احکام شرعی

آیا جنب شدن در خواب روزه را باطل می‌کند؟

احکام روزه, احکام جنابت - آیا جنب شدن در خواب روزه را باطل می‌کند؟

حکم جنب شدن روزه دار در خواب

پرسش: من در ماه رمضان در حالی که خواب بودم جنب شدم حال سوالم این که آیا جنب شدن در خواب روزه را باطل میکند؟ آیا ارضا شدن در خواب روزه را باطل میکند؟ حکم جنب شدن در حال روزه برای روزه دار در خواب چیست؟

جنب شدن در خواب روزه را باطل میکند؟

پاسخکده: اگر شخصی که روزه است بی اختیار منی از او بیرون آید، روزه اش باطل نیست مثل ارضا شدن و جنب شدن در خواب، که در چنین صورتی روزه باطل نمی شود و همچنین اگر شب در خواب جنب شود و بعد از اذان صبح بیدار شود در این صورت نیز روزه باطل نمی شود ولی اگر قبل از اذان صبح جنب شود و بیدار شود و عمدا غسل نکند در این صورت روزه او باطل است.
و مورد دیگر اینکه طبق نظر اکثر مراجع تقلید اگر  کاری کند که بی اختیار منی از او بیرون آید، روزه اش باطل می شود، مثل اینکه به فیلم های مستهجن نگاه کند. جهت تفصیل بیشتر در ادامه مطلب نظر مراجع تقلید را بخوانید.

ارضا شدن در خواب روزه را باطل میکند؟

آیا ارضا شدن در خواب روزه را باطل میکند؟ حکم جنب شدن روزه دار در خواب چیست؟
مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای:
محتلم شدن در روز (خروج منى در حال خواب) روزه را باطل نمى‌‌کند، و هر گاه روزه‌‌دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم مى‌‌شود، لازم نيست از خواب خود جلوگيرى کند. و همچنین اگر روزه دار در خواب جنب شود و بعد از اذان صبح بیدار شود جنابت به روزه آن روز او ضرر نمى‌‏زند، ولى واجب است که براى نماز غسل کند و مى‌‏تواند غسل را تا وقت نماز به تأخير بيندازد.
آیت الله مکارم شیرازی:
هرگاه روزه دار مى‏ داند که اگر در روز بخوابد محتلم مى‏ شود، یعنى در خواب منى از او بیرون مى‏ آید، جایز است بخوابد و چنانچه محتلم شود براى روزه او اشکالى ندارد.
آیت الله سیستانی:
جنب شدن روزه دار در خواب اگر روز باشد روزه اول باطل را نمی کند ولی اگر شب جنب شد باید تا اذان صبح غسل انجام دهد.

اگر کسی در خواب ببیند که از نظر جنسی ارضا شده است آیا غسل بر او واجب است یا خیر؟ 

خداوند حکیم در قرآن کریم طهارت از جنابت را شرط صحت نماز قرار داده و در آیه 6 سوره مائده خطاب به اهل ایمان فرموده است وَ إِنْ کُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا

جنب شدن انسان، دو عامل دارد:

1- مقاربت کردن

2- بیرون آمدن منى، چه در خواب و چه در بیدارى، چه کم و چه زیاد، با شهوت و چه بى‌شهوت، با اختیار یا بى‌اختیار

هر زن و مردی که یقین به خارج شدن منى پیدا کند بدون اشکال جنب است و  غسل بر او واجب می باشد و تا یقین پیدا نشود رطوبتى که خارج شده منى است، حکم به جنابت نمى‌شود و غسل واجب نیست و  ناگفته نماند که خواهران کمتر یقین پیدا مى‌کنند.

انسان وقتى شک داشته باشد و نداند آنچه که بیرون آمده منى است یا نه، معیار شناختن آن در شخص سالم این است که با فشار و شهوت خارج شده و موجب سستى بدن گردد و ظاهر این است که در شخص بیمار و زن تنها شهوت کفایت مى‌کند.

ضمیمه کردن وضو به غسل مخصوصا براى زن در صورتى که قبل از خروج رطوبت با وضو نباشد احتیاطى است که ترک آن سزاوار نیست. بلکه احتیاط آنست که در صورت جمع نبودن سه حالت فوق اگر قبل از خروج رطوبت بی وضو بوده هم غسل کند و هم وضو بگیرد و اگر مسبوق به طهارت باشد فقط غسل نماید.(رجوع شود به تحریر الوسیلة؛ ج‌1، ص:38)

بنا بر این طبق فتوای امام خمینی (س) که در استفتاء ذیل نیز بدان تصریح شده است، غسل جنابت بر زن یا دختری که در خواب یا بیداری احساس شهوت به وی دست داده است اما در خروج منی شک دارد واجب نیست و اگر غسل نماید کفایت از وضو نمی کند. و چون وضو بعد از غسل جنابت حرام است راه احتیاط این است که یا قبل از غسل وضو بگیرد و یا بعد از غسل ابتدا به کاری که مبطل وضو است اقدام کرده  سپس وضو بگیرد.

4.6/5 - (341 امتیاز)

‫33 نظرها

  1. پیروی پیام قبل مرجع تقلیدم آیت الله خامنه ای هست. و اگر احساس ارضا شدن داشته باشم اما خروج منی رو حس نکنم حکم نماز و روزه و غسل چطور است

  2. سلام و خدا قوت.
    خانم متاهلی هستم ک مدتی است در خواب
    بعد از اذان صبح(گاهی قبل از اذان صبح) خواب ارضا شدن میبینم(خواب سکس کردن)
    ولی ن متوجه خارج شدن منی میشوم ن متوجه ارضا شدن
    ایا روزه ی من باطل هست
    ایا وقتی از خواب بیدار میشوم نیاز ب غسل هست
    ایا برای نماز خواندن باید غسل کنم و بعد نماز بخوانم

  3. سلام
    من شب در خواب بودم و احساس کردم ارضاع شدم ولی دقیق یادم نیس،،واینکه ازم چیزی خارج نشده،،آیا غسل واجبه؟

  4. سلام وقت شما بخیر.بنده روزه میگیرم ولی وقتی برای مدفوع به دستشویی میروم و هنگامی که زور میزنم از یک تا دو قطره نا خواسته منی خارج میشود. دکتر هم مراجعه کردم و گفتند مشکلی نداری.ایا روزه ی من باطل میشود

  5. سلام من روزه هستم ولی اصلایادم نی توخواب ارضاشدم یاتوخواب بیداری وشک زیاددارم ایاروزه ام باطله به غسل احتیاج دارم

    1. سلام، آنچیزی که روزه را باطل می کند، جنب شدن عمدی در حالت بیداری است، در فرضی که شما فرمودید روزه باطل نمی شود.

  6. سلام من موقع سحر از خواب بیدار شدم و دیدم جنب شدم ولی سحری خوردم و بعد از اذان صبح رفتم غسل کردم آیا روزه اون روز من صحیح هست یا نه ممنون

    1. سلام علیکم، باقی ماندن عمدی بر جنابت تا اذان صبح موجب بطلان روزه است و کفاره هم باید بپردازد، ولی اگه حکمش را نمیدانستید، روزه باطل است و باید بعدا قضا کنید ولی کفاره ندارد.

  7. سلام من سوالی داشتم.
    یه روز می خواستم بخوابم و کمی هم شهوتی با شهوت به خواب رفتم و خوابی رو حالت فیلم پورن بدون حضور خودم دیدم و کمی احساس جنب شدن کردم ولی کم بود انگار تو پنح دقیقه و شاید هم کمتر و سریع از خواب بیدار شدم ولی آبی از من خارج نشده بود الان روزه من باطل شده یا نه

    1. سلام شما جنب نشدید و روزه شما باطل نیست، اگر هم در حال روزه در خواب جنب می شدید روزه شما باطل نمی شد.

  8. سلام‌من‌درخواب‌لی‌اختیار‌ارضا‌شدم‌و‌لی‌نمیدانستم‌که‌ارضا‌در‌خواب‌روزه‌راباطل‌نمیکند‌و‌سریعا‌غسل‌کردم‌الان‌‌روزه‌من‌باطل‌شد‌باغسل‌کردن‌یانه؟

    1. سلام، روزه شامل صحیح است و کار خوبی کردید که سریع غسل کردید، البته انجام غسل فوری واجب نیست ولی کار شایسته ای است.

  9. سلام من دیشب بعد از اذان صبح جنب شدم میدونم روزه ام درسته اما میخواستم بدونم آیا میتوان بعداز افطار غسل کرد و بعد از افطار نماز ظهر را خواند

    1. سلام، اگر روزه‏دار در روز محتلم شود، واجب نيست فورا غسل كند. و روزه درست است ولی اینکه غسل نکنید تا اذان مغرب و نماز ظهر و عصر شما قضا شود کار حرامی است و سبک شمردن نماز گناه بزرگی است.

      1. سلام من بعد از اذان صبح که خوابیدم در خواب احساس کردم دارم جنب میشم و از خواب بیدار شدم و قبل از ارضا شدن من از خواب بیدارشده بود آیا روزه ام باطل هست یانه

      2. سلام، روزه دار اگر در خواب جنب شود روزه اش باطل نمی شود، آنچه که روزه را باطل می کند جنب شدن عمدی در بیداری است.

      3. سلام.من روزه دارم در هنگام روزکه خوابیده بودم با دیدن سکس خودبازنی ناشناس در خواب جنب شدم وبلافاصله بیدار شدم آیا روزه من باطل است یانه

      4. سلام روزه شما درست است. ولی اگه شب خوابیده بودید و جنب شدید باید قبل اذان صبح غسل کنید و اگر هم در روز جنب شدید هم روزه شما درست ولی برای نماز باید غسل کنید.

    2. سلام ببخشید من تو خواب احساس میکردم دارم نزدیکی میکنم یدفه از خواب پاشدم دیدم اب منی از من خارج شده حکم روزه بنده چی میشه ؟

      1. سلام روزه شما درست است. ولی اگه شب خوابیده بودید و جنب شدید باید قبل اذان صبح غسل کنید و اگر هم در روز جنب شدید هم روزه شما درست ولی برای نماز باید غسل کنید.

  10. اگر در خواب ارضا شویم و روزه باشیم برای خواندن نماز باید غسل کنیم؟ روزه مان باطل است؟

    1. سلام دوست عزیز روزه شما باطل نیست ولی برای نماز باید غسل کنید.

  11. من روزه هستم دوروز خوابیدم ودر خواب ارضا شدم آیا روزه من درست است یا باطل است

    1. همانطور که در متن توضیح داده شده، ارضا شدن در خواب روز، روزه را باطل نمی کند بنابراین روزه شما درست است

      1. سلام اگر در ماه رمضان قبل از سحر ارضا شویم وبعدروزه بگیرم روزه درست است

      2. سلام، اگر قبل از اذان صبح جنب شوید و قبل از اذان صبح غسل کنید روزه درست است ولی اگر فرد جنب عمدا غسل نکند روزه اش باطل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا