احکام موسیقی و غنامنتخب سردبیر

حکم گوش دادن به موسیقی از نظر مراجع تقلید

- حکم گوش دادن به موسیقی از نظر مراجع تقلید

با نام و یاد خدای مهربان ، سلام و عرض ادب به شما دوستان عزیز و کاربران گرامی وبسایت راشدون. در ادامه بررسی احکام شرعی » احکام موسیقی و غنا امروز می خوام حکم گوش گوش دادن به موسیقی و آهنگ از نظر مراجع تقلید بزرگوار را برای شما بیان کنم. ان شاء الله که همه ما از بندگان مطیع و باتقوای الهی باشیم.

ابتدا توصیه میکنم ویدیو زیر را که حاج آقای فلاح زاده در مورد حکم گوش دادن به موسیقی و آهنگ را کامل توضیح دادند ببینید و بعد محتوا را بخوانید، زیرا محتوای که در متن است در ویدیو نیست.

ملاک حلال و حرام بودن موسیقی

س: ملاک حلال یا حرام بودن موسیقی چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید.
آیت الله خامنه ای: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.(اجوبه الاستفتائات) بنابراین گوش دادن به موسیقی و آهنگی که انسان را از مسیر الهی دور می کند و مناسب مجالس عیش و نوش است حرام است. حال سوالی که به ذهن می رسد این است که به چه موسیقی لهوی گفته می شود؟ که در ادامه پاسخ می دهیم.

آهنگ و موسیقی مطرب و لهوی چیست؟

س: منظور از موسیقی مطرب ولهوی چیست؟ و راه تشخیص موسیقی مطرب و لهوی از غیر آن چیست؟
آیت الله خامنه ای: موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی‏بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است. (اجوبه الاستفائات)
در ادامه نیز نظر بقیه مراجع تقلید در مورد موسیقی را بیان می کنیم.

حکم گوش دادن به موسیقی و آهنگ از نظر مراجع

سؤال: حکم استماع موسیقی های صدا وسیما یا اداره ی ارشاد، ساخت و تعلیم و خرید و فروش ابزار آلات موسیقی چیست؟
حضرت آیة الله سیستانی: «اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی نباشد حرام نیست.»
حضرت آیة الله تبریزی: «گوش دادن به موسیقی لهوی که مناسب مجالس خوش گذارنی می باشد، جایز نیست و همچنین ساخت و تعلیم و خرید و فروش ابزار آلات موسیقی لهوی جایز نیست.»
حضرت آیة الله خامنه ای: «هر گونه نوازندگی مطرب لهوی که متناسب با مجالس عیش و نوش باشد حرام است.»
حضرت آیة الله فاضل لنکرانی: «موسیقی اگر مطرب و مهیج و مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است و در غیر این صورت مانعی ندارد و مرکز پخش تأثیری در حکم ندارد.»
حضرت آیة الله بهجت: «اگر موسیقی مطرب باشد، استماع و خرید و فروش آن حرام است.»
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی: «آنچه را عرف مردم موسیقی می دانند،
ستماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن حرام است.»
حضرت آیة الله مکارم شیرازی: «کلیه صداها و آهنگ ها که مناسب لهو و فساد است، حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود.»
حضرت آیة الله مظاهری: «اگر موسیقی لهوی و تحریک کننده باشد، حرام است.»
حضرت آیة الله گلپایگانی : «غنا کشیدن صدا و دور دادن آن به کیفیّت خاصه ی طرب آور است که مناسب با مجالس لهو و محافل انس و طرب و موافق با آلات لهو ولعب است و خواندن به نحو غنا و گوش دادن به آن و تکسب به آن حرام است و فرقی نمی کند که همراه با آلات لهو خوانده شود یا نه و در کلام باطل استعمال شود یا در قرآن یا دعا یا مرثیه یا شعر.»

سوالات مرتبط

1. حکم گوش دادن به موسیقی سنتی حرام است یا خیر؟

آیت الله خامنه ای: چيزى که از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، به‌طور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غير ايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.

2. حکم گوش دادن به آهنگ برای درمان چیست؟

آیت الله خامنه ای: اگر احراز شود که نظر پزشک متخصص و امين اين است که معالجه متوقف بر استفاده از موسيقى است، بکارگيرى آن به مقدارى که معالجه بيمار اقتضا مى‏کند اشکال ندارد.

3. حکم گوش دادن به موسیقی که از رادیو و تلویزیون پخش می شود؟

آیت الله مکارم شیرازی: در صورتیکه از موسیقی هایی باشد که مناسب مجالس لهو و فساد نباشد اشکالی ندارد.

موضوعات مهم در مورد حکم گوش دادن به موسیقی را از نظر مراجع تقلید بیان کردیم امیدوارم که کاربران گرامی نیز جواب کامل را گرفته باشند، ان شاء الله که در زمره متقین و صالحین باشیم.

4.5/5 - (4 امتیاز)

‫14 نظرها

    1. سامان عزیز، موسیقی حرام همیشه گناه داره و ارتباطی به روزهای شهادت و غیر شهادت نداره، ولی در زوزهای شهادت چون بی احترامی محسوب می شود گناه آن بیشتر است، موسیقی حلال اگه به گونه ای باشد که از نظر عرف در روزهای شهادت بی حرمتی محسوب شود آن هم اشکال دارد.

  1. احادیثی داریم که موسیقی رو کلا حرام دونسته مثلا از امام رضا (ع) که گوش دادن به صدای تارهای موسیقی از گناهان کبیره است و خیلی احادیث مشابه دیگه الان این احادیث تحریف شده یا واقعا موسیقی حرامه؟ علت فرق داشتن نظر معصومین و مراجع تقلید چیه؟

    1. اجتهاد یک امر تخصصی است و به صرف حدیث و … نمی توان فتوا داد و نیاز به در تخصص در علومی مختلفی نیاز است و نظر مراجع تقلید بر اساس علم و دانش آنها و استنباط آنها از دین است.

  2. سلام خب ما از کجا بدونیم که اونها توی مجالس عیش و نوش چه موسیقی هایی گوش میدهند؟

    1. سلام بالا گفته شده که تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف (شما) است، یعنی به نظر شما این موسیقی مناسبت مراسم های شادی و خوش گذرانی است یا خیر؟ اگر هم شک دارید بهتره که گوش ندهید.

  3. قبول که اینها گفتین حرام است پس چرا در یک کشور اسلامی کلاس موسیقی و آواز برای زن وجود دارد آیا این حرام نیست چه گروهی و تکی وسمفونی یا هر چیزی واسمی

  4. اولا با سلام . من یه دختر ۱۶ ساله که نماز میخونم با اینکه موسیقی گوش میدم به یاد خدا هم هستم وقتی موسیقی گوش میدم خودم با خدا تصور میکنم. الله اکبر ‌ بعد میگن هر جوری باشع گناهه موسیقی😐😑😑😑😶

    1. سلام خواهر من، عبد (بنده) یعنی کسی که بدون چون و چرا حرف مولای اش را گوش بدید، و ما همگی عبد و بنده ای او هستم، و مولای ما هر چه را خواسته به نفع ماست، البته حکمت برخی از احکام ذکر شده است ولی اهمیتی ندارد آنچه که اهمیت دارد این است که خدا جزء خوبی چیزی از ما نخواسته، اینکه یکی بگه چون من از یاد خدا غافل نمی شوم پس موسیقی گوش بدهم و دیگری بگویید من وقتی شراب می خورم مست نمی شوم و بیشتر حال عبادت دارم و …. خیلی از مثال های دیگه که نمی خواهم بزنم اینطوری حرمت شکسته می شود و هر کسی به هر بهانه ای یا دلیلی می تواند گناه کند لذا گوش دادن به موسیقی از نوع حرام که در بالا ذکر کردیم در هر صورتی حرام است.

  5. سلام ممنونم از مطالب خوبتون گوش دادن به یک اهنگ غمگین که واقا نه توی مجلس لهو ولهب خوانده نمیشود و خوانده نیز یک مرد است که حتی دارد با خدا حرف میزندد مشکل دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا