احکام شرعی

نماز قضا چند رکعت است؟ نماز قضا مسافر چگونه است؟

پرسش: نماز قضا چند رکعت است؟ نماز قضای مسافر چگونه است؟ آیا می توان دو رکعتی خواند؟

بعد از دیدن ویدیو حتما متن را تا آخر بخوانید زیرا محتوای که در متن است در ویدیو نیست!

نماز قضا چند رکعت است

پرسش: نماز قضا چند رکعت است آیا میتوان نماز های قضا را دو رکعتی خواند؟ نمازهای صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا که در سفر قضا شده است را باید چند رکعتی خواند؟ نمازقضا مسافر رکعت است؟ آیا می توان نماز قضا را در سفر خواند؟

نمازهای قضا را باید همانند موقعی که قضا شده است را بجا آورد یعنی اینکه اگر کسی نماز ظهر 4 رکعتی قضا دارد باید همان 4 رکعت را قضا کند ولی اگر مثلا در مسافرت بوده و قصد ده روز توقف در یکجا را نداشته و نمازش کسر بوده یعنی نماز ظهرش باید 2 رکعت می خوانده ولی نخوانده و قضا شده ، پس زمانی هم که میخواد نمازش را قضا کند باید 2 رکعت قضا کند چه در وطن باشد چه در سفر.
و بالعکس یعنی اگر شما مثلا نماز ظهر را در شهر و وطن خودتان قضا شود و در سفر قصد دارید نمازهای قضای خود را هم بخوانید با وجود اینکه نمازهای 4 رکعتی مسافر با شرایط کسر است یعنی باید 2 رکعتی خوانده شود ولی چون این نماز در وطن قضا شده است در سفر نیز باید به همان صورت یعنی چهار رکعتی خوانده شود.
نماز صبح و مغرب هم چون در وطن و سفر فرقی ندارد به همان 2 و 3 رکعتی قضا می شود.

بنابراین طبق حکم کلی باید نماز های قضا را همانند آن وقت و حالتی که قضا شده است را بجا بیاورد، قابل توجه اینکه نمازهای چهار رکعتی در سفری که قصد ماندن بمدت 10 روز در آنجا را ندارید بصورت کسر یعنی 2 رکعتی خوانده می شود پس اگر نماز های چهار کعتی شما در سفر قضا شد باید بعدا بصورت دو رکعتی خوانده شود.

نماز قضا چند رکعت است؟ نماز قضا مسافر چگونه است؟

برخی از مهمترین احکام نماز قضا

  • کسی که تعداد نمازهای قضا شده خود را نمی‌داند، چنانچه کمترین تعداد نمازی را که یقین دارد قضا شده بخواند، کفایت می‌کند.
  • نماز قضا را می‌توان در هر فرصتی خواند.
  • اگر بعد از وقت نماز بفهمد نمازی را که خوانده باطل بوده، باید قضای آن را بخواند.
  • نمازی که در زمان مسافرت قضا شده است، قضای آن نیز به صورت شکسته است. و اگر کسی نمازش در وطن قضا شده و می خواهد در مسافرت و سفر قضا کند باید بصورت کامل بخواند.
  • هر فرد باید نماز قضای نماز خود را بخواند و تا زمانی که زنده است، شخص دیگر نمی‌تواند قضای نماز وی را انجام دهد
5/5 - (2 امتیاز)

‫19 نظرها

  1. سلام من ۳۵سال سن دارم تا حالا نماز نخواندم وقتی میخواهم بخوانم وسط نماز قاطی میکنم زود بلند میشوم

    1. سلام، اگر حافظه شما ضعیف است و فراموش می کنید می توانید اذکار را از روی کاغذ بخوانید.

  2. سلام وخسته نباشید خدمت شما وممنون از سایت شما که جوابگوی سوالات ما است…

  3. من نماز قضا زیاد دارم. تقریبا ۳۰ سال. با علم به اینکه پس از مرگم کسی برام نماز قضاهامو نمیخونه و کسی رو اجیر نمیکنه برا اینکار، آیا میتونم هم خودم نماز قضاهامو کم کم بخونم و هم کسی رو اجیر کنم؟. مثلا هر سال هم قضای یکسال رو خودم بخونم هم پول یکسال نماز قضا رو بدم کسی برام بخونه. میترسم مرگم برسه و نمازام باقی بمونه

    1. سلام، تا وقتی که خود شما در قید حیات هستید کسی نمیتونه نمازهای قضا شما را بخواند.
      توصیه می کنم خود شما به اندازه که می توانید نمازها را قضا کنید و اینکه یک شخصی درستکار و امین را بعنوان وصی خود تعیین کنید که اگر اجل شما رسید، شخصی باشد که پیگیر وصیت های شما باشد.

  4. سلام اگر شخصی بخواهد شروع به نماز خواندن کند و تا حالا نماز نمیخوانده حالا چطور باید نماز قضا خود را بخواند باید کامل برای این سالها نماز
    قضا خواند…لطفا راهنمایی کنید…ممنون

    1. سلام، تصمیم خیلی خوبی گرفتید که میخواید نماز بخوانید، وسوسه های شیطان شما را دلسرد نکند، ابتدا توبه کنید و شروع به خواندن نماز کنید و نمازهای گذشته را نیز به مرور زمان قضا کنید به گونه ای که خستگی و دلزدگی پیدا نکنید، خداوند متعال مهربان و آمرزنده است.

  5. نیت کنیم مثلا ۲ رکعت نماز قضا صبح میخوانم واجب قربه الی الله درست است؟ اگر اذان واقامه نگیم پس قبل از نیت چی بگیم

    1. سلام، نیت کردن یه موضوع قلبی است و نیازی نیست به زبان بیاورید همین که قصد داشته باشید و بدانید مثلا دو رکعت نماز صبح قربة الی الله می خوانید کافی است و گفتن اقامه و اذان نیز واجب نیست، تکبیرة الاحرام (الله اکبر) که گفتید نماز شروع میشه.

  6. عالیه سوال اگر نیت کنیم یک ماه نماز قضا میخوانم باید به ترتیب خواند یانه یا چند نماز صبح بخواند بعد چند نماز ظهر وعصر وبعد چندررکعت شام وعشا خواند

    1. سلام دوست عزیز برای هر نماز باید جداگانه نیت کرد ولی در مورد ترتیب نماز قضا نظر مراجع تقلید مختلف است که باید در یک مقاله جدید توضیح داده شود.

      1. سلام خواستم بدونم نیت دو رکعت نماز والدین به چه صورتیه یعنی باید نیت کنیم دورکعت نماز والدین بجا میآورم قربتً الله یا یت دیگری دارد

      2. سلام، نماز والدین شیوه خاصی داره که تو اینترنت سرچ کنید هست، در مورد نیت نیز نیازی نیست به زبان بیاوردید همین چیزی رو که نوشتید در ذهن داشته باشید کفایت می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا