ادعیه و زیارات

ذکر یا بُدُّوح برای رفع گرفتاری؟!

ذکر یا بدوح چیست؟ به چه معناست و یعنی چه؟ خواص و ختم ذکر یا بدوح چگونه است؟ آیا طلسم است؟

ابتدا لازم است درباره اذکار و اوراد نکاتی یادآوری شود که نباید بدون داشتن استاد و راهنمای مسلط به علوم غریبه به انجام این نوع اذکار روی آورد. چراکه بنا به گفته بزرگان دین اذکار و اوراد نیز مانند دارو هستند که باید طبق دستور طبیب مصرف شود کم یا زیاد آنها ممکن است باعث بیماری های جدیدی گردد. ذکر درخواستی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید زیر نظر استاد انجام شود.

ذکر یا بُدُّوح برای رفع گرفتاری؟!

بدوح یعنی چه؟

واژه «بدّوح» جمع «بدح» است به معنای زمین وسیع، برخی نیز آن را به معنای «ودّ» گرفتند که در منابع معتبر لغوی چنین معنایی یافت نشد. همچنین در منابع معتبر روایی و حدیثی چنین نامی به عنوان اسم یا صفت خداوند متعال برده نشده است.

بدوح در دانشنامه اسلامی

بُدّوح کلمه ساختگی طلسمی که از عناصر (حروف ابجد) درون خانه های مربّع سحریِ سه در سه ساخته شده است.
از حروف این مربع، کلمه های مشابه دیگری، مانند بطد، زهج، واح، و صورت یکجای آن ها بطد زهج واح نیز ساخته شده که چندان معمول نیست.
از بعض این کلمه ها مربع های بزرگتری نیز ساخته می شود؛ مثلاً از بدوح، مربع چهار در چهار، و از بطد واح مربع شش در شش.

مربع سازی

در کتاب های قدیم عربی راجع به سحر این طرز مربع سازی، اهمیت نسبتاً کمتری دارد، اما بعداً که غزالی آن را اخذ کرد و در المنقذ من الضلال امری توضیح ناپذیر ولی مسلم و مشکل گشا دانست، عموماً به عنوان «طلسم مثلثه» یا خاتم یا جدول غزالی (وِفق، خاتم، جدول، مثلث غزالی) معروف گردید، و اساس و نقطه شروعِ علم حروف شد.
غزالی این طرز مربع سازی را با الهام از ترکیبات حروف کهیعص و حمعسق، در ابتدای سوره های ۱۹ و ۴۲ قرآن که خود این ها نیز به عنوان طلسمات به کار می روند، تکمیل کرد.
دیگران این طرز مربع سازی را تا حضرت آدم علیه السّلام ردیابی کرده اند که از او به غزالی رسیده است.
ظاهراً اعتبار مسلّم غزالی در ضبط معارف سرّی، بویژه به سبب کتاب الجَفْر، در این میان بی تأثیر نبوده است.

دیدگاه علامه حسن زاده عاملی درباره ذکر یا بدوح

«به هر اسمی تو را نور الهی/ بود آب حيات آب و ماهی
در اوفاق و حروفت ار وقوفست/ حروف اجهزط از آن حروف است
که اسم اعظمش اوتاد گفته است / چو بدّوحش بسی سرّنهفته است»(1)
حضرت علامه حسن زاده آملی (حفظه الله تعالی )می فرمودند:
«بعضی از نامه ها و پاکت های قدماء را دارم که پشت آن «بدوح»نوشته است که ملک برید و نامه رسان الهی است تا آن نامه برساند.»(2)

البته این کلمه را در علم حروف که جزء علوم غریبه است به کار می گیرند،(و باید استاد دید و زیر نظر متخصص آن علم که در دوره ما بسیار نادر است این مراحل ار طی کرد )که در این نوع علوم، عدد 9 را ام الاعداد گفته اند.(3)،در حروف ابجد ،از 1 تا 9 را به صورت «ابجد،هوز،حط»می نویسند.

و مفردات آن را «ا ج ه ز ط» و ازواج آنها را«ب د و ح» می گیرند که ترکیب مفردات آن می شود «اجهز»و تر کیب مفردات آن می شود«بدوح» و رساله هایی عجیبی در مورد اجهز و بدوح نوشته شده است .

مثلا آنچه متخصصین این فن، مانند حضرت علامه حسن زاده آملی (حفظه الله تعالی) که در علوم غریبه شاگرد مرحوم آقا سید مهدی قاضی طباطبایی (ره) بو ده اند و در این باره می فرمایند:

«چندين نفر را كه در اوفاق و اعداد خبره بوده‌اند، ديده‌ام و از آن ها استفاده كرده‌ام؛ اما هيچ يك در اين علوم، به قدرت و قوت و استيلاي مرحوم آقاي سيد مهدي قاضي نبودند. در اين رشته‌ها كاركرده و خيلي قوي و عجيب بود.»(4)

ایشان در این زمینه فرموده اند:
«بدوح‏» را در اعمال جمالى به كار می برند، و «ا ج ه ز ط» را در اعمال جلالى. درباره اين دو قسم حروف جمالى و جلالى چيزها نوشته ‏اند و آثار عجيبه نقل كرده ‏اند، و در علم اوفاق اسرار عجيب در جداول اوفاقى از اين دو قسم حروف جمالى و جلالى آورده‏اند؛ كسى كه به مفاتيح المغاليق جناب عيانى (قدّس سرّه) رجوع كند می بیند كه درباره اين نه حرف چه اسرارى است.»(5)

در عین حال باز هم تذکر عرض می کنم که علوم غریبه واقعیت دارد ولی باید نزد متخصصین این علوم مراحل را طی نمود و الا چه بسا برای انسان مشکلاتی به وجود آید.

پی نوشت

پی نوشت:
1.حسن زاده آملی، حسن، هزار و یک کلمه،ج 5 ص341، بوستان کتاب.
2.داود، صمدی، شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی، ج2 ص 65،قم، نبوغ.
3.حسن زاده آملی، حسن، هزار و یک کلمه،ج 3،ص279.
4.کيهان فرهنگي، گفتگو با علامه حسن حسن‌زاده آملي، مرداد ماه سال 1363.
5.حسن زاده آملی، حسن، هزار و یک کلمه،ج 5 ص342، بوستان کتاب.

ختم یا بدوح

در عین حال، درکتاب« دوهزار و یک نکته ختم» که شامل ختومات قرآنی، ادعیه، اوراد و اذکار می باشد در ختم شماره ۸۱۲ درباره ذکر «یا بُدُّوح» و دستور آن چنین نوشته شده است:
روز جمعه، بعد از نماز صبح دو رکعت نماز حاجت بخواند بعد یازده بار «آیةالکرسی»، یازده بار سوره نصر، یازده بار آیه «مالک یوم الدین ایاک نعبد و ایاک نستعین» و هزار بار «یا بُدُّوح» را بخواند.
و در ختم شماره ۸۱۳ به نقل از کتاب گوهر شب چراغ، نوشته شده است: گویند اگر کسی چهارشنبه یکصد و شصت (۱۶۰) مرتبه اسم «بُدُّوح» را بخواند هر چه خوهد میسر گردد. ان شاءالله تعالی. (کتاب گوهر شب چراغ، ج۱، ص ۱۷۱.)

4/5 - (27 امتیاز)

‫3 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا