اخبار تکنولوژی و فناوری

قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

پس از انتظارهای فراوان ایفون‌های سری 15 اپل معرفی شدند و طرفداران این سازنده آمریکایی منتظر هستند تا هر چه سریع‌تر بتوانند این پرچمداران جدید و جذاب را خریداری کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم به طور کامل ایفون‌های جدید را به شما معرفی کنیم و به تغییرات این گوشی‌ها بپردازیم. و همچنین اینکه قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران چقدر خواهد بود؟

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

به گزارش راشدون به نقل از تجارت نیوز، قیمت آیفون ۱۵ در ایران به یکی از پرسش‌های موبایل‌بازان پس از رونمایی از نسل جدید گوشی‌های شرکت اپل تبدیل شده است.

طبق روال قبل این شرکت نسخه جدید شروع قیمت گوشی‌های آیفون در مدل معمولی ۱۲۸ گیگابایتی ۷۹۹ دلار، مدل پرو ۱۲۸ گیگابایتی ۹۹۹ دلار و پرومکس ۲۵۶ گیگابایتی ۱۱۹۹ دلار خواهد بود.

فرمول تعیین قیمت آیفون ۱۵ در ایران

آن‌طور که محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران می‌گوید: از آن‌جایی که واردات نسل جدید گوشی‌های اپل به ایران ممنوع به هر روش گمرکی و مسافری ممنوع است، احتمالا از هفته اول مهر آیفون ۱۵ قاچاق به‌راحتی در بازار یافت شود. از این رو در‌محاسبه قیمت این گوشی‌ها دیگر هزینه‌هایی نظیر تعرفه گمرکی، ریجستری و … اضافه نمی‌شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب قطعا قیمت این مدل هم از نرخ روز آیفون ۱۳ پایین‌تر خواهد بود. برای به‌دست‌آوردن قیمت آیفون ۱۵ در بازار موبایل ایران کافی است قیمت جهانی آن ضرب در نرخ روز دلار در ایران شود. احتمالا فروشندگان حداکثر ۲۰ درصد هم سود فروش روی آن بکشند.

او یادآور شد: البته در ابتدای ورود پرچم‌دار جدید بازار که تب آن داغ است، احتمالا شاهد نرخ‌گذاری‌های عجیب و غریب هم باشیم، ولی پس از فروکش تب بازار و افزایش رقابت فروش، بعید است که آیفون ۱۵ پرومکس قیمتی بالاتر از ۶۰ میلیون تومان پیدا کند. این گوشی را فعلا باید رقیب آیفون ۱۴ دانست و همچنان این آیفون ۱۳ است که از لحاظ قیمتی بدون رقیب مانده است.

آیفون ۱۵؛ ۸۵ میلیون تومان

بر اساس فرمولی که عالیان به آن اشاره کرد، اگر مبنای قیمت دلار را نرخ بازار آزاد در نظر بگیریم، در حال حاضر (زمان تهیه گزارش) این ارز در بازار آزاد ۴۹ هزار و ۹۳۱ تومان قیمت دارد.

طبیعی است که به دلیل ممنوعیت واردات آیفون ۱۵ به ایران، ارز ترجیحی و نیمایی به آن تعلق نگیرد و با نرخ ارز آزاد به صورت قاچاق وارد ایران شود.

قیمت آیفون ۱۵ معمولی در ایران

بدین ترتیب قیمت آیفون ۱۵ معمولی که در بازار جهانی ۷۹۹ دلار قیمت خورده، با توجه به نرخ دلار در ایران و اضافه کردن سود ۲۰ درصدی فروش به آن، احتمالا در بدو ورود به ایران در محدوده ۴۸ میلیون تومان قیمت بخورد.

قیمت آیفون ۱۵ پرو در ایران

قیمت آیفون ۱۵ پرو ۹۹۹ دلاری نیز به طور تقریبی بین ۵۸ میلیون تا ۵۹ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

قیمت آیفون ۱۵ پرومکس در ایران

پیش‌بینی‌ها از قیمت آیفون ۱۵ پرومکس در ایران نیز در ابتدای امر بالاتر از ۸۰ میلیون تومان و در در حدود قیمتی ۸۵ میلیون تومان است.

با این حال با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت آیفون ۱۴ پرومکس در بازار ایران حدود ۶۰ میلیون تومان است، پیش‌بینی می‌شود که این مدل رفته‌رفته محبوبیت خود را از دست دهد و قیمت آن کاهش یابد و قیمت آیفون ۱۵ پرومکس به محدوده ۶۰ میلیون تا ۶۵ میلیون تومان کاهش یابد.

ویدیو معرفی آیفون 15

واکنش بازار موبایل ایران به رونمایی از آیفون ۱۵

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اولین واکنش بازار موبایل ایران به رونمایی از آیفون ۱۵ طبق معمول گرانی بود. آیفون ۱۳ یک ترابایت که پیش از این ۹۴ میلیون تومان قیمت داشت پس از رونمایی از پرچم‌دار جدید اپل تا ۱۱۰ میلیون تومان هم پیش رفت.

البته مدل A2412 که ارزان‌ترین آیفون ۱۳ پرومکس بازار شناخته می‌شود، واکنش خاصی نشان نداد با همان قیمت ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.


طراحی و نمایشگر

از نظر ظاهری ایفون‌های جدید بسیار شبیه به نسل قبل هستند و تفاوت پایه‌ای اتفاق نیفتاده است. البته که طبق شایعاتی که از مدت‌ها قبل شنیده بودیم، داینامیک آیلند به‌جای نسخه‌های پرو، حالا در کل چهار گوشی سری 15 دیده می‌شود و شما در صورت خرید ارزان‌ترین نسخه هم از این ناچ جالب برخوردار می‌شوید.

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

این گفته یعنی ایفون 15 از روبرو بسیار شبیه به ایفون 15 پرو یا 14 پرو شده است. هر چهار ایفون هنوز هم طراحی تخت دارند ولی با این تفاوت که لبه‌های فریم کناری مقدار کمی خمیده‌تر شده تا گوشی بسیار بهتر در دست قرار بگیرد. مدل‌های پرو حالا از فریم تیتانیومی به جای فولاد ضد زنگ استفاده می‌کنند. این اتفاق باعث شده تا هم وزن آن‌ها کاهش پیدا کند و هم مقاومت بیشتر شود. همچنین ظاهر فریم ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس برعکس همیشه مات شده و پوششی برس خورده مشاهده می‌شود که زیبایی دوچندانی دارد و بسیار کمتر کثیف می‌شود.

ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس به لطف فریم تیتانیومی حالا 19 گرم سبک‌تر از نسل قبل شده‌اند و حالا سبک‌ترین ایفون‌های پرو در تاریخچه اپل هستند و حتی از ایفون 11 پرو و 11 پرو مکس هم وزن کمتری دارند. این تغییر باعث می‌شود ارگونومی گوشی‌ها بسیار بهتر شود و مخصوصا ایفون 15 پرو به یکی از باکیفیت‌ترین و خوش‌دست‌ترین گوشی های جهان تبدیل شود. تیتانیوم استفاده شده در این دو گوشی Grade 5 است و همان نسخه‌ای است که در مریخ نورد مورد استفاده قرار گرفته است.

یک تغییر بسیار جذاب هم برای ایفون 15 و 15 پلاس اتفاق افتاده و قاب پشتی این دو گوشی مات شده است تا هم حس و حال مدل‌های پرو را داشته باشد و هم بسیار کمتر کثیف شود. ایفون 15 و ایفون 15 پلاس را شما می‌توانید در 5 رنگ صورتی، زرد، سبز روشن، آبی روشن و مشکی خریداری کنید (مانند تصویر بالا).

سازنده آمریکایی اندازه نمایشگرها را هم هیچ تغییری نداده و همچنان دو مدل ایفون 15 و ایفون 15 پرو از نمایشگرهای 6.1 اینچی استفاده می‌کنند و نسخه‌های ایفون 15 پلاس و ایفون 15 پرو مکس به پنل 6.7 اینچی مجهز شده‌اند.

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

متاسفانه امسال هم خبری از نرخ نوسازی 120 هرتزی برای دو گوشی ایفون 15 و ایفون 15 پلاس نیست و شما با وجود پرداخت حداقل 800 دلار باید با یک صفحه نمایش 60 هرتزی کار کنید. شاید حداقل ترجیح می‌دادیم شاهد نرخ نوسازی 90 هرتزی به روی این دو گوشی باشیم تا محتوا روان‌تر و بهتر مقابل دیدگان کاربر قرار بگیرد. در نهایت مشخص نیست اپل چه سالی تصمیم می‌‌گیرد تا پروموشن یا همان نرخ نوسازی 120 هرتزی را در هر چهار ایفون خود مورد استفاده قرار دهد.

اپل سال قبل برای اولین بار قابلیت AOD را به ایفون 14 پرو و 14 پرو مکس اضافه کرد و امسال هم قابلیت نمایشگر همیشه روشن برای مدل‌های پرو خواهد بود؛ چرا که این گوشی‌ها دارای نرخ نوسازی تطبیق پذیر هستند. همچنین یک بهبود دیگر در زمینه نمایشگر، کاهش حاشیه‌های اطراف آن در تمامی مدل‌ها است که باعث می‌شود نگاه کردن به پنل بسیار جذاب‌تر شود.

ایفون 15 و 15 پلاس حالا می‌توانند در حالت پخش محتوای HDR تا 1600 نیت و در حالت حداکثری تا 2000 نیت روشنایی را در اختیار قرار دهند که پیشرفت بسیار عالی به حساب می‌آید. این عدد در نسخه‌های پرو به عدد باورنکردنی 2500 نیت می‌رسد و به این طریق باید گوشی‌های جدید اپل را از نظر روشنایی شاهکار بدانیم.

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

اپل دکمه اکشن را نیز به ایفون 15 پرو و ایفون 15 پرو اضافه کرده است، همان دکمه‌ای که قبل‌تر آن را به روی اپل واچ اولترا دیده بودیم. شما می‌توانید این دکمه را تنظیم کنید تا به هنگام فشار دادن کارهای مختلفی انجام دهد. اپل ادعا کرده که این دکمه بسیار حس طبیعی را هنگام فشردن منتقل می‌کند و شما می‌توانید برای آن میان‌برهای مختلفی مشخص کنید.

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

سازنده آمریکایی ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس را در چهار رنگ تیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم آبی و تیتانیوم طبیعی روانه بازار کرده و در بالا می‌توانید این چهار رنگ را مشاهده کنید.

سخت افزار

کاربران انتظار داشتند تا اپل برای ایفون‌های 15 و 15 پرو تراشه A17 Bionic را معرفی کند ولی اپل تراشه جدید A17 Pro را با معماری 3 نانومتری برای این دو گوشی معرفی کرد که قدرت بسیار عالی دارد و قطعا قوی‌ترین چیست موجود در گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. دو هسته توانمند این پردازنده 10 درصد قوی‌تر از قبل شده‌اند و موتور عصبی حالا در مقایسه با قبل تا 2 برابر سریع‌تر عمل می‌کند.

پردازنده گرافیکی A17 Pro نیز در مقایسه با A16 حدود 20 درصد قوی‌تر شده و قابلیت‌هایی مانند Ray Tracing باعث شده تا اپل ایفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس را بهترین گوشی‌های گیمینگ جهان بداند. جالب است بدانید بازی‌هایی مانند assassin’s creed mirage دقیقا مانند نسخه کنسول‌های بازی برای این دو گوشی عرضه خواهد شد و شما مثلا می‌توانید بازی resident evil 4 remake را نیز دقیقا مانند نسخه اصلی به روی این دو گوشی تجربه کنید.

تراشه جدید به ایفون‌های پرو سری 15 امکان می‌دهد تا در حالت 4K 60fps و ProRes RAW فیلم‌برداری کند. جالب است بدانید که این دو گوشی از پروفایل رنگی ACES نیز پشتیبانی می‌کنند.

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

ایفون 15 و ایفون 15 پلاس هم طبق انتظار از تراشه A16 Bionic استفاده می‌کنند، همان تراشه‌ای که قبل‌تر به روی ایفون 14 پرو و 14 پرو مکس دیده بودیم و می‌دانیم که تا چه حد توانا است. ایفون 15، ایفون 15 پلاس و ایفون 15 پرو هر سه در نسخه پایه‌ای 128 گیگابایت حافظه خواهند داشت ولی گوشی ایفون 15 پرو مکس در نسخه ابتدایی از 256 گیگابایت حافظه استفاده می‌کند.

باتری

جالب است که اپل خیلی به بخش باتری ایفون‌های جدید نپرداخت و فقط اشاره کرد که این گوشی‌ها شارژدهی یک روزه خواهند داشت. این موضوع کمی عجیب است؛ چرا که معمولا اپل می‌گوید که گوشی جدید در مقایسه با قبل مثلا 2 ساعت بیشتر دوام می‌آورد. باید ببینم که شارژدهی ایفون‌های سری 15 در دنیای واقعی چگونه خواهد بود.

طبق انتظار هر چهار ایفون با پورت Type-C روانه بازار شدند و بالاخره پرونده لایتنینگ بسته شد و اپل عنوان کرد که ایرپاد پرو نسل دوم هم حتی در نسخه Type-C به فروش خواهد رسید و شما می‌توانید این محصول را با ایفون‌های جدید شارژ کنید. انتقال دیتا با ایفون‌های سری 15 بسیار آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود و نسخه‌های پرو می‌توانند دیتا را با نهایت سرعت 10 گیگابایت بر ثانیه انتقال دهند.

دوربین

ایفون 15 و ایفون 15 پلاس از سنسور جدید 48 مگاپیکسلی سونی استفاده می‌کنند. این سنسور پشت لنزی با گشودگی دیافراگم F/1.6 قرار گرفته و می‌تواند تصاویر بسیار بهتری به ثبت برساند. البته این سنسور از مدل‌های پرو کوچک‌تر است و حتی از ایفون 14 پرو هم اندازه کوچک‌تری دارد. به لطف رزولوشن بالاتر اپل قابلیت 2X را نیز برای این دو مدل پایه‌ای در نظر گرفته و ادعا دارد که شما بدون افت کیفیت می‌توانید زوم دو برابری داشته باشید که اتفاق بسیار خوبی به حساب می‌آید و جای خالی دوربین تله فوتو را کم رنگ‌تر می‌کند. دوربین فوق عریض اما همچنان سنسور 12 مگاپیکسلی دارد و پشت سنسوری با دیافراگم F/2.2 قرار می‌گیرد. عکس‌های دوربین اصلی ایفون 15 و ایفون 15 پلاس به صورت پیش فرض به صورت 24 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

به گفته اپل این سیستم دوربین به شما امکان می‌دهد تا پرتره‌هایی نسل جدید و بسیار بهتر به ثبت برسانید. در این دو گوشی دیگر نیاز نیست تا شما برای ثبت پرتره به روی حالت پرتره بروید، بلکه خود گوشی به صورت هوشمند وجود افراد یا حیوانات درون فریم را تشخیص داده و تصویر به گونه‌ای به ثبت می‌رسد که بعدا بتوانید آن را به راحتی به پرتره تبدیل کنید. جالب است بدانید که حتی می‌توانید پس از ثبت عکس فوکوس را نیز بین سوژه‌ها تغییر دهید و از یک فرد به فردی دیگر منتقل کنید. عملکرد پرتره‌های در شب هم بهبود داشته و حالا می‌توانید تصاویری با جزئیات بیشتر و رنگ‌های زنده‌تر به ثبت برسانید.

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

دوربین اصلی ایفون 15 پرو و ایفون 15 پرو مکس سنسوری 48 مگاپیکسلی دارد. این سنسور اندازه پیکسل 1.22 میکرونی دارد و در پس لنزی 24 میلی‌متری با دیافراگم F/1.78 قرار گرفته و نسل دوم لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت نیز به روی این دوربین دیده می‌شود. شما با این دو گوشی می‌توانید تصاویری 48 مگاپیکسلی HEIF و 48 مگاپیکسلی RAW به ثبت برسانید. دوربین جدید به شما اجازه می‌دهد که در حال زوم دیجیتال بین فاصله کانونی 28 و 35 میلی‌متری انتخاب کنید.

ایفون 15 پرو مکس دارای اولین دوربین پریسکوپ تله فوتو به روی ایفون‌ها است. به لطف فناوری جدیدی که در ادامه توضیح می‌دهیم اپل موفق شده زوم اپتیکال را از 3 برابر به 5 برابر افزایش دهد. طراحی این دوربین منحصر به فرد بوده و اپل نام tetraprism را برای آن در نظر گرفته است. طبق این فناوری نور 4 بار درون خود دوربین قبل از رسیدن به سنسور بازتاب می‌شود تا نور مسیر طولانی‌تری را طی کند ولی در عین حال نیازی به فاصله فیزیکی نباشد. این سنسوری 12 مگاپیکسلی پشت لنزی 120 میلی‌متری با دیافراگم F/2.8 دیده می‌شود.

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

ایفون 15 پرو دارای دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسلی است. این سنسور با اندازه پیکسل 1.0 میکرونی در پشت لنزی 77 میلی‌متری با دیافراگم F/2.8 قرار گرفته و می‌تواند تا 3 برابر مانند قبل به روی سوژه‌ها زوم کند. این یعنی اگر زوم بیشتری می‌خواهید باید به سراغ مدل پرو مکس بروید و اپل این قابلیت را برای پرچمدار گران‌قیمت خود نگه داشته است. دوربین فوق عریض هر دو گوشی هم سنسوری 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.4 میکرونی دارد و پشت لنزی 13 میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 دیده می‌شود.

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

قیمت

خوشبختانه اپل قیمت ایفون 15 و ایفون 15 پلاس را با وجود بهبود در زمینه دوربین اصلی و اضافه شدن قابلیتی مانند داینامیک آیلند افزایش نداده است و شما برای خرید این دو گوشی در نسخه پایه‌ای باید به ترتیب 799 و 899 دلار هزینه پرداخت کنید. قیمت ایفون 15 پرو نیز ثابت است و شما برای خرید این گوشی باید 999 دلار پرداخت کنید.

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

داستان برای مدل ایفون 15 پرو مکس کمی متفاوت می‌شود و قیمت پایه‌ای آن 1199 دلار اعلام شده است، در صورتی که ایفون 14 پرو مکس با قیمت پایه‌ای 1099 دلار به فروش می‌رسید. البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که ایفون 15 پرو مکس در نسخه پایه‌ای 256 گیگابایت حافظه دارد و در این در حالیست که ایفون 14 پرو مکس سال قبل در نسخه پایه‌ای 128 گیگابایت حافظه داشت.

قیمت گوشی آیفون, قیمت گوشی, آیفون - قیمت آیفون 15 پرو و پرومکس در ایران + ویدیو معرفی

این یعنی عملا قیمت ایفون 15 پرو مکس نیز افزایش پیدا نکرده است و از آنجایی که اکثر کاربران به صورت پیش فرض نسخه 256 گیگابایتی را انتخاب می‌کردند، قیمت مانند قبل مانده است.

جمع بندی

ایفون‌های جدید اپل با بهبودهای مختلفی از راه رسیدند و طرفداران این برند منتظر هستند تا هر چه سریع‌تر این گوشی‌های جذاب را خریداری کنند. برای کاربران ایرانی کمی داستان متفاوت است و ما باید منتظر بمانیم تا تکلیف این گوشی و رجیستری مشخص شود. آیا سرگذشت ایفون‌های سری 14 برای ایفون‌های سری 15 هم تکرار می‌شود و این گوشی‌ها مجوز رجیستری را دریافت نمی‌کنند؟ باید منتظر بمانیم تا همه چیز مشخص شود.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا