احکام شرعی

آیا قورت دادن آب دهان روزه را باطل می‌کند؟

در این مطلب حکم فرو بردن و قورت دادن آب دهان برای روزه و همچنین حکم غرغره و مضمضه کردن آب برای روزه دار را ذکر کرده ایم.

بعد از دیدن ویدیو حتما متن را بخوانید زیرا محتوای که در متن است در ویدیو نیست!

حکم قورت دادن آب دهان در حال روزه

پرسش: حكم فرو بردن آبي كه دردهان جمع شده، براي روزه دارچيست؟ آیا قورت دادن آب دهان روزه را باطل میکند؟ (1)
پاسخ: امام ،خوئي ،تبريزي، فاضل ،سيستاني ،وحيد ،نوري،صافي ،مكارم ،شبيري،خامنه اي: فرو بردن آب دهان، اگر چه بواسطه خيال كردن ترشي ومانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمي كند.
بهجت: اگر به صورت زياد و غير عادي باشد به احتياط واجب نبايد فرو ببرد.

حکم غرغره و مضمضه کردن آب برای روزه دار

سوال: حکم غرغره کردن براى روزه ‎دار چیست؟ آیا غرغره کردن آب در دهان روزه را باطل میکند؟
جواب: اگر هنگام غرغره کردن، آب از حلق به پایین برود، روزه باطل می‎شود.

سوال: آیا بعد از مضمضه کردن ـ چه براى وضو و چه غیرآن ـ در حال روزه ماه رمضان واجب است روزه دار سه مرتبه آب دهانش را بیرون بریزد؟
جواب: چنین کارى واجب نیست. آنچه واجب است خارج کردن آب از دهان است و اگر یقین پیدا کرده که آب خارج شده چیز دیگرى بر او واجب نیست.

سوال: اگر روزه دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گردانده و بیرون بریزد به طورى که هیچ مقدارى از آب پایین نرود چه حکمى دارد؟
 جواب: در فرض سؤال اشکال ندارد.

پاورقي:
1- 1. توضيح المسائل 16 مرجع، م 1579؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، فصل فيمايجب الامساك، م 2؛ منهاج الصالحين ج 1، م 1000 – صافي: هدايه العباد ج 1، م 1309؛ بهجت: وسيله النجاه، جلد2م 1108؛ سبحاني، رساله، م 1497.

4.3/5 - (23 امتیاز)

‫9 نظرها

  1. سلام ببخشید من شک دارم . اگر آب دهانمان را قورت بدیم ،روزه باطل میشه ؟

  2. ببخشید من در وضو گرفتن و نماز خواندن و روزه گرفتن خیلی دچار شک و تردید میشم و همه میگن وسواسی دارم. الان که چند وقته داخل ماه رمضان هستیم و روزه میگیرم همش فکر میکنم که چیزی داخل دهانم مونده و هی آب دهانمو جمع میکنم و بیرون میریزم. امروز هم وقتی دراز کشیده بودم آب دهانمو جمع کردم که بیرون بریزم ولی خوابم برد و آب جمع شده را قورتش دادم و بلافاصله که قورتش دادم از خواب بیدار شدم و چند دفعه دیگه هم برام پیش اومده بود که خوابم برده بود و آب جمع شده داخل دهانمو ناخودآگاه قورت میدادم. الان روزه امروز من درسته و روزه های قبلیم؟

    1. سلام، قورت دادن آب دهان اشکالی ندارد، و خیلی حساس نشوید خداوند باری تعالی سخت نمی گیرد و با شک و تردید خود را به مشقت نیاندازید.

    1. سلام؛ مضمضه کردن آب در حال روزه اشکالی ندارد ولی چند نکته است که باید به آن توجه کرد؛ طبق نظر حضرت امام و خیلی از مراجع:
      مضمضۀ زیاد براى روزه دار مکروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.
      نکته پایانی این که به فتوای امام (ره) روزه‌داری که می‌داند به سبب گرداندن آب در دهان ناخواسته و یا از روی فراموشی آب وارد حلقش می شود نباید مضمضه کند.

  3. ایا فرودادن بزاق دهان که به لب ها رسیده وفروداده شود مبطل روزه است ازنظر سیستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا