احکام آبها

آب مطلق و مضاف چیست؟

- آب مطلق و مضاف چیست؟

آب مطلق و مضاف

[مسألۀ 15 آب مطلق و مضاف]: آب مضاف آبى است كه آن را از چيزى بگيرند، مثل آب هندوانه و گلاب؛ يا با چيزى مخلوط باشد، مثل آبى كه به قدرى با گِل و مانند آن مخلوط شود، كه ديگر به آن آب نگويند؛ و غير اينها آب مطلق است و آن بر پنج قسم است: اول: آب كر. دوم: آب قليل. سوم: آب جارى. چهارم: آب باران. پنجم: آب چاه. (توضيح المسائل مراجع مطابق با فتاواي سيزده نفر از مراجع معظم تقليد)

(1) آیت الله مكارم: مسأله آب يا «مطلق» است يا «مضاف»؛ آب مضاف آبى است كه به تنهايى به آن، آب گفته نشود، مثلًا بگويند «آب ميوه»، «آب نمك» و «آب گِل». امّا آب مطلق آن است كه مى‌توان بدون هيچ قيد و شرطى به آن آب گفت، مثل آبهاى معمولى. آب مطلق اقسامى دارد كه هر كدام حكمى دارد و آن پنج قسم است: اوّل: آب كُر دوّم: آب قليل. سوّم: آب جارى و آب‌هاى لوله‌كشى. چهارم: آب باران. پنجم: آب چاه، ولى همۀ اين آب‌ها پاك و پاك‌كننده‌اند امّا آب مضاف چيزى را پاك نمى‌كند، بلكه با ملاقات به نجس، نجس مى‌شود.

آیت الله زنجانى: مسأله آب مطلق: مايعى است كه بدون قيد و اضافه به آن آب گفته شود، هر چند به آن آب با اضافه هم گفته شود، مثلًا آب رود خانه كه به گل مخلوط شده باشد اگر چه به آن آب گل نيز بگويند چنانچه بتوان كلمه آب را بدون قيد و اضافه در بارۀ آن بكار برد، آب مطلق مى‌باشد ولى اگر تنها آب گل به آن گفته شود، ديگر آب مطلق نمى‌باشد. آب مضاف: مايعى است كه تنها با قيد و اضافه به آن آب گفته شود، مانند آب هندوانه و گلاب.آب مطلق بر پنج قسم است:اول: آب كر. دوم: آب قليل. سوم: آب جارى. چهارم: آب باران. پنجم: آب چاه.

رساله آموزشی رهبری آیت الله خامنه ای:

  • آب مضاف (آب ناخالص و عصاره‌یی)
    الف) معنای آب مضاف
    آب مضاف آبی است که اطلاق کلمه‌ی آب بر آن به تنهایی و بدون قید و اضافه صحیح نباشد، خواه از چیزی گرفته شود، مانند آب هندوانه، گلاب و مانند آن، یا با چیزی مخلوط شود به طوری که دیگر به آن آب نگویند، مانند شربت، آب نمک و مانند آن.
  • ۳. آب مطلق (آب خالص)
    الف) معنای آب مطلق
    آب مطلق آبی است که اطلاق کلمه‌ی آب بر آن به تنهایی و بدون هیچ قید و شرطی صحیح باشد، مانند آب باران و آب چشمه و مانند آن.
    ب) اقسام آب مطلق
    از آسمان می‌بارد (باران).
    از زمین می‌جوشد (جاری).
    نه می‌بارد و نه می‌جوشد (راکد) : ۱. تقریباً ۳۸۴ لیتر است (کر). ۲. کمتر از این مقدار است (قلیل).

تفاوت آب مطلق با آب مضاف

بنابراین طبق توضیحاتی که داده شده آب يا «مطلق» است يا «مضاف». آب مضاف آبى است كه به تنهايى به آن آب گفته نشود، یعنی یا آن را از چیزى گرفته باشند (مانند آب سیب و هندوانه) و یا با چیزى مخلوط شده باشد، به قدرى که به آن، «آب» گفته نشود؛ مانند شربت، آب نمک، آب گل؛ امّا آب مطلق آن است كه مى‏توان بدون هيچ قيد و شرطى به آن آب گفت؛ مثل آبهاى معمولى. آب مطلق، پاك و پاك كننده است؛ امّا آب مضاف چيزى را پاك نمى‏كند، بلكه با ملاقات به نجس، نجس مى‏شود.

لطفا امتیاز دهید

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا