احکام شرعی

آیا رفلاکس معده روزه را باطل می‌کند؟

سوال: رفلاکس معده چیست؟ آیا رفلاکس معده روزه را باطل میکند؟ آیا زرداب روزه را باطل میکند؟ حکم ترش کردن در روزه چیست؟

بعد از دیدن ویدیو حتما متن را بخوانید زیرا محتوای که در متن است در ویدیو نیست!

رفلاکس معده چیست

رفلاکس معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده‌ی شما به داخل مری برگردد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، امکان دارد که شما مزه‌ی ترش مایعی را در انتهای گلوی خود احساس کنید. این موج از اسید معده می‌تواند پوشش مری شما را تحریک و اذیت کرده و باعث بروز سوزش معده، معده درد یا به اصطلاح ترش کردن معده شود. حال با توجه به اینکه قی کردن یا همان استفراغ عمدی باعث باطل شدن روزه است، آیا ترش کردن در روزه یا رفلاکس معده روزه را باطل میکند یا خیر؟ آیا زرداب روزه را باطل میکند؟

آیا رفلاکس معده روزه را باطل میکند

در مورد اینکه آیا رفلاکس معده روزه را باطل میکند یا خیر؟ یکی از مبطلات روزه قی کردن یا همان استفراغ کردن است که باید توجه داشت که اگر انسان عمداً کاری کند استفراغ کند یا اینکه مایعات معده یا اسیده معده وارد دهان شود باعث باطل شدن روزه می شود ولی اگر بی اختیار این اتفاق بیافتد و چیزی وارد دهان شود در این صورت روزه را باطل نمی کند ولی نباید آن قورت بدهد بلکه باید آن را بیرون بریزد ولی اگر عمدا قورت داد باعث باطل شدن روزه می شود.
بنابراین در صورتی اسید معده یا هر چیزی که از معده وارد دهان شود روزه را باطل می کند که آن غذا به فضای دهان برسد و انسان عمدا آن را فرو ببرد.
در این صورت اگر اصلا اسید معده یا زرداب یا غذا به فضای دهان نرسد مثلا فقط به حلق برسد و یا انسان عمدا آن را فرو نبرد اشکال ندارد.

مراجع عظام تقلید در پاسخ به این سوال اینگونه فرموده اند:

حضرت آیت الله خامنه ای: اگر پس از آنکه به فضای دهان آمد عمداً و اختیاراً فرو برد، روزه‌اش باطل می‌‌شود ولی سهواً مبطل روزه نیست.

حضرت آیت الله سیستانی: اگر آروغ بزند و چیزی در گلو یا دهانش بیاید، باید آن را بیرون بریزد، واگر بی اختیار فرو رود، روزه اش صحیح است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: هر گاه بر اثر آروغ زدن یا ترش کردن معده (رفلکس معده) بدون اختيار چيزى در گلو يا دهانش بيايد بايد آن را بيرون بريزد و اگر عمداً فرو ببرد روزه ‏اش باطل است، ولى اگر بى‏ اختيار فرو رود اشكالى ندارد.

احکام روزه - آیا رفلاکس معده روزه را باطل می‌کند؟

علت رفلاکس معده

یکی از دلایل عمده بیماری ریفلاکس معده یک ناهنجاری به نام فتق هیاتال است . این اتفاق زمانی می افتد که قسمت فوقانی معده و LES از بالای دیافراگم حرکت می کنند و ماهیچه ای که معده ما را از سینه و مری جدا می کند. بوسیله دیافراگم به نگه داشتن اسید در معده ما کمک می کند. اما اگر فتق هیاتال دارید ، اسید می تواند به داخل مری شما منتقل شود و علائمی از بیماری اسید ریفلاکس ایجاد کند.

از دیگر عواملی که موجب ریفلاکس معده می شود:

  • خوردن وعده های غذایی بزرگ یا دراز کشیدن بعد از غذل
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • خوردن یک وعده غذایی سنگین و دراز کشیدن از پشت یا خم شدن از دور کمر
  • خوردن میان وعده نزدیک به خواب
  • خوردن برخی غذاها مانند مرکبات ، گوجه فرنگی ، شکلات ، نعنا ، سیر ، پیاز یا غذاهای پرادویه یا چرب
  • نوشیدن نوشیدنی های گازدار ، قهوه یا چای
  • سیگار کشیدن
  • باردار بودن
  • مصرف آسپرین ، ایبوپروفن ، برخی از نرم کننده های عضلانی یا داروهای فشار خون
4.3/5 - (21 امتیاز)

‫4 نظرها

  1. اگه شک داشته باشیم وارد فضای دهان شده یا نه و شک کنیم میتونیم خارجش کنیم یا نه و قورتش بدیم، روزه باطل میشه؟

  2. هنگامی ک روزه هستم میخوابم اسید معده تا گلو و دهان میاید و جوری نیست ک خارجش کنم ایا سبب بطلان روزه است

    1. سلام بر شما؛ اگر وارد فضای دهان شود نباید قورت دهید و اگر عمدا فرو ببرید روزه شما را باطل می‌کند ولی سهوا اشکالی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا