اصطلاحات رایج برای سفر با بلیط اتوبوس

سفر با اتوبوس تجربهای لذتبخش و خاطرهانگیز برای تمام اعضای خانواده شما است. چراکه این وسیله نقلیه در مقایسه با خرید بلیط هواپیما یا قطار مقرونبهصرفه تر است. در طول سفر با اتوبوس، میتوانید از تماشای مناظر طبیعی و چشماندازهای مختلف لذت ببرید. بهراحتی میتوانید به کارهای روتین روزمره خود در طول سفر بپردازید یا با گوش دادن به موسیقی از مسافرت خود لذت ببرید. در آخر باید بگویم سفر با اتوبوس بهطورکلی یک وسیله نقلیه امن است، بهخصوص اگر از شرکتهای معتبر بلیط تهیه کنید. ازآنجاییکه شرکتهای اتوبوسرانی هم همانند شرکتهای هوایی و ناوگان ریلی کشور اصطلاحاتی مختص به خود را دارند. در ادامه قرار است برای خرید بلیط اتوبوس بخشی از این اصطلاحات را با شما در میان بگذاریم پس با ما همراه باشید.
چرا باید اصطلاحات رایج برای سفر با اتوبوس را بدانیم؟
آشنایی با اصطلاحات رایج برای سفر با اتوبوس مزایای زیادی را برای شما به همراه دارد؛ مثلاً با دانستن کلمات و عبارات کلیدی زمان رسیدن به ترمینال میتوانید با کارکنان ترمینال ارتباط بهتری را برقرار کنید و این امر اعتمادبهنفس شمارا بالا میبرد. از سوی دیگر دانستن اینکه چه انتظاری باید داشته باشید و چگونه میتوانید نیازهای خود را بهوضوح بیان کنید، میتواند به کاهش اضطراب شما کمک کند. آشنایی با انواع بلیط اتوبوس، اصطلاحات رایج در ترمینالها، زمانهای حرکت و مقاصد اتوبوس به شما کمک میکند تا سفر خود را بهطور مؤثر برنامهریزی کنید و از اتلاف وقت و هزینه خودداری کنید. پس با ما همراه باشید تا با یادگیری اصطلاحات رایج برای سفر با اتوبوس یک سرمایهگذاری ارزشمند را در پیش روی خود داشته باشید و از سفر خود لذت ببرید.
برخی از اصطلاحات رایج برای سفر با اتوبوس که باید دانست
اصلاحات را به چند بخش تقسیم میشوند مثلاً اصطلاحات خرید بلیط، سوارشدن به اتوبوس، در طول سفر و سایر اصطلاحات با یکدیگر متفاوت هستند که تکتک آنها را در ادامه با شما در میان میگذاریم.
ترمینال اتوبوس
به مکانی گفته میشود که قرار است به آنجا بروید و بار خود را تحویل بدهید و با ارائه بلیط مدنظر اتوبوسی که از آن بلیط تهیهکردهاید را پیدا کنید و برای رفتن به سفر آماده شوید.
بلیط
مدرکی است که به شما اجازه میدهد سوار اتوبوس شوید. از همین رو بسیار مهم است که آن را از کجا تهیهکرده باشید و اطلاعات خود را بهدرستی وارد کرده باشید چراکه در صورت مغایرت از سفر باز میمانید.
کرایه
درگذشته کرایه اتوبوس بهصورت نقد در زمان سوارشدن به اتوبوس از شما دریافت میشد یا اینکه در ترمینال بعد از پرداخت کرایه به شما بلیط فروخته میشد اما این روزها به پولی که برای خرید آنلاین بلیط اتوبوس پرداخت میکنید همان کرایه گفته میشود.
مسیر
مسیری که اتوبوس شما از شهر مقصد تا شهر مبدأ طی میکند را میگویند مثلاً شما در مسیر تهران به شیراز درحرکت هستید.

ایستگاه اتوبوس
ایستگاه اتوبوس جدای از بخشی است که در ترمینال بلیط اتوبوس تهیه میکنید. محلی که اتوبوسها برای سوارشدن و پیاده شدن مسافران توقف میکنند و منتظر شما هستند تا برای سوارشدن به اتوبوس به آن مراجعه کنید. این بخش فاصله چندانی با دفتر فروش بلیط شما ندارد.
راننده اتوبوس
به کسی که قرار است رانندگی کند راننده اتوبوس گفته میشود و عموماً به فردی که در کنار دست او است و راننده را برای انجام کارهای مختلف همراهی میکند شوفر یا کمکراننده میگویند.
مسافر
کسی که با اتوبوس سفر میکند درست شبیه خود شما یا همسفرتان که در کنار شما نشسته است همه شما مسافر هستید.
چمدان
وسایلی که با خود در سفر حمل میکنید چمدان است و وسایلی که برای رفع نیاز به داخل اتوبوس میبرید را در کیفدستی خود جای میدهید. شما اجازه ندارید چمدان را به داخل اتوبوس ببرید و آن را باید به بخش بار تحویل دهید.
سکو
بهجایی که صندلیهای برای مسافران در فضای باز تدارک دیدهشده است تا زمان رسیدن اتوبوس مدنظر منتظر بمانند جدای از سالن انتظار ترمینال سکو گفته میشود. درواقع سکو محل بارگیری و مسافر گیری اتوبوسها است.
زمان حرکت و زمان رسیدن
ساعتی که اتوبوس از ترمینال حرکت میکند و ساعتی که اتوبوس به مقصد نهایی میرسد را زمان حرکت از مقصد و زمان رسیدن به مبدأ میگویند که روی بلیط خریداریشده شما درجشده است.
تأخیر
دیرتر از موعد رسیدن یا حرکت کردن اتوبوس اگر به ترمینال برسید را تأخیر می گویند.
بلیط یکطرفه، دوطرفه و نیمبها
بلیطی که فقط برای سفر به مقصد نهایی اعتبار دارد یکطرفه گفته میشود. بلیطی که شامل سفر به مقصد نهایی و بازگشت به مبدأ است را دوطرفه میگویند. در آخر هم بلیطی که برای افراد خاصی مانند کودکان، دانشجویان یا افراد مسن با تخفیف ارائه میشود بلیط نیمبها است.

کلام آخر در مورد سفر با اتوبوس
همانطور که در طول مقاله پیش رو مطالعه کردید اصطلاحات بسیاری برای مسافران در زمان خرید بلیط در ترمینال وجود دارد که دانستن آنها سبب میشود با اعتمادبهنفس بیشتری بتوانند با کارکنان بخش فروش ارتباط بگیرند. بلیط، بلیط یکطرفه، بلیط رفتوبرگشت، رزرو، کرایه، ایستگاه اتوبوس، سکوی اتوبوس، مسیر، راننده اتوبوس، مسافر، چمدان، محفظه چمدان، تأخیر و لغو بخشی از این لغات پرکاربرد برای یادگیری محسوب میشود.