى و
این، برگرفته از روایات بسیارى است که در کتاب هاى
شیعه و سنى وارد شده اند.
5. سنگ و خاک، «مسجود علیه» است و نه «مسجود له» ; یعنى «بر» خاک و سنگ سجده مى شود و «به» آن سجده نمى شود. دقت در این نکته، پاسخ به کسانى است که شبهه
پرستش مهر توسط شیعه را بر زبان جارى مى سازند![10]
6. سجده، آخر خضوع و فروتنى است و این با سجده
کردن بر سجاده، فرش، پارچه و زینتى هاى
گران قیمت، به دست نمى آید و تنها راه تحققش، این است که
ارزشمندترین قسمت بدن را که پیشانى است، بر ارزان ترین
چیز که خاک است، بگذاریم.
سجده بر خاک و یا قطعه اى از زمین، نشان از سجده براى خداست و این بر خاک
ساییدن پیشانى، به نوعى خضوع در پیشگاه پروردگار تلقى مى شود.
این نهادن پیشانى بر زمین و سجده کردن بر خاک، مناسب ترین حالت سجده در برابر خداست و بیشترین فروتنى و
تواضع در پیشگاه معبود را در خود دارد. این کار، انسان را به یاد ریشه و اصل او،
یعنى خاک مى اندازد. خداى تعالى مى فرماید: (مِنْها
خَلَقْناکُمْ وَ فِیها نُعِیدُکُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُکُمْ تارَةً أُخْرى ) [11] ;
«از آن[خاک] آفریدیمتان و بدان بازتان مى گردانیم
و بار دیگر، از آن بیرون مى آوریمتان».
هشام از امام صادق(علیه السلام) پرسید: مرا آگاه ساز بر
چه سجده رواست و بر چه ناروا؟ حضرت فرمود: سجده تنها بر زمین و آن چه مى روید، جایز است ; جز آن چه که پوشیدنى و خوردنى است. باز پرسید:
فدایت شوم! فلسفه آن چیست؟ وى فرمود: زیرا سجده خضوع در پیشگاه خداوند عزوجل است ; پس نشاید که بر پوشیدنى و خوردنى انجام
گیرد ; زیرا دنیاگرایان، بنده خوردنى ها و پوشیدنى هایند
و سجده گر
در سجده اش، خداى را پرستش گر
است و ناچار نشاید که پیشانى خود بر معبود دنیاگرایان ـ که فریفته فریبایى آنند ـ بسایند[12] .
پی نوشت ها
_____________________________
عایشه: «ما رأیت رسول الله(صلى
الله علیه وآله) متقیا وجهه بشىء تعنى فى السجود»; کنزالعمال، رقم 22241 . [2] .
صحیح بخارى، ج 1، ص 91 . [3] .
سنن کبرى، ج 2، ص 105 . [4] .
الحقیقه ماهیه، ص 21 . [5] .
ر.ک: کنزالعمال، حدیث 19810 . [6] .
همان، حدیث 19777 . [7] .
مسند احمد، ج 3، ص 327 . [8] .
سنن کبرى، ج 2، ص 106 . [9] .
سنن بیهقى، ج 2، ص 105 . [10] .
منشور عقاید امامیه، ص 271 ;
الحقیقه ماهیه، ص 38 . [11] .
طه (20 )،
آیه 55 . [12] .
وسائل الشیعه،
ج 3، باب 1 از ابواب مایسجد علیه .
سجده پیامبر