احکام شرعی

ملاک و معیار تحقق تقلید چیست؟

سایت راشدون بخش احکام شرعی: در نوشته قبلی علت اختلاف نظر مراجع تقلید در فتوا را ذکر کردیم که به شما نیز توصیه می کنم بخوانید. اما سوالی که برای برخی وجود دارد که بعد از شناخت مجتهد اعلم و انتخاب او بعنوان مرجع تقلید در چه صورتی تقلید محقق می شود و در یک کلام ملاک و معیار تحقق تقلید چیست؟ آیا کار خاصی لازم است؟ که در ادامه توضیح می دهیم.

احکام تقلید - ملاک و معیار تحقق تقلید چیست؟

ملاک و معیار تحقق تقلید

بعد از اینکه شما مرجع تقلید خود را انتخاب کردید، اکثر مراجع می فرمایند که در صورت عمل کردن شما به فتوای مجتهد، شما مقلد او شده و تقلید محقق می شود و برخی نیز گفته اند ملاک و معیار تحقق یافتن تقلید، یاد گرفتن فتوای مجتهد به قصد عمل کردن است. این موضوع وقتی بیشتر اهمیت پیدا می کند که شما یک مجتهد را بعنوان مرجع تقلید انتخاب کرده باشید و بعد از مدتی مرجع تقلید از دنیا رود، که در این صورت اکثر مراجع، تقلید از مجتهد فوت شده را جایز نمی دانند که اگر تقلید شما محقق نشده باشد دیگر نمی توانید از آن مجتهد تقلید کنید.
در ادامه میتوانید معیار تحقق تقلید را از نظر مراجع تقلید بخوانید.

معیار و ملاک تحقق تقلید از نظر مراجع

همه مراجع (به جز صافى): معيار تحقّق تقليد، عمل به فتواى مجتهد است.( خامنه‏ اى، اجوبة الاستفتاءات، س 34؛ توضيح‏ المسائل مراجع، م 2؛ نورى و وحيد، توضيح ‏المسائل، م 2.)
آیت الله صافى: معيار تحقق يافتن تقليد، ياد گرفتن فتواى مجتهد به قصد عمل است.(صافى، توضيح ‏المسائل، م 2)

پرسش: من در زمان حیات امام خمینی (ره) به سن تکلیف رسیده و در بعضی از احکام از ایشان تقلید کردم، در حالی که مسأله تقلید به خوبی برایم معلوم نبود، اکنون چه تکلیفی دارم؟
آیت الله خامنه ای: اگر در اعمال عبادى و غير عبادى در زمان حيات امام (ره) به فتاواى ايشان عمل نموده‏ ايد، و عملاً مقلد ايشان، هرچند در بعضى از احکام، بوده‏ايد، در حال حاضر بقا‏ بر تقليد حضرت امام (ره) در همه مسائل براى شما جايز است.

4.5/5 - (4 امتیاز)

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا