اخبار اقتصادی

سود سهام عدالت 1401 کی واریز میشود؛ آمار جاماندگان سهام عدالت ۱۴۰۱

آمار دقیق جاماندگان سهام عدالت 1401، سهام عدالت کی واریز میشود تعداد افراد جدیدی که سهام عدالت می‌گیرند

کلیدواژه ها: سود سهام عدالت کی واریز میشود ، سهام عدالت جاماندگان 1401 کی واریز میشود، آمار دقیق جاماندگان سهام عدالت تعداد افراد جدیدی که سهام عدالت ۱۴۰۱ می‌گیرند

سهام عدالت - سود سهام عدالت 1401 کی واریز میشود؛ آمار جاماندگان سهام عدالت ۱۴۰۱

به گزارش سرویس اخبار اقتصادی راشدون؛ برای خیلی از مردم سوال است که سهام عدالت کی واریز میشود و تکلیف سهام عدالت جاماندگان چی می شود؟ و اینکه سهام عدالت 1401 افراد جدید کی واریز میشه؟ و آیا سهام عدالت افزایش پیدا کرده است یا نه؟ که در ادامه به بررسی این سوالات می پردازیم. تا انتها این متن را بخوانید تا جواب تمام سوال های خود را بگیرید.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: سود سهام عدالت دو و نیم برابر می‌شود

محمدرضا پورابراهیمی شنبه شب در گفت وگویی در خصوص روند افزایش سرمایه شرکت‌های غیر بورسی اظهار کرد: اکنون سود شرکت‌های غیر بورسی درگیر فرایند افزایش سرمایه است که این سود در کل به میزان ۴.۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی ادامه داد: تا دو هفته آینده فرایند افزایش سرمایه شرکت‌های غیر بورسی انجام می‌شود و سپس تا اواسط آبان ماه منابع ناشی از سود سهام شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت مشخص می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای اینکه چه زمانی سود شرکت‌های غیر بورسی به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود، گفت: امسال سود سهام شرکت‌های بورسی افزایش قابل توجهی داشته به طوری که از ۲۹ هزار میلیارد تومان به حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که اگر با سود غیربورسی‌ها جمع بزنیم، حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: هفته گذشته در وزارت اقتصاد پیشنهادی مطرح شده که همزمان با پیگیری پرداخت سود سهام شرکت‌های غیر بورسی، بورسی‌ها هم سریع‌تر کارشان نهایی شود و بعد سود شرکت‌های بورسی و غیربورسی در یک بازه زمانی به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

آمار دقیق جاماندگان سهام عدالت | تعداد افراد جدیدی که سهام عدالت می‌گیرند

آمارها نشان می‌دهد انحراف در روند واگذاری سهام عدالت در ۱۵ سال گذشته به قدری بوده که موجب شده به ۲۱میلیون نفر از دهک‌های یک تا ۶ که گروه‌های هدف سهام عدالت بوده‌اند، سهام عدالت واگذار نشود و در مقابل به ۱۰ میلیون نفر از ثروتمندان سهام عدالت تخصیص یابد.

نمایندگان مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در مصوبه‌ای راهکاری برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال۱۴۰۱ مشخص کردند. طبق مصوبه مجلس، دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) مددجویان سازمان بهزیستی و سایر افراد فاقد سهام عدالت اقدام کند.

طبق مصوبات مجلس و تأیید هیأت دولت قرار است واگذاری سهام عدالت به جاماندگان به‌زودی آغاز شود.آن طورکه روزگذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در هیأت دولت تصویب شده است.

حسین قربان‌زاده در این‌باره توضیح داد: طبق مصوبه دولت در فاز نخست به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگرانی که سهام عدالت ندارند سهام عدالت واگذار خواهد شد.

به‌گفته او تعداد جاماندگانی که در فاز نخست شناسایی شده‌اند ۳میلیون‌و۵۰۰هزار نفر است.

او در مورد زمان آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان گفت: پرتفوی (سبد سهام) جاماندگان از قبل در سازمان خصوصی‌سازی‌ پیش‌بینی شده بود، اما یکی از شرکت‌ها در هیأت دولت حذف شد و باید جابه‌جایی پرتفوی صورت بگیرد تا بتوان امور را پیش برد. البته این طرح بعد از هیأت دولت باید به هیأت تطبیق مجلس برود و چنانچه ایرادی نداشته باشد، لازم‌الاجرا است.

او اما اشاره‌ای به تعداد کل افرادی که قرار است به آنها سهام عدالت اختصاص یابد نکرد.

تعداد افراد جدیدی که سهام عدالت می‌گیرند

پیش از این رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با همشهری درباره اینکه چه تعداد از مشمولان جدید، سهام عدالت دریافت خواهند کرد گفته بود: برآورد ما این است که به ۱۰ تا ۱۵میلیون نفر از جامانده‌ها، سهام عدالت داده شود.در این طرح جاماندگان سهام عدالت در چند گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه نخست افرادی هستند که در سال ۸۴جزو مشمولان دریافت سهام عدالت بودند اما به دلایل مختلف از فهرست نهایی سازمان خصوصی‌سازی‌ حذف شدند، که تعداد آنها یک میلیون و ۸۰۰هزارنفر تا ۲میلیون‌نفر است مانند کارگران ساختمانی ودستفروشان که در زمره مشاغل تعریف نشده‌ای هستند که اطلاعات جامعی درباره آنها وجود ندارد.

محمدرضا پور ابراهیمی با بیان اینکه دومین گروه افرد کمتر از ۱۴سال هستند توضیح داده بود: از سال۸۵ تاکنون بسیاری از خانواده‌هایی که سهام عدالت دریافت کردند، صاحب فرزند جدید شدند که این فرزند از سهام عدالت محروم است این افراد در گروه دوم قرار می‌گیرند. گروه سوم نیز افرادی هستند که طی سال‌های گذشته به‌دلیل بروز مشکلات اقتصادی، توان مالی آنها کاهش یافته و هم‌اکنون جزو دهک‌های کم‌درآمد محسوب می‌شوند.

ارقام دقیق‌تر از جامانده‌های سهام عدالت

اطلاعاتی که پیش از این وزارت کار برمبنای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان منتشر کرده بود نشان می‌دهد خطا در شناسایی افراد مشمول سهام عدالت در گذشته سبب شده که ۴۵درصد از افراد دهک دهم جامعه یعنی ثروتمندان مشمول سهام عدالت شوند و در مقابل ۴۲درصد از کم‌درآمدترین گروه‌های جامعه فاقد سهام عدالت باشند این یعنی اینکه نزدیک به ۲۱میلیون نفر از کم‌درآمدترین افراد جامعه سهام عدالت ندارند اما در مقابل ۱۰میلیون نفر از پردرآمدترین گروه‌های جامعه سهام عدالت دارند.

طبق این اطلاعات در دهک نهم و دهم یعنی ثروتمندترین افراد جامعه به‌ترتیب ۶۵ و ۶۰درصد افراد سهام عدالت گرفته‌اند که ۱۰میلیون نفر را شامل می‌شود اما در مقابل از جمعیت ۴۹‌میلیون‌و۴۴۸ هزار نفری دهک‌های یک تا ششم که گروه‌های هدف سهام عدالت بوده‌اند تعداد ۲۰میلیون‌و۸۰۶ هزار نفر یعنی ۴۲درصد از کل این جمعیت فاقد سهام عدالت هستند. بین این افراد ۳میلیون ازمددجویان تحت پوشش کمیته امداد و افراد تحت پوشش بهزیستی دیده می‌شوند که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. به بیان دقیق‌تر ۲۸درصد از افراد تحت پوشش بهزیستی یعنی یک‌میلیون نفر و ۲۱درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد یعنی ۲میلیون نفر سهام عدالت ندارند.

این انحراف در اجرای طرح واگذاری سهام عدالت که در طول ۱۵سال گذشته اجرا شده در حالی اتفاق افتاده است که اساسا واگذاری سهام عدالت با هدف کمک به ۶دهک درآمدی پایین جامعه که سطح درآمد کمتری دارند آغاز شد اما راه برعکس را پیمود. این انحراف در عین حال موجب ناکارآمدی یکی از بزرگ‌ترین سیاست‌های توزیعی در کشور شده است؛ انحرافی که با روح قانون اصل۴۴ و آرمان‌های عدالت‌خواهانه آن منافات دارد.

سهام عدالت - سود سهام عدالت 1401 کی واریز میشود؛ آمار جاماندگان سهام عدالت ۱۴۰۱

سود سهام عدالت برای هر سهامدار چقدر است؟

چندی پیش دستیار ویژه و مشاور سابق رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با بیان اینکه پیش بینی می‌شود سود سهام عدالت دوبرابر و به ۶۰ همت برسد، تصریح کرد: سهامداران سهام عدالت ۱ میلیون تومانی در حدود ۲ میلیون تومان و سهامداران ۵۳۲ هزار تومانی در حدود یک میلیون و یکصد هزار تومان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت امسال ۲.۵ برابر می‌شود

روز گذشته ۲۳ مهرماه محمدرضا پور ابراهیمی در خصوص روند افزایش سرمایه شرکت‌های غیر بورسی اظهار کرد: هم اکنون سود شرکت‌های غیر بورسی درگیر فرایند افزایش سرمایه است که این سود در کل به میزان ۴.۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. ظرف ۲ هفته آینده فرایند افزایش سرمایه شرکت‌های غیر بورسی انجام می‌شود و سپس تا اواسط آبان ماه منابع ناشی از سود سهام شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت مشخص می‌شود.

شیوه واریز سود سهام عدالت امسال چگونه خواهد بود؟

سود عملکرد سال ۹۸ در دو مرحله اسفند ۹۹ و تیر ۱۴۰۰ پرداخت شد. سود عملکرد ۹۹ به صورت یک مرحله‌ای در اسفند ۱۴۰۰ واریز شد؛ بنابراین نحوه واریز کاملا وابسته به همکاری شرکت‌ها است.

پیمان حدادی، دستیار ویژه و مشاور سابق رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در ارتباط با زمان اجرایی شدن سود سهام عدالت نیز گفته بود : اگر شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت همکاری لازم را انجام دهند، امکان دارد برنامه ریزی به نحوی انجام شود که واریز سهام عدالت طی ۲ مرحله، مثلا انتهای پاییز ۱۴۰۱ و انتهای زمستان ۱۴۰۱ پرداخت شود.

زمان واریز سود سهام عدالت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای اینکه چه زمانی سود شرکت‌های غیر بورسی به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود، گفت: امسال سود سهام شرکت‌های بورسی افزایش قابل توجهی داشته به طوری که از ۲۹ هزار میلیارد تومان به حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که اگر با سود غیر بورسی‌ها جمع بزنیم، حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین هفته گذشته در وزارت اقتصاد پیشنهادی مطرح شده که همزمان با پیگیری پرداخت سود سهام شرکت‌های غیر بورسی، بورسی‌ها هم سریع‌تر کارشان نهایی شود و بعد سود شرکت‌های بورسی و غیر بورسی در یک بازه زمانی به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

جزئیات افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی/ پیگیری سهام عدالت و یارانه

سید مرتضی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر دولت این پرداخت را به بهزیستی در این ماه انجام دهد در مستمری که هفته آینده پرداخت می‌کنیم لحاظ می‌شود و اگر پرداخت نشود، مابه‌التفاوت آن را در ماه بعد دولت پرداخت می‌کند اما نگاه ما این است که پرداخت افزایش حقوق کارمندان و مددجویان را از ابتدای مهر لحاظ کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور درباره سهام عدالت مددجویان بهزیستی گفت: جلساتی را با سازمان خصوصی‌سازی داشتیم و بنا شد مددجویان بهزیستی برای سهام عدالت ثبت نام جدیدی نداشته باشند. اسامی همه مددجویان را به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کردیم. بنا شد آنها اسامی را بررسی کنند و هر مددجویی که سهام عدالت ندارد، این سهام در اختیار او قرار گیرد.

حسینی افزود: قرار است هنگامی که کار را سازمان خصوصی‌سازی انجام داد، اطلاع رسانی از طریق همان سازمان انجام شود که البته تا این لحظه کار هنوز اعلامی انجام نشده اما اقداماتی در حال پیگیری است تا این سهام را به همه مددجویان بهزیستی بدهند.

همه مددجویان بهزیستی مشمول یارانه دوم دولت هستند

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: همه مددجویان سازمان بهزیستی کشور طبق برنامه‌ای که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها دارند، مشمول یارانه دوم دولت هستند و اگر کسی مشمول نشده می تواند از طریق سامانه‌ای که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است، اعتراض کند تا وارد چرخه حمایتی شود. براساس پیگیری‌هایی که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دهک دهمی‌ها داشتیم، قرار شد ارزیابی مجدد انجام شود تا آنها نیز مشمول یارانه دوم دولت قرار گیرند.

حسینی یادآو شد: اکنون تعداد کل مددجویان سازمان بهزیستی کشور هفت میلیون نفر در قالب نزدیک به سه میلیون خانوار است که حدود دو و نیم میلیون نفر از آنها مستمری‌بگیر هستند همچنین در مورد یارانه نیز چند نمونه یارانه داریم؛ هر بخشی از مددجویان، قسمتی از یارانه را دریافت می‌کنند. طبیعتا کسی که معلولیت ندارد، یارانه معلولیت را نمی‌گیرد. از مستمری تا یارانه بسته به شرایط و وخامت اوضاع تفاوت وجود دارد و در واقع به مددجویان یارانه‌های مختلف تعلق می‌گیرد.

سود سهام عدالت 1401 کی واریز میشود سهام عدالت جاماندگان

5/5 - (10 امتیاز)

یک نظر

  1. آره (بخدا ) ماادم نیستیم همش کمیته امدادامام خمینی وبهزیستی آدم هستند.بقیه خرنداین چه وضعیه درست کردید.به همه بدیدوکارتمام کنید.این چجورمملکتی است که ماداریم.همون بهتراین تظاهرات ادامه داشته باشه .بااوردنگی حالتون سرجا میاد.حرومزادها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا