احکام موسیقی و غنا

حکم گوش دادن به موسیقی در روز شهادت و ماه محرم و صفر

با نام و یاد خدای مهربان ، سلام و عرض ادب به شما دوستان عزیز و کاربران گرامی وبسایت راشدون. در ادامه بررسی احکام شرعی » احکام موسیقی و غنا قبلا در مورد حکم گوش دادن به موسیقی توضیحات مفیدی ارائه دادیم و امروز می خوام حکم گوش گوش دادن به موسیقی و آهنگ در روز و شب شهادت و ماه محرم و صفر و ایام فاطمیه را برای شما بیان کنم.

- حکم گوش دادن به موسیقی در روز شهادت و ماه محرم و صفر

ملاک حلال و حرام بودن موسیقی و آهنگ

از مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای در مورد ملاک حلال و حرام بودن موسیقی و آهنگ سوال شد و ایشان در جواب چنین فرمودند:

هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای (اجوبه الاستفتائات)

شاید برای شما سوال شود که آهنگ و موسیقی لهوی و مطرب چیست؟ و چگونه می توان تشخیص داد که یک موسیقی لهوی و حرام است؟ در جواب به این سوال نیز مقام معظم رهبری فرمودند:

ج: موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی‏بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای (اجوبه الاستفتائات)

حکم گوش دادن به موسیقی در روز شهادت و ماه محرم و صفر

خوب حالا بریم سر موضوع اصلی که حکم گوش دادن به آهنگ و موسیقی در روز شهادت و ماه محرم و صفر.. است. فکر کنم خود شما تا اینجا به جواب رسیده باشید ولی من توضیح کامل تر رو خدمت شما عرض می کنم که یک جمع بندی نیز کرده باشیم:

پس همانطور که گفتیم اگر موسیقی لهوی باشد ، گوش دادن به آن حرام است ، چه در روز و شب شهادت و روزهای ماه محرم و صفر و ایام فاطمیه باشد، چه در غیر روزهای محرم و … . چون ماه محرم از ماه های حرام می باشد، ممکن است گناه آن، در ماه محرم بیش تر باشد.
و همانطور که گتفیم موسيقي بر دو قسم است:
1- موسيقى مطرب
که به نظر عرف مردم متناسب با مجالس لهو و لعب و عياشي و عيش و نوش باشد.نواختن و گوش دادن به اين قسم موسيقي و آهنگ حرام است .
2ـ موسيقى غير مطرب و معمولى كه انسان را به هيجان شهوانى وادار نمي‌كند؛ اين قسم موسيقي حرام نيست.(1)
معنای لهو: از نظر اصطلاح مراجع و فتوایی که در مورد لهو داده اند: عبارت است از سرگرمى و خوشگذرانى كه غالباً انسان را از ياد خدا و آخرت غافل مى‏سازد. منظور از مجالس لهو و لعب مجالسى است كه براى عياشى و هوس رانى و بى‏بند و بارى تشكيل شده است. به تعبير ديگر: به مجالسى گفته مى‏شود كه نزد عرف مؤمنان و متديّنان مجلس گناه محسوب شود.
بنابراین هر موسیقی که انسان را از یاد خدا غافل کند و یا از حال عادی انسان را خارج کند و یا موسیقی باشد که معمولا در مجالس لهو از آن استفاده می شود، گوش دادن به این نوع موسیقی در هرجا که باشد ،حرام است.
تشيخص اين که کدام موسيقي لهوي است و کدام موسيقي لهوي نيست، با عرف است . اگر از نظر عرف متدينان موسيقی لهوی و مطرب حساب شود ،حرام است.

بنابراین حکم گوش دادن به موسیقی در شب و روز شهادت را بیان کردیم امیدوارم که پاسخ سوالات خود را کامل گرفته باشید ان شاء الله که همه ما در زمره راشدون (هدایت یافتگان) و صالحین باشیم.

4.1/5 - (30 امتیاز)

‫66 نظرها

  1. سلام و دورود خداوند بر شما آقا من یه سوال داشتم که آیا بعد از ده محرم اهنگ گوش دادن حرام است یا نه

    1. سلام ، موسیقی لهوی و مطرب همیشه حرام هست ولی در ایام سوگواری و عزاداری اهل بیت علیهم السلام چون بی احترامی محسوب می شود حرمت آن بیشتر هست. اما اگه موسیقی حرام نباشد و از نظر عرف و مردم بی احترامی محسوب نشود اشکالی ندارد ولی با توجه به اینکه معصومین علیهم السلام در ماه محرم و صفر محزون بوده اند بهتر است گوش دادن در این دو ماه ترک شود.

  2. سلام
    لطفاً درست جواب دهید
    بعد از ده روز محرم گوش دادن به موسیقی حلال و غیر آهوی ایراد دارد یا نه
    لطفاً دوباره ننویسید «اگر لهوی باشد فلان فلان»
    موسیقی غیر لهوی

    1. سلام دوست عزیز
      موسیقی حلال در ایام عزاداری بهتره گوش داده نشه، ولی چند روز بعد عاشورا اگه عرفا بی احترامی محسوب نشود اشکالی ندارد.

  3. سلام ببخشید من کامنتارو خوندم یکم گیج شدم شما از کجا میدونید حرامه؟؟
    اگه از قرآن امام و پیامبر بگید که زمان اونا آهنگ نبود آهنگ هم خیلی خوبه حال آدمو خوب میکنع و از نظر خدا چیزی صمیمت بین افراد رو زیاد کنه و دوستی رو پایدار کنه خوبه چون با گوش دادن به آهنگ خیلی چیزا رو آدم میبخشه واینکه همه آهنگا س***س** نیستن
    اوکی؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، اجتهاد و استنباط احکام دینی یک موضوع بسیار تخصصی است لذا کسی که مجتهد نیست باید تقلید کند، و راه رسیدن به اجتهاد خیلی مشکل است و نیاز به سالها درس خواندن (بین 20 تا 50 سال) بستگی به استعداد افراد داره، و معیار را مراجع تقلید تعیین می کنند که چه موسیقی حرام است، در سایت های پست های مختلفی در مورد تفکیک موسیقی حرام و حلال قرار دادیم که می توانید مطالعه کنید.

      1. سلام خسته نباشید امروز ۶ شهریور و پایان محرم و فردا ۷شهریور شروع ماه صفر است در توضیحاتتون گفتین که موسیقی لهوی چه در ماه محرم و شهادت و صفر و غیره روزها حرام است و درمورد غیر لهوی هم صحبت کردین یه سوال دارم خدمتتون امروز یا اولایه ماه صفر چون ما میخوایم بریم مسافرت و ممکنه ظبط روشن کنیم یا در راه هدفون بزارم اهنگ غیر لهوی چه خواننده زن باشد چه مرد و از نظر عرف مردم اشکالی نداشته باشد حرام است یا خیر؟؟
        لطفا کوتاه پاسخ دهید

      2. سلام، اگه آهنگ لهو و لعب نباشه و از نظر عرف نیز در ایامی باشد که بی حرمتی محسوب نشود، اشکال ندارد.

  4. سلام اگر ندونیم روز سوم امام علی هست و بعد موسیقی شاد ولی جایز گوش کنیم گناهه است ؟

    1. سلام، گوش دادن به موسیقی لهوی و لعب یا همون شاد که شما فرمودید در کل حرام هست ولی اگه در ایام شهادت باشد و بی احترامی تلقی شود گناه آن بیشتر است ولی اگه شما نمیدانستید و حواستون نبوده و قصد بی حرمتی نداشتید فقط همان گناه اول که گوش دادن به موسیقی حرام است را مرتکب شدید که ارتباطی به روزهای شهادت و روزهای دیگر ندارد و همیشه گناه است.

    1. سلام، اگه موسیقی حرام باشه در همه حال حرام است و اگر موسیقی حلال می خواید گوش بدید اشکالی نداره.

      1. الان ما باید دوساعت بشینیم تفکیک کنیم که چه اهنگی حرامه و لهوی و چه اهنگی نیست؟ 😐
        به نظرت انقدر بیکاریم؟ تازهه وقتم که بزاریم مگه ما انقدر متخصصیم که بتونیم تشخیص بدیم نهایت بتونیم اون اهنگ هایی که دیگع خیلی تابلوعه از نظر ریتم و معنی اونارو تشخیص بدیم

  5. یعنی موسیقی گوش دادن حرامه و نمیشه موسیقی گوش کرد به غیر از روز های اربعین یا شهادت هم حرامه

    1. موسیقی حرام همیشه حرام است و تفاوتی در روزهای شهادت و … ندارد ولی اگر در شب های و روزهای شهادت باشد چون بی احترامی است گناه آن بیشتر است.

    1. چند نکته وجود دارد
      ما دو نوع موسیقی داریم یکی حرام و دیگری جایز است. ولی اکثر افراد که موسیقی گوش می کنند از نوع حرام و اینکه ملاک حرام یا حلال بودن چیست به پست زیر مراجعه کنید
      حکم گوش دادن به موسیقی از نظر مراجع تقلید
      حالا موسیقی حرام، همیشه حرام است و در روز و شب شهادت چون بی احترام محسوب می شود گناه آن بیشتر است و گوش دادن به موسیقی حلال نیز اگر در ایام شهادت بی حرمتی محسوب شود نیز اشکال دارد.

  6. اگر در شب ۲۸ صفر به موسیقی عرف گوش دهیم مشکل دارد یا خیر اگر دارد حکمش چیست

    1. گوش دادن به موسیقی حرام، گناه محسوب می شود ولی اگه در ایام عزاداری باشه و بی حرمتی محسوب شود گناه آن بیشتر است.

  7. سلام ببخشید دوباره سوال میکنم اگه الان اربعین تموم شد آخرای صفریم حالا اگه آهنگ حرام گوش کنم گناهش مثل روزای عادیه یا گناهش بیشتره؟ از اربعین گذشته عیب نداره سپاس اجرتون با سید الشهدا ما کس سواد داری دور و برمون نیست ازش بپرسیم میایم این جاها دستتون درد نکنه

    1. سلام، ملاک این است که ببینید گوش دادن به آهنگ در عرف و توده مردم بی حرمتی محسوب می شود یا نه، اگه بی حرمتی باشد گناه آن بیشتر است، مثلا کسی که پدر یا مادر یا اقوام درجه آن فوت کند اگه تا چهلم یا حتی دیرتر به آهنگ گوش بده بقیه عیبش می کنند و این کار را بی حرمتی می دانند، در این موضوع نیز چنین است قطعا در روزهای شهادت بی حرمتی محسوب می شود ولی اینکه در کل ماه محرم و صفر چنین است یا نه بستگی به دید عرف و توده مردم دارد، نکته دیگر اینکه روزهای آخرای ماه صفر شهادت رسول خدا صلی الله و آله و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بنا به روایتی و شهادت امام رضا علیه السلام است و ایام سنگینی است.

      1. نه اصلا اهنگ بی مورد و زشت نذارید
        فقط اهنگ های مذهبی نوحه مثل شعر
        من بجه شیعه هستم خدارا میپرستم
        خدای پاک و دانا مهربان و توانا
        پیامبرم محمد که با او قران امد

    1. سلام، هر وقت به آهنگ حرام گوش بدید گناه محسوب می شود و اگر در روز و شب های شهادت باشد و بی حرمتی محسوب شود گناه آن بیشتر است.

    1. اگه موسیقی حرام باشه بله، فرقی نمی کنه شاد باشه یا غمگین، تنهایی گوش بدید یا در جمع.

      1. خسته نباشید ببخشید یه سوال الان اربعین تموم شد وآخرای صفریم خب،اگه یه آهنگ حرام گوش بدیم گناهش به اندازه ی روزای عادی به حساب میاد یا گناهش به خاطر صفر بودنش بیشتره؟ سوال دوم، ما لر هستیم اگر آهنگ های لری گوش بدیم سنتی اند و گاها عرض کردم گاها معنای اونها رو متوجه نمیشیم گوش بدیم باز هم حرامه گناهش معمولیه یا بیشتره؟

      2. سلام، اینکه در این ایام گناه آن بیشتر است یا نه به عرف مردم بستگی دارد اگه از نگاه مردم منطقه شما این کار بی احترامی محسوب شود شاید گناه آن بیشتر باشد.
        اما در مورد اینکه فرمودید شعر لری است و معنای آن را نمی دانی، موسیقی حرام فرقی ندارد که فارسی باشد انگلیسی باشد و … اگر ملاک حرام بودن را که ذکر کردیم داشته باشد گوش کردن به آن حرام است.
        موفق باشید.

  8. سلام
    ببینین من کامل متوجه نشدم اگه در ماه صفر آهنگ حلال گوش بدیم آیا حرامه یا خیر

  9. من اصلا جواب سوالم رو نگرفتم پس منتظر میمونم ماه محرم و صفر تموم بشه بعد با خیال راحت تر اهنگ گوش بدم والا مگه غیر از اینه

    1. سلام آقا امیرعلی عزیز، گوش دادن به موسیقی حرام بعد از ماه محرم و صفر نیز حرام است.

  10. ببین تو اصلا جواب سوال رو ندادی الان من یه بار دیگه میپرسم واضح جواب بدید لطفا.
    آیا آهنگ معمولی و غیر لهوی گوش دادن در ماه محرم گناه هست؟
    ممنون میشم بگید.

    1. دوست عزیز خیلی واضح و شفاف توضیح دادم، آگه آهنگ حلال هم باشد در شب و روز شهادت چون بی حرمتی محسوب می شود اشکال دارد اما اینکه در کل ماه محرم حکم شب و روز شهادت را دارد به این موضوع بستگی دارد که بی حرمتی محسوب می شود یا نه یعنی عرف مردم اگه شما را در حال گوش کردن موسیقی حلال ببینند به شما ایراد می گیرند که مثلا فلانی ماه محرم و ماه عزاداری است و این کار شما بی احترامی است در این صورت اشکال دارد ولی اگه بی حرمتی نباشد اشکال ندارد، حال اینکه بی حرمتی است یا نه تشخیص آن به عهده شماست. و این موضوع عرفی است.

  11. شما اصلا جواب سوال اصلی رو ندادید و رفتید توی حاشیه، سوال اینه ایا گوش دادن اهنگ معمولی توی محرم یا روز شهادت حلاله یا حرام؟ شما فقط گفتید موسیقی لهوی حرامه، موسیقی ک لهوی نباشه رو نگفتید

    1. اگه آهنگ حلال باشه، و گوش دادن به آن از نظر عرف مردم بی احترامی حساب نشه، مشکلی نداره. ولی اگه آهنگ حلال باشد ولی از نظر عرف مردمی در این ایام بی حرمتی محسوب شود اشکال دارد، البته در ایام شهادت که به نظر بنده قطعا بی حرمتی محسوب می شود.

  12. ببخشید این موضوع مربوط میشه به روز شهادت ؟ یعنی میشه تا قبل از شهادت اهنگ گوش داد؟؟؟

  13. سلام
    من باشگاه بدنسازی میرم و باشگاه هم اهنگ های خاص خودشو داره و در ماه محرم هم اهنگ پخش میکنن
    میخواستم بدونم گوش دادن اهنگ در باشگاه ورزشی در ماه محرم گناه دارد یا خیر.!

    1. سلام، موسیقی حرام ماه محرم و غیره نداره بلکه در ماه محرم حرمت آن بیشتر است، بهتر است وقتی باشگاه می روید با هدفون یا هندزفری به مداحی یا موسیقی حلال گوش کنید.

    2. سلام ببخشید من فیلم نگاه میکنم که اون فیلما اهنگاشون یکم شاده ولی مناسب مجالس نیست ،ایا اشکالی داره که گوش میکنم

      1. موسیقی حرام باشه فرق نمیکنه که بصورت مستقل باشه یا داخل فیلم باشه، اگر شرایط موسقی حرام را داشته باشد نباید گوش دهید.

  14. توی باشگاههای ورزشی که موسیقی پخش میکنن بایدچکارکنیم.مانبایدبریم درایام شهادت ومحرم به باشگاه چون امکانات ورزشی توی منزل رونداریم.درحالی که دلمون اصلا راضی نیست اما چاره هن نداریم چون طبق برنامه بایدورزشو ادامه بدیم

      1. موسیقی حرام ارتباطی به ماه محرم و صفر ندارد. و هر وقت گوش بدید حرام است ولی در ایام عزاداری حرمت آن بیشتر است.

      1. مسئله عرفی، یعنی اگه عرف مردم مذهبی گوش دادن به آهنگ حلال را دو روز بعد عاشورا بی حرمتی نمی دانند اشکالی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا