استخاره آنلاین [ استخاره با قرآن خوب و بد فوری ]
استخاره با قرآن کریم خوب و بد جواب فوری و استخاره آنلاین
ما در سایت راشدون ابزار استخاره با قرآن و استخاره آنلاین و استخاره ازدواج را با جواب خوب و بد و توضیحات اضافی برای شما فراهم کرده ایم. این استخاره معتبر بوده و اگر شما هر نیتی داشته باشد مانند ازدواج یا معامله یا هر چیز دیگر نتیجه آن بر اساس آیات قرآن بصورت خوب یا بد درج خواهد شد. ضمنا فعلا درخواست استخاره دستی نفرمایید.
طبق روایتی امام صادق (ع) می فرمایند:
- بهتر است که قبل از استخاره سه بار سوره ی اخلاص (قل هو الله احد) را بخوانید
- سپس سه مرتبه صلوات بر محمد و ال محمد بفرستید.
- سپس این دعا را می خوانید: “اَللّهُمَّ اِنّى تَفَأَّلْتُ بِکِتابِکَ، وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ، فَاَرِنى مِنْ کِتابِکَ ما هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فـى غَیْبِـکَ“
- سپس نیت کرده و برای استخاره دکمه زیر را کلیک یا لمس کنید.
استخاره با قرآن و تسبیح آیت الله بهجت
در ویدیو زیر حجت الاسلام و المسلمین محمدی نکاتی خیلی مهمی را درباره استخاره با قرآن را بیان فرموده اند. توصیه می کنم حتما تماشا کنید
در ادامه توصیه می کنم حتما احکام و آداب استخاره را بخوانید:
احکام و آداب استخاره قرآن
استخاره با قرآن کریم بصورت آنلاین از نظر مراجع تقلید
پرسش: استخاره گرفتن با کامپیوتر و نرم افزارها صحیح است؟ آیا می توان به آنها اعتنا کرد؟
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): موارد مختلف است. اگر طبق روش های معمولی است مانعی ندارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند مانعی ندارد.
حضرت آیت الله سیستانی: روش آن در مفاتیح الجنان موجود است مراجعه شود.
حضرت آیت الله نوری همدانی: اگر آن شخص وارد در آن رشته باشد و بتواند از قرآن مجید برداشت مناسب و نزدیک به واقع داشته باشد اشکال ندارد.
استخاره معتبر
متن سئوال: استخاره با قرآن چگونه است ؟ آيا مستند و معتبر است ؟ آيا استخاره با تسبيح اعتبار بيشتري ندارد ؟ ظاهراً تفأل و استخاره با قرآن پشتوانه علمي ندارد و خيلي قابل توجيه نيست . لطفاً در اين باره توضيح دهيد .
استخاره با قرآن و استخاره با تسبیح معتبر
متن پاسخ: استخاره با قرآن كريم، صحيح و معتبر است و پيشوايان ديني و امامان
معصوم عليه السلام به آن عمل ميكردهاند؛ چنان كه در روايتي از ابي علي يسع بن عبداللّه قمي نقل شده كه: “به امام صادق عليه السلام عرض كردم: من چيزي را ميخواهم و از خدا طلب خير ميكنم، امّا فايده نميكند و در انجام دادن يا ترك آن ترديد دارم. امام عليهالسلام فرمود: وقتي براي نماز ايستادي، خوب توجه داشته باش؛ چون شيطان در اين هنگام از انسان خيلي دور است و در اين موقع آنچه به قلبت خطور كرد، انجام بده و قرآن را باز كن و به اول صفحه نگاه كن، پس هر چه بود ـ از خوب يا بد ـ انجام بده.” از امام صادق عليهالسلام نيز روايت شده كه فرمود: “هنگاميكه خواستي از كتاب گرانقدر [قرآن] استخاره كني، بعد از “بسماللّهالرحمنالرحيم” بگو: “ان كان في قضائك و قدرك…” سپس قرآن را باز كن و شش ورق را بشمار و از ورق هفتم شش سطر بشمار و به آنچه آمده بود، عمل كن.”1 درباره اين كه اعتبار استخاره با قرآن بيشتر است يا با تسبيح، بايد گفت: فهم آيات قرآن و نيز برداشت و استنباط از آن براي هر كس ممكن نيست؛ مثلاً در فهم برخي از آيات متشابه قرآن حتي مفسران و دانشمندان اسلامي نيز دچار اختلاف شدهاند؛ بنابراين برخي از علما مانند علامه مجلسي رحمهالله و… استخاره با تسبيح را معتبر ميدانند و از استخاره با قرآن نهي ميكنند، اما كساني هم در ميان دانشمندان اسلامي هستند كه در استخاره با قرآن، بسيار دقيق عمل ميكنند و نتيجه آن نيز روشن است و استخاره كننده را از حالت ترديد خارج ميسازد.2
شما استخاره نکنید!
آقای بروجردی قدس سره به کسبه و تجار میفرمود: در مورد تجارت استخاره نکنید؛ زیرا اگر زیان دیدید، خیال میکنید، استخاره شما را ورشکست کرده است! اینگونه افراد نمیدانند که اگر استخاره نمیکردند و اقدام میکردند، چه میشد و به چه هلاکت (مالی یا جانی) بدتر از آنچه پیش آمده، مبتلا میشدند.در محضر بهجت، ج۲، ص۶۵
استخاره با قرآن و یا با تسبیح
سؤال: ایشان (میرزا محمدتقی شیرازی رحمهالله) با قرآن استخاره میکردند یا با تسبیح؟
آیت الله بهجت: آنچه متداول بود، همان استخاره با تسبیح بود، نه با قرآن. از بعضی از علما نیز نقل شده که میفرمود: ما از قرآن نمیفهمیم.در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۹۳
استخاره حضرت آیتالله بهجت با قرآن
مرحوم همدانی در علم و عمل از بزرگان بود. با یکی از آقازادهها به خدمت ایشان رفتیم؛ آن آقازاده بنده را به ایشان معرفی کرد. ایشان دوبار فرمود: اگر ایران رفتی، برگرد به نجف. و اسم شهری را هم ذکر فرمودند. بعد ما به قم آمدیم. نمیدانم گذرنامۀ برگشتن میسور نشد، یا استخاره کردیم و دیگر به نجف برنگشتیم. برای عدهای از شهرها از بنده خواستند که برای اداره حوزه آنجا بروم؛ با قرآن استخاره کردم. برای دو شهرستان که یادم است، در استخاره همان اسمی که آن آقا فرموده بود، درآمد؛ و این از معجزات خود قرآن و از کرامات آن مرد بود.در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۹۴
استخاره حضرت آیتالله بهجت با تسبیح
بنده هم هروقت برای خود استخاره میگیرم با تسبیح استخاره میکنم،١ و برای ترک هم معمولٌبه است، و اگر میانه باشد٢ انجام نمیدهم، مگر اینکه فعل آن خوب، و ترکش بد باشد.در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۹۳
- نحوه استخاره معظمله فرستادن سه صلوات بر محمد و آلمحمد و گرفتن یک قبضه از تسبیح و جداکردن دوتا دوتا از دانههای آن است، در نهایت اگر یکی باقی ماند، خوب و اگر دوتا ماند بد است.
- یعنی فعل و ترک هر دو خوب باشد.
شیوهها و روش های استخاره
در منابع حدیثی شیوههای مختلفی برای استخاره بیان شده است که از آن میان استخاره با نماز و دعا، استخاره با قرآن، استخاره ذاتالرِّقاع (استخاره با کاغذ) و استخاره با تسبیح است. هریک از این اقسام استخاره خود به چند روش میتواند انجام شود. در کتاب مفاتیحالجنان نوشته شیخ عباس قمی برخی از روشهای استخاره آمده است.
استخاره با نماز
استخاره با نماز بدین صورت است که فرد دو رکعت نماز بهجا آورد و پس از نماز به سجده برود و صد بار بگوید:«اَستخیر اللّٰه فی جمیع اُموری خيرةً فی عافی؛ از خدا در همه امور طلب عافیت میکنم». سپس هرچه را که خدا به قلبش انداخت، همان را انجام دهد.
استخاره با قرآن
برای استخاره با قرآن روشهای مختلفی نقل شده است از جمله:
- برپایه روایتی که از امام صادق(ع) نقل شده یکی از روشهای استخاره با قرآن این است که هرگاه شخصی میان انجام یا ترک کاری مردد بود، وقتی برای نماز آماده شد، قرآن را بگشاید و به نخستین چیزی که در آن دید، عمل کند.
- سید بن طاووس از پیامبر اسلام(ص) نقل کرده است هنگامی که خواستی با قرآن تفأل بزنی(استخاره بگیری)، سه مرتبه سوره اخلاص را قرائت کن و سه مرتبه صلوات بفرست و سپس این دعا را «قُلْ اللَّهُمَّ إِنِّی تَفَأَّلْتُ بِکِتَابِکَ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَيْکَ فَأَرِنِی مِنْ کِتَابِکَ مَا هُوَ الْمَکْتُومُ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فِی غَیْبِک» را بخوان و قرآن را بگشا، از سطر اول صفحه اول استخاره خود را بگیر.
- براساس برخی نقلها، پس از گشودن قرآن، هفت یا هشت ورق شمرده میشود و استخاره از ورق هفتم یا هشتم گرفته میشود.
استخاره با کاغذ
در استخاره با کاغذ یک شیوه این است که دو کلمه «اِفْعَل» (انجام بده) و «لا تَفْعَل» (انجام نده) بر دو ورقه نوشته میشود و استخارهکننده با بهجای آوردن آدابی خاص یکی از آن دو را برمیدارد و به مقتضای آن عمل میکند.
ابن ادریس حلی احادیث استخاره با کاغذ را غیرمعتبر دانسته است؛ اما شهید اول دیدگاه او را با این استدلال که استخاره با کاغذ نزد امامیه مشهور است، رد کرده است.
استخاره با تسبیح
استخاره با تسبیح هم ازجمله به این صورت انجام میشود: پس از خواندن هریک از سورههای حمد(حداقل سه مرتبه و اگر نشد یک مرتبه) و قدر ده مرتبه و نیز خواندن دعایی مخصوص یک قبضه از تسبیح یا تعدادی سنگریزه را جدا کرده و دوتا دوتا میشمریم. اگر بازمانده زوج بود، کار مورد نظر را انجام میدهیم و اگر فرد بود آن را ترک میکنیم.
به گفته شهید اول، سند استخاره به عدد(تسبیح یا سنگریزه) به رضی الدین آبی میرسد. البته سید ابن طاووس سند آن را به ائمه باز گردانده است. و به گفته صاحب جواهر (۱۲۰۲-۱۲۶۶ق)، در زمان او علما به این شیوه استخاره میکردند.
آداب و شرایط
برای استخاره، آداب و شرایطی بیان شده که برخی از آنها بهشرح زیر است:
- مباحبودن کاری که برای آن استخاره میشود: استخاره برای رفع تردید در کارهای مباح است، نه در کارهای خیر.
- استخاره برای خود: بهگفته علامه مجلسی حدیثی نیست که در آن شخصی بهوکالت از دیگری استخاره کرده باشد. بنابراین سزاوارتر آن است که هرکس برای خودش استخاره کند. البته او همچنین از سید ابن طاووس نقل کرده که استخاره برای دیگری را جایز میدانست.
- استخاره پس از مشورت: یعنی پیش از استخاره مشورت شود و اگر نتیجه نداد سراغ استخاره رفت.
- مکان استخاره: از نظر شهید اول بهتر است که استخاره با دعا در مسجد و حرمها باشد. در برخی روایات از استخاره در حرم امام حسین(ع) سخن آمده است.
- زمان: فیض کاشانی در کتاب تقویم المحسنین برای استخاره به قرآن، در هر روز هفته ساعاتی را ذکر کرده است؛ اما گفته است ساعات مذکور بین اهلایمان شهرت دارد و در احادیث نیامده است. بهگفته صاحبجواهر، برای نماز استخاره زمان خاصی وجود ندارد.البته درباره استخاره به قرآن نقل شده که وقت نماز انجام شود.
- عمل به استخاره: عمل به استخاره الزام شرعی ندارد، اما بهتر است به آن عمل شود.
خواندن دعاهای مخصوص، قرائت برخی از سورههای قرآن و فرستادن صلوات نیز از آدابی است که پیش از استخاره سفارش شده است.
انواع روش استخاره با تسبیح
این روش نیز اقسامی دارد که به دو مورد آنکه منسوب به امام زمان (عجلاللهتعالیفرجه) است اشاره میشود:
روش اول
استخاره کننده تسبیح را گرفته پس از سه بار صلوات بر پیامبر و آلاو مقداری از تسبیح را جدا میکند و دو تا دو تا میشمارد، چنانچه یک دانه ماند نشان امر به آن عمل و اگر دو تا باقی ماند نشان نهی از آن است.
روش دوم
پس از قرائت دعا قبضهای از تسبیح را بگیرد و هشت هشت جدا کند، پس اگر یکی بماند بهطور کلی خوب است و اگر دو تا بماند یک نهی دارد و اگر سه تا بماند فعل و ترکش یکسان است و اگر ۴ تا بماند دو نهی دارد و اگر ۵ تا بماند بعضی گفتهاند که تعب و رنج دارد و بعضی گفتهاند: در آن ملامت است و اگر ۶ تا بماند نهایت خوبی را دارد و باید شتاب کرد و اگر ۷ تا بماند حکمش مانند ۵ تاست و اگر ۸ تا ماند ۴ نهی دارد. شایان ذکر است که روایاتِ برخی انواع استخاره نظیر استخاره با تسبیح ضعیف است؛ ولی بر پایه روایات تسامح در ادلّه سنن عمل به آن جایز دانسته شده و حتّی برخی ادعای اجماع برآن کرده و آن را از شعائر امامیه دانستهاند.
احکام استخاره
س1434: آیا عمل به استخاره واجب است؟
ج: الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
س 1435: بنا بر آنچه گفته میشود که در کارهای خیر نیازی به استخاره نیست. آیا در مورد کیفیت انجام آنها و یا در مورد مشکلات پیش بینی نشدهای که در خلال انجام آنها ممکن است پیش بیاید، استخاره جایز است؟ و آیا استخاره راهی برای شناخت غیب محسوب میشود یا اینکه فقط خدا از آن آگاه است؟
ج: استخاره برای رفع حيرت و ترديد در انجام کارهای مباح است، اعم از اينکه ترديد در اصل عمل باشد يا در چگونگی انجام آن. بنا بر اين در کارهای خير که در آنها حيرت وجود ندارد، استخاره لازم نيست و همچنين استخاره برای آگاهی از آينده شخص يا عمل نمیباشد.
س 1436: آیا در مواردی مثل تقاضای طلاق یا عدم آن استخاره با قرآن صحیح است؟ و در صورتی که شخصی استخاره کند ولی طبق آن عمل نکند، حکم چیست؟
ج: جواز استخاره با قرآن يا تسبيح اختصاص به مورد خاصی ندارد، بلکه در هر امر مباحی که شخص راجع به آن ترديد و حيرت داشته باشد بهطوری که قادر بر اتخاذ تصميم نباشد، میتوان استخاره گرفت و از نظر شرعی عمل به استخاره واجب نيست هرچند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.
س 1437: آیا استخاره با تسبیح یا قرآن در مسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جایز است؟
ج: شايسته است انسان در اموری که میخواهد راجع به آنها تصميم بگيرد، ابتدا تأمل و دقت کند و يا با افراد با تجربه و مورد اطمينان مشورت نمايد و در صورتی که با اين کارها تحيّر او برطرف نشد، میتواند استخاره کند.
س 1438: آیا چند بار استخاره برای یک کار صحیح است؟
ج: چون استخاره برای رفع حيرت است، بنا بر اين بعد از برطرف شدن حيرت با استخاره اول، تکرار آن معنی ندارد مگر آنکه موضوع تغيير کند.
س 1439: گاهی مشاهده میشود نوشتههایی که متضمّن معجزات امام رضا(علیهالسلام) هستند با قرار دادن آنها بین صفحه های کتابهای زیارت که در زیارتگاهها و مساجد وجود دارند، در بین مردم توزیع میشوند و ناشر آنها هم در زیر آنها نوشته است که هر کس آن معجزهها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنویسد و در بین مردم توزیع کند تا به حاجت خود برسد، آیا این مطلب صحیح است؟ و آیا بر کسی که آنها را میخواند، واجب است که به درخواست ناشر عمل نماید؟
ج: از نظر شرعی دليلی بر اعتبار اين امور وجود ندارد و کسی هم که آنها را میخواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنی بر نوشتن آنها نيست.
س: آيا استخاره كه در برخى سايتها است مىتواند ملاک قرار گيرد؟
ج) اگر طبق روشهاى معمول است مانعى ندارد.