احکام شرعی

آیا شیاف دیکلوفناک روزه را باطل می‌کند؟

احکام روزه - آیا شیاف دیکلوفناک روزه را باطل می‌کند؟

آیا شیاف مسکن دیکلوفناک روزه را باطل میکند؟

طبق نظر همه مراجع عظام تقلید شیاف و اماله کردن با چیز روان و مایع موجب باطل شدن روزه میشود ولی استفاده از شیاف جامد مانند مسکن دیکلوفناک موجب باطل شدن روزه نمی شود. در ادامه میتوانید نظر مراجع عظام تقلید را بخوانید.

حکم استفاده از شیاف دیکلوفناک برای روزه دار از نظر آیت الله خامنه ای

اماله کردن با چیز روان، اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل می‌‌کند. ولی استفاده از شیاف دیکلوفناک که جامد و برای درمان اشکالی ندارد و روزه باطل نمی شود.

آیا شیاف دیکلوفناک روزه را باطل می کند؟ از نظر آیت الله مکارم شیرازی

پرسش: تنقیه ( اماله کردن) در حال روزه چه حکمی دارد؟
پاسخ: تنقیه ( اماله کردن) با مایعات روزه را باطل مى ‏کند هر چند براى معالجه بیمارى و از روى ناچارى باشد، ضمنا استعمال پماد شامل این حکم نمی شود و روزه را باطل نمی کند.

از نظر امام خمینی ره

همچینن به فتوای امام خمینی(س) اماله کردن با چیزهای روان و  مایعات  از کارهایی است که روزه را باطل می‌کند. هر چند از سر ناچاری و به خاطر مرض و مانند آن باشد.

لیکن استعمال جامد، مانند شیاف در صورتی که براى معالجه باشد، مضرّ به صحت روزه نیست و اشکالى ندارد. بر همین اساس، شیاف‌های جامدی که برای تسکین درد استفاده می‌شود مبطل روزه نیست.

و امّا استعمال شیاف‌هایى که براى نعشه شدن و کیف کردن است، مثل شیاف تریاک برای معتادها یا براى تغذیه از این مجرا است، مورد اشکال است، پس به احتیاط واجب باید از آن اجتناب شود و همچنین است هر چیزى که موجب تغذیه از این راه بشود.

3.5/5 - (15 امتیاز)

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا