دین و اندیشه

کیفر بدحجاب

پرسش و پاسخ

آیا آیه و روایاتی وجود دارد که نشان دهد عواقب اخروی افراد بدحجاب چگونه خواهد بود؟ اگر این‌جوری هست همه زنان خارجی جهنم می رن!؟

پاسخ این سؤال در دو بخش قابل ارائه می باشد:

اول. عاقبت افراد بدحجاب و باحجاب

حجاب از واجبات دینی است و هرگونه بدحجابی از طریق آشکار کردن مو، آرایش ها و زینت ها در نزد نامحرم و جلوه گری با لباس های نازک، تنگ، با مدل های مخصوص و رنگ های مهیج نمونه بارزی از گناهان جنسی و جنسیتی است که به بسیاری از گناهان دیگر دامن می زند و دارای عواقب خاص خود است که در آیات و روایات بدان پرداخته شده است.

بر اساس آیات قرآن کریم، بدحجابی و بی حجابی از مصادیق آیه 19 سوره نور می باشد که خداوند متعال برای آن عذاب دردناکی را در نظر گرفته است.

(((إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ)))[ نور (24)، آیه 19.]؛

«کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است»[ علامه طباطبایی در تفسیر گراسنگ المیزان ج 15 ذیل این آیهی شریفه فرموده اند: مقصود از فاحشه مطلق فحشاء است.].

در روایات نیز عواقب دنیوی و اخروی متعددی برای زنانی که رعایت حجاب و عفت را نمی نمایند مطرح گردیده است.برخی ازاین‌روایات از قرار ذیل می باشد:

1. محرومیت از رحمت الهی

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در توصیه به یکی از زنان چنین می فرماید:

«یَا حَوْلَاءُ لَا تُبْدِی زِینَتَکِ لِغَیْرِ زَوْجِکِ یَا حَوْلَاءُ لَا یَحِلُّ لِامْرَأَةٍ أَنْ تُظْهِرَ مِعْصَمَهَا

وَ قَدَمَهَا لِرَجُلٍ غَیْرِ بَعْلِهَا وَ إِذَا فَعَلَتْ ذَلِکَ لَمْ تَزَلْ فِی لَعْنَةِ اللَّهِ وَ سَخَطِهِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهَا وَ لَعَنَتْهَا مَلَائِکَةُ اللَّهِ وَ أَعَدَّ لَهَا عَذَاباً أَلِیماً»
[ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 14 / 242 / 61.]؛ « ای حولاء! زینت خود را برای غیر همسرت، آشکار مکن؛ ای حولاء! بر زن جایز نیست که زیبایی ها و پاهای خود را برای مردی غیر از شوهرش آشکار کند، که اگر چنین کرد همیشه در نفرین و خشم و کینه الهی و فرشتگان او خواهد بود و در قیامت، برای او عذاب دردناک فراهم است».

2. آویزان شدن بر مو

پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد آن چه در شب معراج مشاهده کرده بود، می فرماید:

«رَأَیْتُ امْرَأَةً مُعَلَّقَةً بِشَعْرِهَا یُغْلَی دِمَاغُ رَأْسِهَا»؛ «زنی را دیدم که به موهای سرش آویزان بود و مغز سر او به جوش و غلیان در آمده بود».

سپس در توضیح رفتاری که این پیامد را به همراه داشته، فرمودند:

«أَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِشَعْرِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ لَا تُغَطِّی شَعْرَهَا مِنَ الرِّجَال »[ عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج 2، ص 11.]؛ «اما آن زنی که به موهای سرش آویزان بود، زنی است که موهای خود را از مردان نمی پوشاند».

3. چیدن گوشت بدن خود

از عقوبت های اخروی دیگر زنان بدحجاب در قیامت چیدن گوشت بدن آنان توسط ایشان است که در روایت پیشین به آن اشاره شده است:

«رَأَیْتُ امْرَأَةً تُقَطَّعُ لَحْمُ جَسَدِهَا مِنْ مُقَدَّمِهَا وَ مُؤَخَّرِهَا بِمَقَارِیضَ مِنْ نَار»[ همان.]؛ «زنی را دیدم که گوشت بدن خود را از جلو و از عقب با قیچی هایی از آتش می چید.»

«أَمَّا الَّتِی کَانَتْ تَقْرِضُ لَحْمَهَا بِالْمَقَارِیضِ فَإِنَّهَا کَانَتْ تَعْرِضُ نَفْسَهَا عَلَی الرِّجَال»؛

«و اما آن زنی که گوشت بدن خود را به قیچی هایی از آتش می چید، آن زنی بود که در دنیا خود را در معرض تماشای نامحرمان و در اختیار آنها می گذاشت».

4. خوردن گوشت بدن خود

در بخش دیگری از روایت پیشین آمده است:

«رَأَیْتُ امْرَأَةً تَأْکُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا وَ النَّارُ تُوقَدُ مِنْ تَحْتِهَا»[ همان.]؛ «زنی را دیدم که گوشت بدن خود را می خورد و آتش از زیرش افروخته می شد».

«أَمَّا الَّتِی کَانَتْ تَأْکُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ تُزَیِّنُ بَدَنَهَا لِلنَّاس »؛ «و اما آن زنی که گوشت بدن خود را می خورد آن زنی است که بدن خود را برای مردم زینت می کند».

5. آتش دوزخ

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) زنانی را که زینت خود را برای نامحرمان آشکار سازند را سزاوار آتش دوزخ دانسته و حضرت علی(علیه السلام) از ایشان چنین نقل نموده:

«نَهَی أَنْ تَتَزَیَّنَ لِغَیْرِ زَوْجِهَا فَإِنْ فَعَلَتْ کَانَ حَقّاً عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یُحْرِقَهَا بِالنَّارِ»[ من لا یحضره الفقیه، ج 4، 6.]؛ «پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) نهی کرد از این که زن خود را برای غیر شوهرش آرایش نماید و اگر چنین کند بر خداوند سزاوار است که او را در آتش بسوزاند…».

و یا در روایت دیگری از امیرالمؤمنین(علیه السلام) چنین می خوانیم:

«یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَ اقْتِرَابِ السَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ الدِّینِ دَاخِلَاتٌ فِی الْفِتَنِ مَائِلَاتٌ إِلَی الشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَی اللَّذَّاتِ مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ»[ الوافی، ج 22، 809.]؛ «در آخرالزمان و نزدیک شدن زمان موعود (قیامت یا حضرت مهدی(علیه السلام)) که بدترین زمان‌هاست (چون جهان از ظلم و ستم پر شود) زنانی ظاهر می شوند بی حجاب و عریان بیرون آمده خودنمایی می کنند، از دین خارج می شوند (به احکام دین توجهی ندارند) در فتنه ها (آشوبها یا محافل عیش و شهوت) داخل می شوند و شهوترانی روی می آورند و به لذات‌جویی ها شتابانند، حرام‌های الهی را حلال می کنند و زنانی با چنین ویژگیی در جهنم همیشه خواهند ماند».

دوم. کیفر زنان غیرمسلمان بی حجاب

در خصوص سرنوشت زنان غیرمسلمان که بی حجابند باید گفت: مردمی که به دین اسلام، ایمان نیاورده اند دو گروه می باشند:

الف. گروهی که به جاهل مقصر و کافر معاند معروفند. یعنی اسلام به آنها رسیده و آنان به حقانیت آن پی برده اند اما با لجاجت و سرکشی حاضر به پذیرش حق نیستند. این‌گونه افراد مستحق عذاب دوزخ می باشند، زیرا حق و حقیقت را شناخته اند و به سوء اختیار و با علم و عمد با آن مخالفت می کنند. چنین گروهی که می توانستند اهل نجات باشند هر چند هم در ظاهر رفتار خوبی داشته باشد، چون حق را پوشانده و با حقیقت، عناد و لجاجت ورزیده اند راه نجات را بر خود بسته، در نتیجه جایگاه خویش را انتخاب کرده اند.

ب. گروهی که به جاهل قاصر معروف‌اند. یعنی یا اسلام و پیام آن به آنها نرسیده و یا بسیار ناقص و غیرواقعی به آنها عرضه شده است. این‌گونه افراد اگر به آنچه مبتنی بر فطرت است، صادق باشند و بدان عمل کنند، مثلاً از دروغ بپرهیزند و به کارهای خلاف انسانیت تن در ندهند، امید است اهل نجات باشند[ برگرفته از مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 1، ص293.].

کیفر بدحجاب

دیدگاه شما برای ما ارزشمند است

نظر شما چیه؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم *

دکمه بازگشت به بالا