احکام شرعی

حکم روزه نگرفتن به دلیل ضعف

احکام روزه - حکم روزه نگرفتن به دلیل ضعف

در مطلب قبلی در مورد اینکه روزه بر چه کسانی واجب نیست؟ نظر مراجع تقلید را ذکر کردیم، و در این مطلب به این موضوع می پردازیم که حکم روزه نگرفتن بخاطر ضعف چیست؟ آیا صرف ضعف و سختی روزه گرفتن مجوزی برای روزه نگرفتن است یا خیر؟

روزه نگرفتن به دلیل ضعف

پرسش: کسی که به خاطر ضعف جسمی نتواند در ماه رمضان روزه بگیرد حکمش چیست؟
پاسخ: نظر آیات عظام، خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی: انسان نمى‌تواند براى ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است که معمولًا نمى‌شود آن را تحمل کرد، یعنی تحمّل آن بسیار مشکل شود، مى‌تواند روزه را بخورد، (۱) ولی در بین سال قضای آن را باید بعدا بگیرد.
نظر آیت الله مکارم شیرازی: انسان نمى ‌تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر بقدرى ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود، مى ‌تواند روزه را بخورد و همچنین اگر خوف بیمارى داشته باشد و اگر در بین سال تا رمضان سال بعد ضعف جسمی برطرف شود قضای آنرا بگیرد و چنان چه ضعف او تا رمضان سال بعد ادامه داشته باشد و در بین سال نتواند قضای آن را بگیرد، باید کفّاره مُدّ طعام را بدهد یعنى براى هر روز معادل ۷۵۰ گرم گندم، یا مانند آن، به فقیر بدهد و قضاى این روزه‌ها بر او واجب نیست.

آیا کارگران، کشاورزان و … به جهت گرمای زیاد می‌توانند روزه نگیرند؟
امام خمینی(ره):
 نمی‌توانند روزه بخورند و باید روزه بگیرند؛ ولی در بین روزه، اگر به حرج افتادند، افطار نمایند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اگر روزه را تا حدی ادامه دهد که تشنگی و گرسنگی برای او حرجی شود، افطار کند، فقط قضا دارد.

جمع بندی

انسان نمی تواند بخاطر ضعف روزه را ترک کند ولی اگر روزه گرفتن برای او ضرر  یا خوف ضرر داشته باشد دیگر واجب نیست پس روزه برای دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند صرف ضعف مجوزی برای روزه نگرفتن نیست ولی اگر روزه گرفتن برای آنها ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرند.
و همچنین افراد پیر و مسن که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد روزه بر آنها واجب نیست.
و زن باردار یا زن شیرده اگر روزه گرفتن برای نوزاد ضرر داشته روزه گرفتن واجب نیست و نباید بگیرد.

4/5 - (3 امتیاز)

‫4 نظرها

    1. سلام، اگر قبل از ظهر از حد مسافت شرعی عبور کنید ولی قبل از اذان ظهر برگردید مشکلی نیست، ضمن اینکه اگر بعد از اذان ظهر نیز بروید روزه شما درست است تنها در صورتی روزه باطل است که قبل از اذان ظهر بروید و قبل اذان برنگردید.

      1. وقتی کسی بادمعده می دهد روزه باصل است

      2. سلام، باد معده روزه را باطل نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا