احکام شرعی

حکم بخور در حال روزه؛ آیا بخور صورت روزه را باطل می‌کند؟

- حکم بخور در حال روزه؛ آیا بخور صورت روزه را باطل می‌کند؟

آیا بخور صورت روزه را باطل میکند؟

پرسش:پوست من به خصوص در فصل تابستان، در مراحل زیادی می‌سوزد. گرما و آلودگی در روزهای بلند تابستان، پوست مرا چرب و خسته می‌کند. وبرای درمان از بخور صورت استفاده میکنم حال سوالم این است که: آیا بخور صورت روزه را باطل میکند؟

یکی از مبطلات روزه رساندن غبار غلیظ به حلق است که جهت اطلاع بیشتر آن میتوانید به لینک و پست مورد نظر مراجعه کنید. اما در مورد استفاده از بخور برای صورت یا غیره طبق فتوای همه مراجع تقلید، اگر بخارها در فضای دهان به صورت آب جمع شوند، نباید فرو دهد و فرو بردن آن باعث باطل شدن روزه می شود و از نظر برخی دیگر مراجع اگر به صورت بخار غلیظ هم باشد، بنابر احتیاط واجب باید آن را به حلق نرساند. که در ادامه میتوانید نظر مراجع عظام تقلید را درباره این پرسش بخوانید.

- حکم بخور در حال روزه؛ آیا بخور صورت روزه را باطل می‌کند؟

آیا بخور روزه را باطل میکند؟

آیا استفاده از دستگاه بخور جهت معالجه صورت روزه را باطل می کند؟
حضرت امام خمینی و حضرت آیت الله خامنه ای : صرف بخار غلیظ روزه را باطل نمی کند. در صورتی که بخار به صورت آب در دهان درآید و آن را فرو دهد، روزه را باطل می کند.
حضرت آیت الله سیستانى: در صورتی که بخار در دهان به صورت آب درآید و داخل حلق شود و عرفاً صدق شرب کند، مبطل است؛ والا بنا بر احتیاط مستحب مبطل است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازى: بنابر احتیاط واجب اگر بخار غلیظ را به حلق برساند، روزه باطل می شود.
حضرت آیت الله وحید خراسانى؛ احتیاط واجب آن است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند.
حضرت آیت الله بهجت : اگر به صورت بخار غلیظ باشد، باید آن را به حلق نرساند و اگر بخارها در فضای دهان به صورت آب جمع شوند، نباید فرو دهد.

3.5/5 - (18 امتیاز)

‫2 نظرها

  1. با سلام از کجا بفهمم بخور به حلق رسیده یا نه
    فقط حین بخور دوبار سرفه کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا