احکام شرعیمنتخب سردبیر

احکام نزدیکی و مسائل زناشویی

احکام زناشویی - احکام نزدیکی و مسائل زناشویی

در این مطلب مهمترین احکام نزدیکی و رابطه جنسی و مسائل زناشویی از نظر مراجع تقلید ذکر شده که توصیه می کنم حتما برای یکبار تا انتهاء بخوانید زیرا مبتلا به است.

احکام آمیزش و نزدیکی و رابطه زناشویی از نظر آیت الله سیستانی

پرسش: مستحبات و مکروهات نزدیکی را بیان کنید.
پاسخ: مستحب است که هنگام جماع (بسم الله …) گفته شود ، و با وضو باشد مخصوصا اگر زن حامله باشد ، و از خدا بخواهد که فرزند پسری پرهیزگار و مبارک و پاک و تندرست به او روزی نماید.
و مکروه است نزدیکی در شبی که خسوف است ، و روزی که کسوف است ، و هنگام زوال (اذان ظهر) مگر روز پنجشنبه ، وهنگام غروب قبل از پنهان شدن سرخی ، و هنگامی که ماه در محاق است ، و پس از طلوع فجر تا طلوع آفتاب ، و در شب اول ماه مگر ماه رمضان ، و در شب نیمه و شب آخر ماه ، و هنگام زلزله و بادهای زرد و سیاه.
و همچنین مکروه است که رو به قبله یا پشت به قبله باشند ، و در کشتی ، و برهنه ، و پس از محتلم شدن قبل از اینکه غسل کند نزدیکی مکروه است ، اما جماع پس از جماع بدون غسل مکروه نیست.
و همچنین مکروه است نگاه به فرج همسر ، و حرف زدن به غیر ذکر خدا و اینکه در حالی جماع کند که کسی او را ببیند حتی خردسالان البته چنانچه موجب حرامی نگردد وگرنه جایز نیست.

پرسش: آیا استفاده از ابزارهای مصنوعی برای ایجاد تحریک اعضای جنسی زن و شوهر جایز است ؟
پاسخ: جایز نیست .

پرسش: نزدیکی از دبر (پشت) چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر بدون رضایت زن باشد به احتیاط واجب جایز نیست و در صورت رضایت نیز کراهت شدید دارد.

پرسش: آیا نزدیکی در شب یا روز عید قربان جایز است؟
پاسخ: مانعی ندارد .

پرسش: نظر اسلام در رابطه با روابط زناشویی زن و شوهر چیست؟ حدود روابط چیست؟ چه کارهایی مجاز و چه کارهایی غیر مجاز است؟
پاسخ: زن و شوهر به هر کیفیتی که مورد رضایت طرفین باشد می توانند از یکدیگر لذت و استمتاع ببرند و در فرض عدم رضایت ،استمتاعات متعارف اشکال ندارد.

پرسش: اگر زن بدون علت از نزدیکی امتناع کند آیا مرد می تواند به زور و بدون رضایت با او آمیزش کند؟
پاسخ: اگر عذر شرعی نداشته باشد امتناعش جایز نیست و باید تمکین کند ولی مرد نمی تواند به زور آمیزش کند.

پرسش: بعد از پاک شدن از حیض و قبل از انجام غسل نزدیکی حلال است؟
پاسخ: به احتیاط واجب اول موضع را شستشو دهد و سپس نزدیکی کنند اشکال ندارد.

پرسش: نزدیکی در زمان استحاضه چه حکمی دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.

پرسش: نزدیکی در ایام نفاس (روزهای بعد از زایمان) چه حکمی دارد؟
پاسخ: جایز نیست.

پرسش: بعد از نزدیکی و قبل از غسل کردن غذا خوردن و آب نوشیدن حرام است؟
پاسخ: حرام نیست ولی مکروه است و برای رفع کراهت می توانند وضو بگیرند.

پرسش: در زمان عقد هستم (هنوز عروسی نکردیم) آیا نزدیکی با خانمم جایز است؟
پاسخ: با رضایت خانم اشکال ندارد.

پرسش: استفاده از کاندوم هنگام نزدیکی چه حکمی دارد؟
پاسخ: به احتیاط واجب باید با رضایت زن باشد.

پرسش: استفاده از آلت مصنوعی هنگام نزدیکی جایز است؟
پاسخ: حرام است.

احکام زناشویی - احکام نزدیکی و مسائل زناشویی

احكام نزدیکی و رابطه جنسی طبق نظر آیت الله بهجت

نزديكى در ايام استحاضه

228. آيا استحاضه نيز از نظر روابط زناشويى حكم حيض دارد؟
ج. بنابر احتياط واجب ـ لو لم يكن الاقوى ـ براى نزديكى كردن، قبل از آن غسل كند، بلكه احتياطا وضو هم بگيرد و حكم حيض را ندارد و در وقت نماز غسلى كه براى نماز كرده و خوانده كافى است.

نزديكى قبل از غسل حيض

229. نزديكى قبل از انجام دادن غسل حيض و بعد از پاك شدن چه حكمى دارد؟
ج. كراهت دارد و احوط ترك است؛ مگر بعد از شستن فرج.

اهميت نزديكى در هر شرايطى

230. چرا نزديكى با همسر اين قدر مهم است كه حتى موقعى كه آب براى غسل نيست، مى ‏شود نزديكى كرد و سپس تيمم نمود؟
ج. چون ممكن است ترك آن به حرام منجر شود و ترك حرام لازم است، اما غسل بدل دارد.

ديدن فيلم‏هاى محرّك جهت جماع

231. استفاده از وسايل محرك قواى شهوانى در روابط زناشويى و نيز ديدن عكس يا فيلم‏هاى غير اخلاقى توسط زوجين در هنگام نزديكى چه حكمى دارد؟
ج. اگر اصالتا ديدن عكس يا فيلم كذايى حرام است، اوقات مختلف، تفاوتى در حكم ندارد و در محركات، عمل به مأثورات، برگزيده شود.

سخن‏هاى شهوت ‏انگيز هنگام نزديكى

232. سخن‏هاى تحريك كننده مثل جوك‏هاى شهوت‏ انگيز يا سخن درباره زن و مرد غريبه و يا به كار بردن الفاظ ركيك در چنين اوقاتى چه حكمى دارد؟
ج. اگر استعمال اين الفاظ اصالتا و به خودى خود حرام است، در چنين اوقاتى نيز حكم آن تغيير نمى ‏كند و در روايت است كه با شهوت ديگرى سراغ زوجه خود نرويد.

نزديكى و دخول از پشت

233. آيا دخول از پشت (دبر) همسر از نظر شرعى جايز است؟
ج. كراهت شديده دارد.

جماع رو به قبله

234. جماع كردن رو به قبله يا پشت به قبله و همين‏طور صحبت كردن در جماع چه حكمى دارد؟
ج. ظاهرا كراهت دارد.

دخول در پشت در زمان حيض

235. وطى در پشت زن حائض چه حكمى دارد؟ و آيا كفّاره دارد؟
ج. بنابر احتياط واجب جايز نيست؛ ولى ظاهرا كفّاره ندارد.

اجبار به جماع در ايام حيض

236. اگر شوهرى زنش را در مدّت حيض مجبور به تمكين كرد، حكمش چيست؟
ج. بنابر احتياط واجب بايد كفّاره بدهد. (جهت اطلاع بيشتر به مسأله ‏ى 428 رساله مراجعه شود)

منع پزشك از جماع

237. اگر پزشكان مردى را از عمل زناشويى منع كنند، آيا زن حق دارد مرد را به اين كار وادار كند؟
ج. اگر براى او ضرر دارد، جايز نيست.

ارضاى جنسى زن با غير از بدن

238. آيا جايز است شوهر با آلت مصنوعى يا با چيز ديگر ـ غير از جسدش ـ همسر خود را از لحاظ جنسى ارضا كند؟
ج. جايز نيست.

بيرون ريختن منى از رحم

239. آيا جايز است زوج منى را خارج رحم بريزد؟
ج. در غير بيرون ريختن دايمى ـ كه موجب مريضى و عقيمى زوجه بشود ـ بدون اذن زوجه بنابر اظهر مكروه است.

قسم بر عدم نزديكى

240. اگر مردى قسم بخورد كه با همسرش نزديكى نكند، آيا بر اين قسم اثرى مترتّب مى ‏شود؟
ج. اگر اين قسم به اسماى مختصه يا غالبه‏ ى خداوند متعال باشد و درباره‏ ى زوجه ‏ى دائمه‏ ى مدخولٌ‏ بها و براى ضرر رساندن به او باشد و مقيّد به ابد يا بيش از چهارماه باشد، پس اگر زن صبر نكرد به حاكم مرافعه مى ‏كند و حاكم هم پس از چهار ماه او را مجبور به رجوع يا طلاق مى ‏كند و مرد هم هر وقت وطى نمود، بايد كفّاره بدهد.

ارتباط با همسر در زمان عقد

241. در زمان عقد (قبل از عروسى) اجازه پدر عروس در بعضى موارد، مثل هم‏خوابى و بيرون رفتن با همسر شرط است؟
ج. خير، شرط نيست.

ارضاى جنسى همسر بدون دخول

242. آيا ارضاى جنسى زن بدون دخول اشكال دارد؟
ج. در صورتى كه در ارتباط با شوهر باشد، اشكالى ندارد.

تفاوت نزديكى با همخوابى با همسر

243. نزديكى و همخوابى با همسر چه تفاوتى دارد؟
ج. در هر همخوابى، نزديكى صورت نمى ‏گيرد.

نزديكى از پشت هنگام آبستنى

نزديكى از پشت با همسر در مواقعى كه آبستن است، چه حكمى دارد؟
ج. كراهت دارد.

سخن گفتن تحريك ‏آميز هنگام نزديكى

244. آيا سخنى كه در هنگام جماع موجب تحريك مى ‏شود، كراهت دارد؟
ج. بلى.

خوردن شير همسر

245. آيا مرد مى ‏تواند شير همسر شرعى خود را بخورد؟
ج. نمى ‏تواند.

نگاه كردن زوجين به آلت تناسلى يكديگر هنگام مقاربت

246. در حال نزديكى و مقاربت، نگاه به آلت يكديگر چه حكمى دارد؟ در حالت ايستاده چه طور؟
ج. كراهت دارد.

وجوب غسل در جماع از پشت

247. اگر مردى با زنش از پشت نزديكى كند، آيا بر زن نيز غسل جنابت واجب مى ‏شود؟
ج. اگر دخول شود، بر زن هم غسل واجب مى ‏شود.

هنگام وجوب غسل در نزديكى

248. در هنگام نزديكى، چه موقع بر انسان غسل واجب مى ‏شود؟
ج. در صورت انزال منى و يا دخول آلت تناسلى به اندازه حشفه در جلو يا پشت زن، غسل واجب مى ‏گردد.

غسل پس از نزديكى

249. آيا مرد در هر نوبت كه با همسرش نزديكى كرد، بايد فورا غسل كند؟
ج. در صورت عدم خروج منى و يا عدم دخول نبايد غسل كند و گرنه بايد براى هر عملى كه مشروط به غسل است، غسل كند و به خودى خود هم غسل كردن مستحبّ است و تكرار جماع، مشروط به غسل نيست.

نزديكى مجدد قبل از غسل

250. اگر انسان در اثر نزديكى با همسرش جنب شود، آيا قبل از غسل دوباره مى ‏تواند نزديكى كند؟
ج. بله، ولى كراهت دارد.

ملاعبه بين زن و شوهر

251. آيا بعد از ملاعبه بين زن و شوهر هر دو بايد غسل انجام دهند؟
ج. اگر منى خارج نشده باشد و يا دخولى صورت نگرفته باشد، غسل لازم نيست.

درخواست نزديكى از كسى كه نمى‏تواند غسل كند

252. زنى كه نمى‏تواند زياد غسل كند و شوهر مرتب از او درخواست نزديكى مى ‏كند، چه تكليفى دارد؟
ج. بايد از همسر خود در اين امر اطاعت كرده و به وظيفه‏ اش، هر چند تيمم هم باشد عمل كند.

ملاك وجوب غسل در زن

253. اگر در هنگام بازى، زن به حالت ارگاسم و تحريك كامل رسيد، آيا غسل بر او واجب است؟
ج. اگر به حالت انزال منى و سپس خروج آن برسد، غسل بر او واجب مى‏شود و در غير اين صورت غسل واجب نيست.

خروج آب پس از ملاعبه

254. بعد از ملاعبه، آب سفيد رنگ و لزجى از زن خارج مى ‏شود، آيا پس از خروج آن بايد غسل كند؟
ج. اگر منى نباشد و علايم آن را هم نداشته باشد، پاك است و غسل لازم ندارد.

درخواست زن براى نزديكى

255. اگر زن از شوهر درخواست نزديكى كند، آيا لازم است مرد با او همبستر شود؟
ج. اجابت او مطلوب است.

تمكين از پشت

256. اگر مردى عادت به استمتاع از پشت (دُبُر) داشته باشد و اين امر موجب عسر و حرج زوجه شود، تكليف زوجه چيست؟
ج. در اين صورت زن مى ‏تواند امتناع كند.

تقويت قواى جنسى با…

257. استفاده از وسايلى هم چون قرص، اسپرى، پماد دارويى يا برخى از خوراكى ‏ها، جهت تقويت قوه شهوانى و لذت بردن بيشتر هنگام آميزش چه حكمى دارد؟
ج. اشكال ندارد و بهتر پيروى از روش‏هايى است كه در اين رابطه از ائمه ـ عليهم ‏السّلام ـ روايت شده است.

جماع شبهه ‏ناك

258. زن شوهردارى كه وطى به شبهه نموده، در زمان عدّه براى شوهر وطى جايز نيست. آيا ساير استمتاعات جايز است؟
ج. بنابر احتياط واجب، جايز نيست.

لزوم رعايت حقوق واجبه زوج

259. اگر زن به علّت انجام مستحبّات زياد، دچار خستگى مفرط شود، به طورى كه سبب شود مرد نتواند تمتّعات لازم را از او ببرد، آيا مرد حق دارد او را از انجام چنين مستحبّاتى نهى نمايد؟ آيا اطاعت از شوهر در اين صورت لازم است؟
ج. بلى، مرد حق نهى او را دارد و اطاعت از شوهر در اين صورت لازم است.

عدم جذّابيت همسر

260. اگر جوانى به علت جاذبه نداشتن همسرش به گناه آلوده شد، مقصر كيست؟
ج. خود مرد مقصر است و اگر زن هم تمكين تام نكند، گناه‏كار است.

بستن لوله ‏هاى رحم زن

261. من مايل نيستم در آينده داراى فرزندى باشم آيا مى ‏توانم زنم را وادار كنم كه لوله‏ هايش را ببندد؟
ج. حرام است.

262. آيا بستن لوله رحم كه با اين كار فرد به طور كلى عقيم، مى ‏شود، با توجه به شيوع آن در جامعه، جايز است؟
ج. حرام است.

263. با علم به اين كه روش‏هاى جديد پيشگيرى جمعيت باعث عقيمى دايم مى ‏شود، استفاده از اين روش‏ها چه حكمى دارد؟
ج. جايز نيست.

264. كنترل جمعيت و راه‏هاى جلوگيرى از باردارى از نظر شرع، آيا ايرادى دارد؟
ج. جلوگيرى موقّت اگر مستلزم لمس يا نظر حرام نباشد، جايز است.

ميزان ناشزه شدن

265. با چند مرتبه تمكين نكردن، زن ناشزه مى ‏شود؟
ج. هر وقتى كه تمكين نكند، ناشزه است.

ناشزه حامله

266. اگر زن ناشزه حامله باشد، آيا از جهت حمل استحقاق نفقه دارد؟
ج. حملش نفقه دارد، بنابر احوط.

نشوز مرد

267. آيا حكم نشوز در مورد مرد نيز تحقّق دارد؟
ج. بله، زن حقّ شكايت نزد حاكم را دارد.

موجبات نشوز زن

268. آيا مخالفت كردن امر زوج در هر باب موجب نشوز است يا مخصوص استمتاعات جنسى است؟
ج. مخصوص به وجوه استمتاع و خروج از منزل است.

افراط مرد در جماع

269. اگر مرد در جماع افراط مى‏ كند، به طورى كه براى سلامتى زن يا شوهر مضرّ مى ‏باشد، آيا زن مى ‏تواند تمكين نكند؟
ج. در جايى كه خوف ضرر عقلايى باشد، مى ‏تواند تمكين نكند.

عدم تمكين در صورت ضعف

270. اگر زن داراى ضعف شديدى باشد و توان تمكين نداشته باشد، مى ‏تواند تمكين نكند؟
ج. مى ‏تواند.

اطاعت زن از شوهر در مورد نزديكى با ترس از قضا شدن نماز

271. وظيفه زن در قبال شوهرى كه تقاضاى جماع دارد، از طرفى غسل هم مقدور نيست و خوف قضا شدن نماز است، چيست؟
ج. بايد تمكين كند و با تيمم نماز بخواند.

رابطه نشوز با ارتباط نامشروع

272. آيا زنى كه با افراد نامحرم ارتباط نامشروع دارد، ناشزه محسوب مى ‏شود؟
ج. ارتباط، موجب نشوز نمى ‏شود.

اوامر زوج

273. اگر مرد به زن امر كند فلان شكل برايش آرايش كند، يا فلان لباس را در منزل بپوشد يا به نحو خاصّى نظافت كند، آيا زن بايد اطاعت كند؟ با توجّه به اين كه زن بايد منافيات را از خود دور كند؟
ج. بله، بر زن واجب است اجتناب از منفّرات.

افضا و حكم آن

274. افضا يعنى چه و حكم آن چيست؟
ج. به مورد 6 از مسأله ‏ى 1893 و مسأله‏ ى 1928 رساله رجوع شود.

انتقال نطفه يك زن به زن ديگر

275. مردى داراى دو همسر است. آيا مى ‏شود نطفه ‏ى مرد را با نطفه‏ ى همسر اوّل در خارج رحم تركيب كنند و در رحم زن دوّم قرار دهند؟
ج. اگر بدون لمس و نظر محرم باشد جايز است؛ ولى بچّه ملحق به صاحب نطفه است و در مورد زن دوّم هم بايد مراعات احتياط شود.

مسائل متفرقۀ زناشویی از رساله امام خمینی (ره)

مساله 2443ـ‏ کسی که بواسطۀ نداشتن زن به حرام می افتد، واجب است زن‏‎ ‎‏بگیرد.‏

مساله 2444ـ‏ اگر شوهر در عقد شرط کند که زن باکره باشد و بعد از عقد معلوم‏‎ ‎‏شود که باکره نبوده، می تواند عقد را بهم بزند.‏

مساله 2445ـ‏ اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتی باشند که کسی در آنجا‏‎ ‎‏نباشد و دیگری هم نمی تواند وارد شود چنانچه بترسند که به حرام بیفتند باید از‏‎ ‎‏آنجا بیرون بروند.‏

مساله 2446ـ‏ اگر مرد مهر زن را در عقد معین کند و قصدش این باشد که آن را‏‎ ‎‏ندهد، عقد صحیح است ولی مهر را باید بدهد.‏

مساله 2447ـ‏ مسلمانی که منکر خدا یا پیغمبر شود، یا حکم ضروری دین یعنی‏‎ ‎‏حکمی را که مسلمانان جزء دین اسلام می دانند مثل واجب بودن نماز و روزه انکار‏‎ ‎‏کند، در صورتی که منکر شدن آن حکم، به انکار خدا یا پیغمبر برگردد مرتد است.‏

مساله 2448ـ‏ اگر زن پیش از آن که شوهرش با او نزدیکی کند بطوری که در‏‎ ‎‏مسالۀ پیش گفته شد مرتدّ شود، عقد او باطل می گردد ولی اگر بعد از نزدیکی مرتدّ‏‎ ‎‏شود باید به دستوری که در احکام طلاق گفته خواهد شد عدّه نگهدارد، پس اگر در‏‎ ‎‏بین عدّه، مسلمان شود عقد باقی و اگر تا آخر عدّه مرتد بماند عقد باطل است.‏

مساله 2449ـ‏ کسی که پدر یا مادرش در موقع بسته شدن نطفۀ او مسلمان‏‎ ‎‏بوده اند، چنانچه بعد از بالغ شدن اظهار اسلام کند، اگر مرتد شود زنش بر او حرام‏‎ ‎‏می شود و باید به مقداری که در احکام طلاق گفته می شود عدّۀ وفات نگهدارد.‏

مساله 2450ـ‏ مردی که از پدر و مادر غیر مسلمان بدنیا آمده و مسلمان شده اگر‏‎ ‎‏پیش از نزدیکی با عیالش مرتد شود، عقد او باطل می گردد، و اگر بعد از نزدیکی‏‎ ‎‏مرتد شود، زن او باید به مقداری که در احکام طلاق گفته می شود عدّه نگهدارد، پس‏‎ ‎‏اگر پیش از تمام شدن عدّه، شوهر او مسلمان شود عقد باقی وگرنه باطل است.‏

مساله 2451ـ‏ اگر زن در عقد با مرد شرط کند که او را از شهری بیرون نبرد و‏‎ ‎‏مرد هم قبول کند، نباید زن را از آن شهر بیرون ببرد.‏

مساله 2452ـ‏ اگر زن انسان از شوهر دیگرش دختری داشته باشد، انسان‏‎ ‎‏می تواند آن دختر را برای پسر خود که از آن زن نیست عقد کند و نیز اگر دختری را‏‎ ‎‏برای پسر خود عقد کند می تواند با مادر آن دختر ازدواج نماید.‏

مساله 2453ـ‏ اگر زنی از زنا آبستن شود، جایز نیست بچه اش را سقط کند.‏

مساله 2454ـ‏ اگر کسی با زنی که شوهر ندارد و در عدّۀ کسی هم نیست زنا کند،‏‎ ‎‏چنانچه بعد او را عقد کند و بچه ای از آنان پیدا شود، در صورتی که ندانند از نطفۀ‏‎ ‎‏حلال است یا حرام، آن بچه حلال زاده است.‏

مساله 2455ـ ‏اگر مرد نداند که زن در عده است و با او ازدواج کند، چنانچه زن‏‎ ‎‏هم نداند و بچه ای از آنان به دنیا آید، حلال زاده است و شرعاً فرزند هر دو می باشد‏‎ ‎‏ولی اگر زن می دانسته که در عدّه است شرعاً بچه، فرزند پدر است، و در هر دو‏‎ ‎‏صورت عقد آنان باطل است و به یکدیگر حرام می باشند.‏

مساله 2456ـ‏ اگر زن بگوید یائسه ام نباید حرف او را قبول کرد، ولی اگر بگوید‏‎ ‎‏شوهر ندارم حرف او قبول می شود.‏

مساله 2457ـ‏ اگر بعد از آن که انسان با زنی ازدواج کرد، کسی بگوید آن زن‏‎ ‎‏شوهر داشته و زن بگوید نداشتم، چنانچه شرعاً ثابت نشود که زن شوهر داشته، باید‏‎ ‎‏حرف زن را قبول کرد.‏

مساله 2458ـ ‏اگر زنی که آزاد و مسلمان و عاقل است دختری داشته باشد تا‏‎ ‎‏هفت سال دختر تمام نشده پدر نمی تواند او را از مادرش جدا کند.‏

مساله 2459ـ‏ مستحب است در شوهر دادن دختری که بالغه است یعنی مکلّف‏‎ ‎‏شده عجله کنند، حضرت صادق ‏‏علیه السلام‏‏ فرمودند: یکی از سعادتهای مرد آن است که‏‎ ‎‏دخترش در خانۀ او حیض نبیند.‏

مساله 2460ـ‏ اگر زن مهر خود را به شوهر صلح کند که زن دیگر نگیرد، احتیاط‏‎ ‎‏واجب آن است که زن مهر را نگیرد و شوهر هم با زن دیگر ازدواج نکند.‏

مساله 2461ـ‏ کسی که از زنا به دنیا آمده اگر زن بگیرد و بچه ای پیدا کند آن بچه‏‎ ‎‏حلال زاده است.‏

مساله 2462ـ‏ هرگاه مرد در روزه ماه رمضان یا در حال حیض زن با او نزدیکی‏‎ ‎‏کند معصیت کرده، ولی اگر بچه ای از آنان به دنیا آید حلال زاده است.‏

مساله 2463ـ‏ زنی که یقین دارد شوهرش در سفر مرده اگر بعد از عدّۀ وفات که‏‎ ‎‏مقدار آن در احکام طلاق گفته خواهد شد، شوهر کند و شوهر اول از سفر برگردد‏‎ ‎‏باید از شوهر دوم جدا شود و به شوهر اول حلال است ولی اگر شوهر دوم با او‏‎ ‎‏نزدیکی کرده باشد، زن باید عده نگهدارد و شوهر دوم باید مهر او را مطابق زنهایی‏‎ ‎‏که مثل او هستند بدهد ولی خرج عدّه ندارد.‏

‫4 دیدگاه ثبت شده نظر شما چیه؟

  1. سلام اگر زنی از پریودی پاک شده باشه و غسل انجام نداده باشه ولی اقدام به بارداری کرده باشه،بچه حرام میشود؟!

    1. سلام علیکم
      طبق نظر مشهور و اکثر فقها رابطه جنسی بعد از اتمام حیض و قبل از غسل اشکالی ندارد گرچه مستحب هست که اول غسل حیض انجام شود و بعدش آمیزش صورت بگیرد. بنابراین کاری که شما کردید اشکالی ندارد.

  2. با این همه مکروهات که گفته شده. آیا روزی از ماه موند که بتونیم در اون روز اقدام به بچه دار شدن کنیم. روز تخمک گذاری یه روز هست اونم بیشتر موقع میوفته نمیدونم شب چهرشنبه ای اول و وسط و آخر ماهیی یا روزهای قمر در عقرب. من به شوهرم میگم اونقبول نمیکنه میگه این همه شک کنی هم اصلا بارداری بوجود نمیاد. اگه همه به این چیزا نظر داشتن این همه جمعیت مخصوصا تو دهه 60 زیاد نمیشد.

دیدگاه شما برای ما ارزشمند است

نظر شما چیه؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم *

دکمه بازگشت به بالا