احکام شرعی

اهمیت گفتن بسم الله در آغاز هر کاری

بسم الله الرّحمن الرّحیم

این اولین نوشته من در سایت است و به دلیل اینکه معصومین علیهم السلام تاکیدی زیادی کرده اند که آغاز هر کاری را با نام خدا و بسم الله آغاز کنید، و کاری که بدون نام خدا آغاز شود فرجامی ندارد لذا ما نیز اول کار خود را نام خدا و توکل به حضرت حق شروع می کنیم و در همین راستا اولین مطلب سایت را اختصاص می دهم به اهمیت گفتن بسم الله الرحمن الرحیم و شروع هر کاری با نام خد.

- اهمیت گفتن بسم الله در آغاز هر کاری
بسم الله الرّحمن الرّحیم

اهمیت شروع هر کاری با بسم الله

امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود:
ان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) حدثنی عن الله – عزوجل – انه قال: کل امر ذی بال لم یذکر فیه بسم الله الرحمن الرحیم فهو ابتر (و در بعضی از روایات) لم یبدء فیه؛

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به من خبر داد از خداوند – عزوجل – که فرموده است: هر کار مهم و ارزنده ای که در آن بسم الله الرحمن الرحیم ذکر نشود، یا به نام خدا آغاز نگردد ناقص و ناپایدار خواهد بود(بحار الانوار ج 92، ص 242)

پایداری هر امری به وابستگی به حضرت حق متعال و پایندگی اوست. آنچه که از خدا بریده است و به فنا و ناپایداری سپرده شده و هر عملی و هر مقدار که به خداوند پیوسته است به همان اندازه پایدار و سودمند است.

شروع قرآن کریم و آغاز کردن با جمله شریفه: بسم الله الرحمن الرحیم خود دستور عملی است که انسان ها بدانند هر عملی که با نام خداوند متعال شروع شود گران قدر و پایدار بوده، بی فرجام و ناپایدار نخواهد ماند.توسل و ارتباط با نام پاک حضرت حق آن هم با لفظ الله که اشاره به ذات شریف بی انتهای او و در دو صفت رحمانیت که منشأء همه الطاف و مرحمت هاست، وظیفه عبودیت و استعانت بندگان است.

دستور خداوند است که بنده هر کارش را با بسم الله الرحمن الرحیم شروع کند؛ همان گونه که روش پیامبران نیز چنین بوده است و خداوند خود به رسول گرامی اش دستور می دهد که: اقرا باسم ربک (علق آيه 1.)؛ بخوان به نام پروردگارت.

و نوح (علیه السلام) سوار شدن همراهان به کشتی فرمود: بر کشتی سوار شوید بسم الله مجریها و مرساها به نام خداوند مجری و توقف گاه کشتی متبرک است و این، روش همه پیامبران است. سلیمان (علیه السلام) در نامه خود به بلقیس نوشت: انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم (  نمل، آيه 30).

این چنین اهمیت دادن به بسم الله الرحمن الرحیم در آغاز هر کار موجب می گردد که شروع قرآن کریم به بسم الله باشد که او سزاوارتر از هر کاری به بسم الله است. آیات شریفه قرآنی، اصیل ترین مایه های هدایت انسانی و تأمین سعادت جاودانه آن است. پس برای آغاز با بسم الله الرحمن الرحیم از هر عملی شایسته تر و از هر امر مهمی پراهمیت تر است.

قرآن کریم خود بزرگترین عمل کننده به مضامین خود است و چنین است که ابتدای هر سوره شریفه با این آیه شریفه آغاز می گردد.

ویدیو خواص بسم الله الرحمن الرحیم در کلام آیت الله مجتهدی

شروع هر کاری با نام خدا و بسم الله

در روایات اسلامی تاکید زیادی برای آغاز هر کاری با بسم الله الرّحمن الرّحیم و نام خدا شده است در ادامه به برخی از جاهای که باید با نام خدا شروع شود و در روایات به آن اشاره شده است را ذکر می کنیم.

1. در شروع غذا

الإمام الصادق عليه‏ السلام :
قالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه‏ السلام : ضَمِنتُ لِمَن يُسَمّي عَلى طَعامِهِ ألاّ يَشتَكِيَ مِنهُ . 
فَقالَ لَهُ ابنُ الكَوّاءِ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، لَقَد أكَلتُ البارِحَةَ طَعاماً فَسَمَّيتُ عَلَيهِ وآذاني ! 
فَقالَ : لَعَلَّكَ أكَلتَ ألواناً فَسَمَّيتَ عَلى بَعضِها ولَم تُسَمِّ عَلى بَعضِها ، يا لُكَعُ .

امام صادق عليه ‏السلام :
امير مؤمنان عليه‏ السلام فرمود : «براى كسى كه بر غذاى خود نام خدا ببرد ، ضمانت مى‏كنم كه از آن غذا ، به هيچ درد و رنجى گرفتار نمى‏شود» . 
ابن كَوّاء – كه اين را شنيد – پرسيد : اى امير مؤمنان ! من ديروز غذايى خوردم و نام خدا را نيز به گاه خوردن آن بردم ؛ امّا آن مرا آزار داد ! 
فرمود : «اى نادان ! شايد كه چند گونه غذا خورده‏اى ، و بر برخى گونه‏ها نام خدا برده و بر برخى ديگر نام خدا نبرده‏اى» . ( الكافي ، جلد 6 ، صفحه 295 ، حديث 18 )

3. هنگام دعا کردن

در روایات داریم که اگر دعای با بسم الله الرّحمن الرّحیم آغاز شود رد نمی شود:
رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: “لایرد دعاء اوله بسم الله الرحمن الرحیم؛6 دعای آغاز شده با بسم الله الرحمن الرحیم رد نمی‌شود. ( مجموعه ورام، ج 1، ص 23. )

4. در مسائل زناشویی

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید:
اذا اتی احدکم اهله فلیذکرالله فان من لم یذکرالله عندالجماع و کان منه ولد کان ذلک شرک شیطان و یعرف ذلک بحبنا و بغضنا؛

هر یک از شما چون با همسرش خلوت کند، خداوند را یاد کند (بسم الله الرحمن الرحیم بگوید)؛ زیرا هرکس هنگام نزدیکی، نام خدا را نبرد و فرزندی به وجود آورد شیطان در آن دخالت کرده باشد و این مطلب، با دوستی و دشمنی با ما مشخص می‌شود. ( من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 40.4 )

5. هنگام خروج از منزل

امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: 
من خرج من بیته فقال بسم الله الرحمن الرحیم قال له الملکان هدیت و اذا قال لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم قالا له وقیت و اذا قال توکلت علی الله قالا له کفیت فیقول الشیطان کیف اصنع به من هدی و وقی و کفی؛

هرکس که از خانه‌اش خارج شود و “بسم الله الرحمن الرحیم ”‌ بگوید، دو فرشته به او می‌گویند: هدایت شدی و هرگاه بگوید: “لاحول و لا قوه الابالله العلی العظیم “، به او می‌گویند: نگاه داشته شدی و هرگاه بگوید: “توکلت علی الله “، به او می‌گویند کفایت شدی. [در اینجا] شیطان می‌گوید: چه کار کنم با کسی که هدایت شده، نگاه داشته شده و کفایت شده است. ”‌ ( اعلام الدین، حسن بن ابی الحسن دیلمی، ص 493.)

چرا باید هر کاری را با نام خدا شروع کنیم؟

در همه جای دنیا رسم است که مهمی را که می خواهند شروع کنند با نام بزرگان خود شروع می کنند و اگر قصد تاسیس شرکت، کارخانه یا موسسه چیزی را داشته باشند شخصیت بزرگی را می آورند که کلنگ زنی کند که در کشور خودمان نیز این رسم وجود دارد، ما انسان ها فقیر محض هستیم و چیزی از خودمان نداریم و اگر کاری انجام دهیم قطعا نقص های فراوانی دارد ولی اگر به خداوند توکل کنیم، موجودی که کامل است و نقصی در آن راه ندارد و جاودان است و از گذشته و آینده خبر دارد، و کار خودمان را به خدا بسپاریم و با نام او شروع کنیم خداوند که از همه چیز آگاه است بهترین نتیجه که به مصلحت ماست را برای ما تقدیر می کند، لذا وقتی اول هر کاری بسم الله می گوییم باید با توجه گفته شود و فقط لقلقه زبان نباشد و حقیقتا از خداوند متعال کمک و مدد بخواهیم.

لذا در حدیث معروفی از پیامبر اکرم(ص) چنین آمده است: «کل امر ذی بال لم یذکر فیه اسم الله فهو ابتر؛ هر کار مهمی که بدون نام خدا آغاز گردد، بی فرجام است.»بحارالانوار، ج ۱۶، باب ۵۸ 
و همچنین حضرت نوح(ع) در آن طوفان سخت و سهمگین هنگام سوار شدن بر کشتی و حرکت بر روی امواج کوه پیکر آب که هر لحظه آن با خطرات و فراوانی همراه بود برای رسیدن به مقصد و ساحل نجات و پیروزی بر مشکلات به یاران خود دستور می دهد که در هنگام حرکت کشتی و نیز در وقت توقف آن «بسم الله» بگویند: «وَ قالَ ارْکَبُوا فیها بِسْمِ اللّهِ مَجْراها وَ مُرْساها إِنَّ رَبّی لَغَفُورٌ رَحیمٌ»؛(هود، ۴۱)

5/5 - (25 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا