دستورالعمل فروش اینترنتی نان ابلاغ شد + قیمت نان
دستورالعمل فروش اینترنتی نان ابلاغ شد/ امکان فروش غیرحضوری با رعایت نوبتدهی
اتاق اصناف ایران در اطلاعیهای به تشکلهای صنفی، واحدهای صنفی نانوایی و عموم مردم، برای ساماندهی فروش نان به صورت غیرحضوری (سکوها و فروشگاههای اینترنتی، فروش تلفنی و …)، دستورالعمل فروش اینترنتی نان را ابلاغ کرده است.
به گزارش ایسنا، بر اساس این اطلاعیه، منظور از سکوی فروش غیرحضوری نان، بنگاه اقتصادی دارای مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح است که بستر مناسبت برای نمایش واحدهای تولید نان و محصولات عرضه شده توسط آنها، ثبت سفارش خرید، بستهبندی، پیگیری سفارش و تحویل نان به مشتریان را فراهم میکند.
بر اساس ماده (۳) این دستورالعمل، قیمت و وزن نان عرضه شده توسط نانواییهای یارانهای در سکوها میتواند «مطابق نرخ نامه مصوب» یا «به صورت رقابتی» باشد. در حالت اول، متناسب با حجم فروش نان، نانواییهای یارانهای (نوع ۱ و ۲) بر روی سکو، کمک هزینه نانوا، مشابه فروش حضوری پرداخت میشود.
ماده (۴) این دستورالعمل تاکید دارد که نرخ و مقدار انواع افزودنی به نان (کنجد، سبوس، انواع سبزیجات و …) هزینه خدمات فروش غیرحضوری، هزینه بستهبندی و هزینه حمل و تحویل نان، میتواند به صورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین و باید به صورت شفاف و تفکیک شده در صورتحساب الکترونیکی فروش درج شود. تبصره: سقف نرخ انواع افزودنیها و خدمات سکو (بسته بندی، حمل و نقل و …) با پیشنهاد اتاق اصناف شهرستان و تایید کمیسیون نظارت شهرستانها تعیین میشود.
به موجب ماده (۵) دستورالعمل یاد شده «به منظور رعایت نوبت مشتریان حضوری، سکوها (سکوهای فروش غیرحضوری نان) موظفند امکان فروش غیرحضوری نان را صرفا برای نانوایانی که به سامانه نوبتدهی و اعلام نوبت (شامل نمایشگر، بلندگو، چاپگر و …) تجهیز شده و به سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان متصل شدهاند، فراهم کنند.»
بر اساس اطلاعات واصله از معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، رعایت دستورالعمل فروش اینترنتی نان از سوی تمامی واحدهای صنفی خبازی الزامی بوده و به موجب رعایت نوبتدهی مشتریان حضوری و غیرحضوری مطابق ماده (۵) دستورالعمل، زیرساخت نوبتدهی در سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان ایجاد شده است.
این دستورالعمل به مدت ۳ ماه به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن به صورت قطعی لازمالاجرا خواهد بود.
قیمت و وزن نان چطور تعیین میشود؟
در ماده ۳ این شیوهنامه آمده است که قیمت و وزن نان عرضهشده توسط نانواییهای یارانهای به دو شیوه میتواند تعیین شود:
مطابق نرخنامه مصوب: یعنی نانواییهای لیستشده روی پلتفرمها باید نرخنامه مصوب اعمالشده در سامانه هوشمندسازی را در مورد وزن (چانه/نان) و قیمت آن رعایت کنند.
بهصورت رقابتی: در این شیوه نانواییهای لیستشده روی پلتفرمها مجاز به تعیین نرخ اقلام نان، خمیر و آرد در بازه قیمتی مقررشده بهصورت رقابتی هستند.
پلتفرمها چطور باید برای فروش اینترنتی نان قیمتگذاری کنند؟
در ماده ۴ نیز به هزینههایی مانند افزودنیهای نان، خدمات فروش اینترنتی، بستهبندی و حملونقل اشاره شده که باید بهصورت توافقی بین سکو و نانوا تعیین شود. در این ماده آمده است:
«نرخ و مقدار انواع افزودنی به نان (کنجد، سبوس و انواع سبزیجات) هزینه خدمات فروش غیرحضوری، هزینه بستهبندی و هزینه حمل و تحویل نان، میتواند بهصورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین و باید بهصورت شفاف و تفکیکشده در صورتحساب الکترونیکی فروش درج شود.»
البته در تبصره این ماده توضیح داده شده است که سقف نرخ انواع افزودنیها و خدمات سکو (بستهبندی، حملونقل و غیره) با پیشنهاد اتاق اصناف شهرستان و تأیید کمیسیون نظارت شهرستانها تعیین میشود.
شیوهنامه فروش آنلاین نان
دستورالعمل فروش اینترنتی نان
دستورالعمل فروش آنلاین نان توسط سکوها
شرط فروش آنلاین، مجهز بودن به سیستم نوبتدهی و اتصال به سامانه هوشمندسازی است
طبق ماده ۵ این شیوهنامه فقط نانواییهایی مجاز به عرضه آنلاین نان هستند که به سیستم نوبتدهی مجهز و به سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان متصل باشند:
«به منظور رعایت نوبت مشتریان حضوری، سکوها (سکوهای فروش غیرحضوری نان) موظفاند امکان فروش غیرحضوری نان را صرفاً برای نانوایانی که به سامانه نوبتدهی و اعلام نوبت (شامل نمایشگر، بلندگو، چاپگر و غیره) تجهیز و به سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان متصل شدهاند، فراهم نمایند.»
به موجب ماده ۶ نیز «به منظور حمایت از واحدهای تولید نان صنعتی، ارتقای کیفیت نان، افزایش رقابت و افزایش تابآوری در تأمین نان ارزان و در دسترس عموم مردم، آرد معادل انواع نان صنعتی مسطح (غیرحجیم، دارای بستهبندی، نام تجاری، پروانه تولید و بهداشت و تاریخ انقضا) که از طریق سکوها برای تأمین نان مورد نیاز مردم (مصرف غیرتجاری) به فروش میرسد، با نرخ آرد یارانهای مصارف خبازیها، در دوره خرید بعد به واحدهای تولید نان صنعتی اختصاص مییابد و کمکهزینه به واحدهای صنعتی تولید نان پرداخت نمیشود.»
در همین راستا، این مصوبه سکوها را موظف کرده است که صورتحساب الکتورنیکی فروش نان صنعتی موضوع این بند و کلیه مؤلفههای دادهای مورد نیاز در طرح هوشمندسازی را در قالب سرویس آنلاین ارسال کند.
مسئولیت نظارت بر نحوه فروش و عرضه اینترنتی نان با وزارت صمت است و پلتفرمهای خدماتدهنده هم وظیفه دارند دادهها و گزارشهای لازم را در اختیار بازرسان این وزارتخانه و بازرسان اتاقهای اصناف قرار دهند.
مردم نیز هر شکایتی از پلتفرمها داشته باشند میتوانند از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) آن را مطرح و پیگیری کنند.