احکام شرعی

نحوه انتخاب مرجع تقلید

احکام تقلید - نحوه انتخاب مرجع تقلید

سایت راشدون بخش احکام شرعی: در پست قبلی حکم نداشتن مرجع تقلید را بیان کردیم، قبل از ادامه این مطلب توصیه می کنم ابتدا به آن مطلب مراجعه کنید، اما در ادامه بررسی احکام تقلید، نحوه انتخاب مرجع تقلید و اینکه مراحل انتخاب مرجع تقلید چیست و چگونه می توانیم مرجع تقلید اعلم را تشخیص دهیم، توضیح خواهیم داد.

نحوه انتخاب مرجع تقلید

در ویدیو زیر بصورت مختصر نحوه انتخاب مرجع تقلید را بیان شده است که ابتدا توصیه می کنم ویدیو را ببینید و حتما بعد از دیدن ویدیو ادامه مطلب را بخوانید زیرا به سولات مرتبط پاسخ داده ایم، و محتوای که در متن است در ویدیو نیست.

چرا تقلید کردن واجب است؟

همانطور که شما اگر بیمار شوید خودتان، دست به عمل جراحی نمی زنید و به یک پزشک متخصص مراجعه می کنید، بله برخی از احکام نیاز به تقلید کردن ندارد مثل اینکه نماز صبح چند رکعت است؟ و … این احکام را همه می دانند ولی در برخی از موارد احکام شرعی پیچیده است و باید به یک متخصص مراجعه کنید، لذا همانطور که همانطور که طب از پزشک تقلید می کنیم در احکام شرعی نیز باید از یک مجتهد اعلم تقلید کرد که جهت تفصیل بیشتر به مقاله چرا داشتن مرجع تقلید واجب است مراجعه کنید. حال که دانستیم باید از یک مجتهد تقلید کنیم، نوبت به انتخاب مرجع تقلید می رسد که در ادامه توضیح می دهیم.

چگونه مرجع تقلید انتخاب کنیم؟ مراحل انتخاب مرجع تقلید برای نوجوانان:

ما تعداد زیادی مجتهد داریم ولی فقط باید از مرجع تقلید اعلم، تقلید کنیم و اعلم یعنی کسی که عالم تر و عادل تر است انتخاب شود و برای اینکه مرجع تقلید اعلم را بشناسیم سه راه وجود دارد:

  1. اینکه خود شخص یقین پیدا کند که فلان مرجع تقلید، اعلم است، مثل اینکه خود شخص عالم باشد و بتواند مرجع تقلید اعلم را تشخیص دهید.
  2. دو نفر عالم و عادل اعلمیت یک مرجع تقلید را تصدیق کنند در صورتی که با گفته دو عالم عادل دیگر تعارض نداشته باشد.
  3. از گفته گروهی از اهل علم، یقین یا اطمینان پیدا کند.

البته این سه راه نظر اکثر مراجع تقلید است ولی برخی از مراجع نظر متفاوتی نیز دارند که در ادامه ذکر می کنیم:

آيات عظام سيستانى، تبريزى و وحيد خراسانی:

اگر يك نفر عالم خبره و مورد اطمينان هم تصديق كند، كافى است.

آیت الله بهجت:

اگر شخص از هر راهى كه اطمينان به اعلميت كسى پيدا كند، كافى است.

پرسش: اگر انتخاب مرجع تقلید اعلم مشکل باشد و نتوانیم پیدا کنیم، چکار کنیم؟

اگر شناختن اعلم مشکل باشد باید از کسى تقلید کند که گمان به اعلم بودن او دارد البته نظر مراجع در اینجا یک اختلاف جزئی دارد که در ادامه نظر همه مراجع را ذکر می کنیم:

آيات عظام امام، خامنه‏ اى، مكارم شیرازی و نورى:

بايد به اهل خبره مراجعه كنيد و در صورت تعارض بين شهادت آنان، احتياط واجب است كه از كسى تقليد كنيد كه احتمال اعلميت را در او مى‏يابيد.

آيات عظام بهجت، فاضل، صافى و وحيد خراسانی:

بايد به اهل خبره مراجعه كنيد و در صورت تعارض بين شهادت آنان، واجب است از كسى تقليد كنيد كه احتمال اعلميت را در او مى‏يابيد.« توضيح ‏المسائل مراجع، م 3 و 4؛ وحيد، توضيح ‏المسائل، م 3 و 4؛ نورى، توضيح‏المسائل، م 3 و 4.»

آيات عظام تبريزى و سيستانى:

بايد به اهل خبره مراجعه كنيد و در صورت تعارض بين شهادت آنان، نظر آن عده كه تخصص‏شان بيشتر است، مقدم داريد. در غير اين صورت بايد از كسى تقليد كنيد كه احتمال اعلميت را در او مى‏يابيد.« سيستانى، تعليقات على العروة، م 13 و 20 و 21 و تبريزى، توضيح‏ المسائل، م 3 و 4؛ استفتاءات، س 32.»

آیا انتخاب مرجع تقلید برای کل خانواده جایز است؟

همه مراجع: خير، در تقليد پيروى از يكديگر درست نيست و هر كس در اين امر مستقل است.
تبصره. البته اگر افراد خانواده به صحّت تحقيق سرپرست خانواده اطمينان يابند، مى‏توانند بر اساس گفته او عمل كنند.

اگر مرجع تقلید رساله نداشت چکار کنیم؟ آیا تقلید کردن از او جایز است؟

همه مراجع: اگر شرايط مرجعيت تقليد را داشته باشد، تقليد از او جايز است و داشتن رساله شرط نيست.

4.3/5 - (17 امتیاز)

‫3 نظرها

  1. ببخشید مرجع تقلیدمن آیت الله سیستانی هستند میشه تغییرش بدم
    چون توی بعضی موارد مشکل ایجاد میشه مثل همین موضوع عیدفطر

    1. سلام علیکم؛ شما در صورتی می توانید مرجع تقلید خود را تغییر دهید که یا مرجع شما فوت کنند یا اینکه تحقیق کنید و متوجه شوید که مرجع شما اعلم نیست بنابراین باید مرجع خود را تغییر دهید و از مرجع اعلم تقلید کنید و یا اینکه در تحقیقات شما به این نتیجه برسید که چند مرجع مساوی هستند و در چنین صورتی باید مرجع فعلی شما رجوع به مرجع مساوی را جایز بدانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا