3 جایگزین برتر گوگل آنالیتیکس (رایگان و پولی)

بیایید باهم راحت صحبت کنیم و با حقیقت روبرو شویم؛ وقتی صحبت از ابزارهای تجزیه و تحلیل میشود، ما همه چیز را میخواهیم. معیارهای متریک و پیشرفته، داشبوردهای بصری، و اطلاعاتی که بدون درز و یکپارچه ادغام شوند.
اما ما همیشه به آنچه میخواهیم نمیرسیم؛ بهویژه به عنوان کاربر Google Analytics 4 (GA4).
بسیاری از بازاریابان به دلیل رایگان و محبوب بودن Google Analytics به طور پیش فرض از این ابزار استفاده میکنند. اما همان بازاریابان مشکلاتی مانند موارد زیر را گزارش میکنند:منحنیهای یادگیری که احتمال خطا دارند
عدم بینش کیفی
مشکل در تبدیل دادهها به یک بینش اصلی
حالا شما برای تغییر از این ابزار به یک ابزار دیگر آماده هستید؟
ما سه گزینه جایگزین Google Analytics را مقایسه کردیم که بینش سریعتر و دقیقتری از عملکرد وبسایت شما ارائه میدهند.
مزایا، معایب و قیمت گذاری آنها را ببینید تا تصمیم درستی برای کسبوکار خود بگیرید.
اصلا در یک جایگزین Google Analytics باید به دنبال چه چیزی باشید؟
این عوامل را هنگام ارزیابی گزینههایی به جای Google Analytics 4 در نظر بگیرید.
سهولت استفاده
GA4 دارای یک رابط پیچیده با منحنی یادگیری شیبدار است. به حدی که حتی بازاریابهایی که با Universal Analytics آشنا هستند در تنظیم صحیح آن مشکل دارند.
به دنبال جایگزین GA4 ای باشید که به راحتی قابل پیمایش باشد و به شما امکان دهد در چند دقیقه گزارشها را تنظیم کنید. این شامل ابزارهایی است که ردیابی را از طریق یک قطعه کد ساده تنظیم میکنند و به طور خودکار شروع به جمعآوری دادهها میکنند.
*مطابقت با قانون حفظ حریم خصوصی دادهها
هنگام انتخاب یک ابزار تجزیه و تحلیل جدید، حفظ حریم خصوصی باید یکی از دغدغههای اصلی شما باشد، به خصوص اگر مخاطب یا مشتری اروپایی دارید. قوانین اروپا مستلزم انطباق با مقررات عمومی حفاظت از دادهها (GDPR)، یک قانون سختگیرانه برای حفظ حریم خصوصی اطلاعات است.
در حالی که Google Analytics 4 بهبود یافته است، همچنان دادههای کاربر را جمعآوری میکند، که نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی را افزایش میدهد. GA4 دادههای بازدیدکنندگان را از طریق ناشناسسازی IP پنهان میکند، اما همچنان از شناسههای دیگری مانند شناسه مشتری (CID) و شناسه کاربر (UID) برای ردیابی کاربران استفاده میکند.
قابلیتهای سفارشیسازی
اگر میخواهید معیارهای خاص کسبوکار را ردیابی کنید، به قابلیتهای بخشبندی پیشرفته و نماهای فیلتر شده نیاز دارید.
اگر ویژگیهای سفارشیسازی کاربرپسند نباشند، نمیتوانید آنها را به راحتی مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید.
به دنبال فیلترها یا بخشهای داخلی بگردید که میتوانید با یک کلیک آنها را اعمال کنید تا مجبور نباشید آنها را از ابتدا ایجاد کنید.
دقت داده بالا
دادههای قابل اعتماد برای درک عملکرد وبسایت یا برنامه شما حیاتی است.
برای کیفیت دادههای قابل اعتماد، ابزاری را انتخاب کنید که به کوکیها متکی نباشد یا ترافیکی را که شامل دادههای کوکی است، فیلتر نمیکند.
با توجه به اینکه بسیاری از افراد اکنون از مسدودکنندههای تبلیغات و VPN استفاده میکنند، جمعآوری دادههای دقیق برای GA4 پیچیدهتر از همیشه است.
این امر مخصوصاً در صورت داشتن وبسایت پربازدید نیز صادق است، زیرا ناهماهنگی بین دادههای زیادی وجود دارد.
در نتیجه، ترافیک و اعداد تبدیل شما ممکن است کمتر از آنچه هستند به نظر برسند. حتی ردیابی سمت سرور نیز این مشکل را حل نخواهد کرد.
عملکرد و قابلیت اطمینان
پلتفرمی را انتخاب کنید که ردیابی دادهها را در زمان واقعی برای تصمیمگیری سریعتر ارائه میدهد. GA4 به دلیل زمان بارگذاری کند صفحه، تنظیمات ردیابی پیچیده و کمبود دادههای زمان واقعی شناخته شده است.
نسخه رایگان همچنین دارای خرابی بیش از حد و تناقضات داده است.
به دنبال پلتفرمی باشید که همیشه از جریان داده زنده استفاده میکند. این کار از تناقض دادهها یا تاخیر در پردازش آنها جلوگیری میکند و به شما این امکان را میدهد که گزارشهای دقیقتری بسازید.
ادغام با ابزارهای موجود
آیا یک فناوری خاصی در وبسایت دارید؟ مطمئن شوید که ابزار تجزیه و تحلیل شما با آن یکپارچه شده است. این به شما کمک میکند تا نوع کاربرانی که از وبسایت شما بازدید میکنند یا با آن تعامل دارند را ردیابی کنید. همچنین به طور خودکار آن دادهها را به ابزارهای دیگری که استفاده میکنید میکشد.
در حالی که GA4 به خوبی با محصولات Google ادغام میشود، ادغام بومی با سایر ابزارهای موجود در بازار را ارائه نمیدهد. در عوض باید به ادغامهایی که توسط ارائهدهندگان فعلی خود ارائه میشود تکیه کنید.
4 جایگزین برتر گوگل آنالیتیکس

1. Matomo Analytics
Matomo Analytics یک جایگزین برای GA است.
یکی از ویژگیهای برجسته این ابزار، تجزیه و تحلیل اینترنت است که به شما امکان میدهد عملکرد و تعامل وبسایتهای داخلی را اندازهگیری کنید. از جمله منابع ترافیک، مسیرهای بازدیدکننده و صفحات پربازدید.
اگر میخواهید اطلاعات مربوط به یادداشتهای داخلی و محتوایی که کارمندان شما بیشتر با آن درگیر هستند، داشته باشید این گزینه عالی است.
این پلتفرم هیچ محدودیتی در ذخیرهسازی دادهها یا تعداد وبسایتها، کاربران یا بخشهایی که میتوانید ردیابی کنید ندارد. این به شما اجازه میدهد تا بر ویژگیهایی که تجزیه و تحلیل میکنید، کنترل کامل داشته باشید.
نحوه مقایسه Matomo با Google Analytics
برخلاف گوگل آنالیتیکس، Matomo به شما مالکیت کامل دادههایتان را میدهد. با سرویسهای شخص ثالث به اشتراک گذاشته یا ذخیره نمیشود.
Matomo همچنین یکی از تنها ابزارهایی است که برای مشاغل حساس به داده گزینهای را ارائه میدهد. این به شما امکان میدهد دادههای خود را در یک مرکز داده ایمن یا دستگاه فیزیکی که مالک آن هستید میزبانی کنید تا از دادههای شما محافظت شود.
Matomo همچنین به شما امکان دسترسی آسان به دادههای کیفی و تعامل کاربر را میدهد.
فرض کنید میخواهید بدانید که کاربران چگونه با داراییهای محتوای خاص تعامل دارند. ابتدا از ویژگی Media Analytics برای بررسی دادههای تعامل صوتی و تصویری استفاده کنید. مانند بازدیدکنندگان منحصر به فرد یا کل زمان بازی.
سپس، از این دادهها استفاده کنید تا تصمیم بگیرید که کدام محتوا به بهترین وجه با مخاطبان شما طنین انداز میشود.
همچنین میتوانید به دادههای رتبهبندی کلمات کلیدی از Google و Bing در Matomo دسترسی داشته باشید تا عملکرد سئو خود را نظارت کنید.
به عنوان مثال، ببینید که برای کدام کلمات کلیدی رتبهبندی میکنید و وبسایت شما چه تعداد کلیک و بازدید از آنها دریافت میکند.

2. Plausible
lausible یک جایگزین GA سبک و متمرکز بر حریم خصوصی است. فقط یک اسکریپت با اندازه کمتر از 1 کیلوبایت اضافه کنید تا زمان بارگذاری صفحه را به شدت کاهش دهید.
به گفته این شرکت، اسکریپت تحلیلی آن بیش از 75 برابر کوچکتر از GA است.
در واقع، یکی از کاربران ادعا کرد که وقتی GA را از وبسایت خود حذف کردند و به Plausible تغییر دادند، گزارش Core Web Vitals وبسایت از 70 (نیاز به بهبود) به 96 (خوب) رسید:
این ابزار مانند Matomo، یک جایگزین منبع باز است. اما Plausible برای کاربران غیر فنی طراحی شده است. استفاده از آن آسان است و میتوانید بلافاصله به اطلاعات عملکرد وبسایت در داشبورد دسترسی داشته باشید.
معیارهایی مانند بازدیدکنندگان منحصر به فرد، کل بازدیدها، کل بازدید از صفحه و موارد دیگر را در یک داشبورد ردیابی کنید. زیبایی این نرم افزار در این است که شما مجبور نیستید زمان خود را برای تنظیم گزارشهای اولیه مربوط به عملکرد وبسایت خود تلف کنید.
به عنوان مثال، میتوانید کنسول جستجوی گوگل را وصل کنید و Plausible دادهها را در داشبورد پر میکند.
چقدر قابل قبول با گوگل آنالیتیکس مقایسه میشود؟
بزرگترین تمایز این است که Plausible یکی از معدود ابزارهایی است که واقعاً کوکیها یا دادههای شخصی را جمعآوری نمیکند.
در نتیجه، شما به طور خودکار با مقرراتی مانند:
مقررات عمومی حفاظت از دادهها
قانون حفظ حریم خصوصی مصرفکنندگان
مقررات حریم خصوصی و ارتباطات الکترونیکی
از آنجایی که دادههای شخصی را جمعآوری نمیکنید، نیازی به نمایش آگهیهای رضایت کوکی ندارید. این به شما کمک میکند تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهید.
مسدودکنندههای تبلیغات تمایل دارند از اسکریپتهای مبتنی بر کوکی برای شناسایی برنامههایی که باید مسدود شوند، استفاده میکنند. این ابزار از این اسکریپتها استفاده نمیکند، بنابراین میتوانید تعامل بازدیدکنندگان را بدون وقفه اندازهگیری کنید.
حتی اگر ابزار تجزیه و تحلیل شما مسدود شود، می توانید از یک اسکریپت پروکسی برای لغو مسدود کننده استفاده کنید.
برخلاف GA، Plausible میتواند دامنههای هرزنامه را فیلتر کرده و ترافیک برنامههای اندروید را کشف کند. چنین ویژگیهایی دقت دادهها را بهبود میبخشد و به شما امکان میدهد به جریان داده اعتماد کنید.
آیا نیاز به تنظیم ردیابی برای گزارش تجارت الکترونیک یا رویدادهای سفارشی دارید؟ تنها چیزی که لازم است چند کلیک است تا آن را مطابق با نیاز خود سفارشی کنید.
این به شما اجازه میدهد تا عملکرد صفحات فرود خاص، صفحات محصول تجارت الکترونیک و مسیرهای کاربر را بدون دردسر ایجاد گزارشهای سفارشی برای هر صفحه و دسته بندی اندازهگیری کنید.
3. Clicky
Clicky که توسط بیش از 1 میلیون وبسایت استفاده میشود، جایگزینی برای Google Analytics است که بر امنیت تمرکز دارد. این یکی از معدود ابزارهایی است که به شما امکان میدهد دادههایی مانند آدرسهای IP را برای اهداف ضد کلاهبرداری ثبت کنید.
برخلاف Plausible و GA، بینشهای کیفی را با استفاده از نقشهها و ضبط جلسات ارائه میدهد. این بینشها بر اساس صفحه، بازدیدکنندگان یا بخشها دستهبندی میشوند و به شما امکان میدهند اطلاعات خود را بررسی کنید.
به این ترتیب، می توانید این بینشها را لایه لایه کنید و یک نمای کلی از نحوه تعامل کاربران با وبسایت خود داشته باشید.
به علاوه، این پلتفرم دارای نسخه وب و موبایل برای دسترسی آسان بدون توجه به جایی است که هستید.
مقایسه Clicky با Google Analytics چگونه است؟
Google Analytics دادهها را به تأخیر انداخته است، در حالی که Clicky به شما یک نمای زنده از بازدیدکنندگان فردی و تجزیه و تحلیل زمان واقعی ارائه میدهد. به شما کمک میکند تا بر اساس دادههای دقیق تصمیمات آگاهانهتری بگیرید.
Clicky خود را از طریق سیستم نظارت بر هشدار خود متمایز میکند که به شما امکان میدهد ردیابی کنید:
نرخ آپ تایم وبسایت
رویدادهای تبدیل خاص
بازدید از بخشهای خاص کاربر
اگر نمیخواهید زمانی را صرف نظارت بر دادهها کنید و هشدارهای سفارشیشده را برای رویدادهای مهم ترجیح میدهید، مفید است.
حتی اگر Clicky کوکیها را ردیابی نمیکند، همچنان میتوانید به گزارشهای تحلیل مسیر دسترسی داشته باشید تا ببینید بازدیدکنندگان چگونه در وبسایت شما حرکت میکنند.
GA همچنین این را به شما نشان میدهد، اما برای انجام این کار از کوکیها استفاده میکند، بنابراین شما باید راهحلهای خود را برای رعایت مقررات حفظ حریم خصوصی ایجاد کنید.
بر خلاف GA، Clicky همچنین دادههای مربوط به جستجوهای کاربر را در وبسایت شما ارائه میدهد. این داده ها به شما کمک می کند تا سوالات و انتظارات مخاطبان خود را در مورد وبسایت خود درک کنید.
4. Heap
برخلاف گزینههایی که در بالا مورد بحث بود، Heap برای تیمهای محصول و داده طراحی شده است.
این بدان معنی است که شما دید جامعتری از تجزیه و تحلیل سایت خود دارید. از جمله کل تجربه دیجیتال مشتری شما شامل چندین نقطه تماس مانند وبسایت، محصول یا برنامه تلفن همراه شما.
اگر در اندازهگیری عملکرد نسبتاً تازه کار هستید یا در تنظیم تجزیه و تحلیل مشکل دارید، این یک گزینه عالی است. داشبورد شامل معیارهای مرتبط با دادههای همزمان است که به شما کمک میکند سریعتر اطلاعات بینش را دریافت کنید.
مقایسه Heap با Google Analytics
یک تمایز کلیدی بین GA و Heap این است که این ابزار تجزیه و تحلیل محصول را نیز اندازهگیری میکند. برای مثال، اگر میخواهید ببینید که کاربران چگونه با اپلیکیشن شما تعامل دارند، میتوانید این کار را با Heap انجام دهید. این با GA امکان پذیر نیست.
مانند Plausible، تمام تعاملات کاربر را به طور خودکار با استفاده از یک قطعه جاوا اسکریپت ثبت میکند، بدون نیاز به تنظیم ردیابی دستی. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قطعه را به وبسایت یا محصول خود اضافه کنید و تقریباً بلافاصله اطلاعات را دریافت خواهید کرد.
این محصول همچنین با استفاده از هوش مصنوعی (AI) به کاربران پاسخ میدهد که به شما امکان میدهد با استفاده از زبان ساده با دادههای خود تعامل داشته باشید.
منبع: https://demoticsite.com/seo-in-qom/