احکام شرعی

نحوه خواندن نماز قضا + خلاصه

نحوه خواندن نماز قضا/ نماز قضا چگونه خوانده می شود؟

ما در این مطلب چگونگی و نحوه خواندن نماز قضا را به همراه احکام آن توضیح می دهیم و همچنین برای اینکه نمازهای قضا را سریع تر بخوانید روش خلاصه خواندن نماز قضا را در ادامه مطلب توضیح داده ایم.

بعد از دیدن ویدیو حتما متن را بخوانید زیرا محتوای که در متن است در ویدیو نیست!

پرسش: نحوه خواندن نمازهای قضا شده چگونه است؟ آیا ترتیب آنها باید رعایت شود؟ آیا می شود به جماعت خواند؟ نماز قضا چگونه خوانده می شود؟

نماز قضا چگونه خوانده می شود؟

*- هر کس نماز واجب را در وقت آن ترک کند باید قضای آن را به جا آورد، هر چند در تمام وقت نماز خواب بوده یا به واسطه‌ی بیماری یا مستی، نماز را نخوانده باشد، یاید نماز قضا بخواند اما کسی که در تمام وقت بی‌هوش بوده و بی هوشی به اختیار او نبوده، نماز قضا بر او واجب نیست، همچنین کافری که مسلمان شده و زنی که در حال حیض یا نفاس بوده.

*- کسی که چند نماز او قضا شده و شماره‌‌ی آنها را نمی‌داند، مثلاً نمی‌داند دو نماز بوده یا سه نماز، کافی است مقدار کمتر را بخواند (یعنی همان مقداری که یقین به قضا شدن آن دارد).

*- هرگاه بعد از وقت نماز بفهمد نمازی را که خوانده باطل بوده باید آن را قضا کند، مثل شخصی که بر اثر جهل به حکم شرعی، غسل را به نحوی انجام داده که شرعاً باطل است، بر وی قضای نمازهایی که در این حالت با حدث اکبر خوانده واجب است.

*- در نماز قضا ترتیب واجب نیست جز در میان قضای ظهر و عصر و مغرب و عشا از یک روز، همچنین دوره کردن نماز به معنای تکرار نماز برای احراز ترتیب لزومی ندارد، بنابراین کسی که قصد دارد نماز قضای یک‌سال را بخواند می‌تواند آنها را به ترتیب زیر به جا آورد: ابتدا مثلاً بیست بار نماز صبح، بعد بیست بار هر یک از نماز ظهر و عصر و سپس بیست بار هر یک از نماز مغرب و عشا و تا یک‌سال به همین صورت ادامه دهد، همانطور که می‌تواند با یکی از نمازها شروع کند و به ترتیبی که نماز‌های پنجگانه‌ی یومیه را می‌خواند آن را ادامه دهد.

*- قضای نمازهایی واجب است که یقین به ترک یا باطل بودن آنها دارد، اما اگر شک یا گمان دارد بعضی از نمازهای گذشته را ترک کرده یا باطل خوانده واجب نیست که قضای آن را به جا آورد.

*- کسى که نماز قضا از همین روز یا روزهاى پیش دارد، مى تواند قبل از خواندن نمازى که قضا شده، نماز ادایى را بخواند و لازم نیست نماز قضا را جلو بیندازد، گر چه مطابق احتیاط است.

*- نمازهایى که واجب است قرائت در آنها بلند خوانده شود هنگام قضا هم باید بلند خوانده شود و همچنین نمازهایى که واجب است آهسته بخواند هنگام قضا نیز واجب است آهسته بخواند‌. و بلند یا آهسته خواندن قضاى نافله‌ها تابع خود آنها است‌.

*- قضاى نمازهاى یومیه در صورتى که ترتیب آنها معلوم باشد باید به ترتیب خوانده شود، مثلاً کسى که یک روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده ، بنا بر اظهر و احوط باید اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نماید.

*- نماز قضا را با جماعت می شود خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد یا قضا، و لازم نیست هر دو یک نماز را بخوانند مثلا اگر نماز قضای صبح را با نماز ظهر یا عصر امام بخواند اشکال ندارد.

*- تا انسان زنده است اگر چه از خواندن نماز قضاهای خود عاجز باشد دیگری نمی‌تواند نمازهای او را قضا نماید.

احکام نماز قضا - نحوه خواندن نماز قضا + خلاصه

خلاصه خواندن نماز قضا

برای کسانی که نمازهای قضای زیادی دارند و دنبال خلاصه خواندن نماز قضا هستند می توانند بخش های مستحب نماز مانند اذان، اقامه، قنوت و دیگری بخش های مستحب را نخوانند و همچنین طبق مشهور نظر مراجع تقلید یکبار تسبیحات اربعه را بخوانند و ذکر سجده را نیز سه تا سبحان الله بگویند و همچنین طبق نظر اکثر مراجع تقلید گفتن سلام آخر یعنی السلام علیکم و رحمة الله و برکاته کفایت می کند.

آیا می‌شود نماز های قضا را نشسته خواند؟

س: آيا نماز قضا را مى‌توان نشسته خواند؟
آیت الله خامنه ای: با تمكن و قدرت بر ايستادن، صحيح نيست که نماز نشسته خوانده شود.

س: مادر بنده مدت دو سال است که به بيمارى زونا مبتلا شده و ايستادن برايش بسيار مشكل است. آيا مى‌تواند نمازهاى قضاى خود را نشسته بخواند؟
آیت الله خامنه ای: اگر اميد به خوب شدن ندارد، مى‌تواند نشسته بخواند وگرنه احتياط آن است كه تأخير بيندازد و در زمان خوب شدن آن را انجام دهد.

4.8/5 - (212 امتیاز)

‫35 نظرها

  1. سلام.من مهره کمرم وتاندن پای راستم سالم نیست.حرکات نمازبرام سخته وباعث میشه نماز نخونم،ایامیشه نشسته نمازبخونم؟

    1. سلام، اگه نماز خواندن ایستاده برای شما مشقت خیلی زیاد داره اشکالی نداره نشسته بخوانید.

  2. سلام.میخواستم بدونم در نماز قضای چندساله ی یک خانم باید یک هفته ای که روزهای قاعدگی بوده کسر شود.چون درنوشته ها خوندم درحالت قاعدگی وبیهوشی غیر عمد وچندمورد دیگر،نماز قضا ندارد.لطفا پاسخ بفرمایید خیلی مهمه

  3. سلام خدمت شما من پسری داشتم ۲۳ساله براثر سانحه تصادف دارفانی را وداع گفته نمازنمیخواند چگونه بایدنمازهایش رابخوانم شغلم راننده بیابانی هستم

    1. سلام، مثل نمازهای یومیه است با دو تفاوت: اول اینکه نماز قضا زمان و مکان خاص نداره یعنی شما می توانید نماز صبح قضا را در شب بخوانید. و دیگری اینکه موقع خواندن باید نیت نماز قضای فرزندتان را داشته باشید و لازم نیست چیزی به زبان بیاورید هم اینکه قصد خواندن نماز قضا فرزندتون را دارید کفایت می کند.
      اگر هم خود شما وقت ندارید بخوانید می توانید با پرداخت هزینه به دفاتر مراجع درخواست دهید که نمازهای قضا فرزندتان را بخوانند که اصطلاحا نماز استیجاری می گویند.

  4. من متوجه نمیشم.مثلا میشه بگید ۳۸ سال نخونده راچطوری قضا بخونیم؟ چرابرای بیست سال میگن فقط ۲۰ تا صبح ،۲۰ تا ظهر و….

    1. سلام، شما میتوانید به ترتیب این 38 سال را قضا کنید، یعنی به ترتیب نماز صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشا. یا اینکه اول همه ی نماز صبح های این 38 سال را بخوانید و سپس نماز ظهر تا …
      ولی پیشنهاد می کنم بهتر است به روش اول بخوانید و همچنین مقداری را که نخوانده اید وصیت کنید مثلا 35 را نخواندید وصیت کنید، بعد اینکه یکسال آن را خواندید وصیت نامه را بروز کنید و 34 را بنویسد الی آخر.

  5. سلام ببخشید من حدود ۳ تا ۵ سال هستش که نمازم رو مرتب نمیخونم و کلا هر وقت دلم خواسته خودم اما الان مدتیه که نمازم قضا نمیشه ولس حس بدی دارم که قبلا نخوندم چطور قضاشون به جا بیارم ؟

    1. سلام، به اندازه ای که اطمینان دارید نماز قضا دارید، سر فرصت و کم کم که خسته هم نشوید نمازهای گذشته را قضا کنید. مثلا شما مطمئن هست که روی هم رفته 6 ماه نماز قضا دارید ولی احتمال می دید که یکسال هم باشد، ولی تکلیف شما همان 6 ماه است. به خدا توکل کنید و نمازتون را دیگه ترک نید.

  6. سلام .سوالم اینه من حدود شاید بیست سال نماز قضا دارم .
    آیا میشه مثلا یه روز مثلا ۲۰ تا نماز صبح رو قضاش رو بخونم و
    یه روز دیگه مثلا ۲۰ تا قضای نماز ظهر
    و یه روز دیگه ۲۰ تا قضای عصر.
    والی آخر….

    1. سلام بله طبق روشی شما که فرمودید می شود، ولی در نماز قضای یک روز باید ترتیب بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا رعایت شود، یعنی شما نمی توانید اول نماز عصرها را بخوانید و بعد نماز ظهر، ولی طبقی روشی که خود شما فرمودید مشکلی نداره.

  7. سلام ببخشید من چندساله که نمازامو نخوندم ولی الان خداراشکر دارم میخونم و خیلی حس خوبی داره میخواستم بدون میتونم نماز قضامو مثل نماز صبحمو بخونم و بعد از اتمام نماز صبحم چندتا از نماز قضای صبح بخونم و برای نماز ظهر و عصر و مغرب و اعشا هم همین طور بخونم

  8. سلام اگر نخواهم نماز قضایم را بخوانم ولی از این به بعد نماز کامل بخوانم خداوند قبول میکنه یا اگر نشته نماز کامل قضایم رابخوانم قبول است خواهشن بگید 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

    1. سلام، شما به هر حال نمازهای اداتون رو الان بخونید، و به اندازه توانتون که خسته نشوید نیز نماز قضا بخوانید و یک وصیت نیز داشته باشید که چه مقدار نماز قضا دارید که اگر اجل سر رسید کسی باشد که این به وصیت شما عمل کند و نمازهای قضا شما را به جا بیاورد.

  9. سلام اگر نخواهم نماز قضایم را بخوانم ولی از این به بعد کامل بخوانم خداوند قبول میکنه یا اگر نشته نماز کامل قضایم رابخوانم قبول است خواهشن بگید 🙏🙏🙏🙏🙏🙏

    1. سلام، نماز فعلی جای خود دارد و ان شاء الله خدا قبول می کند، شما فعلا نماز بخوانید و سعی کنید در حد توان که خسته نشوید نمازهای قضا رو هم بخوانید و یک وصیت هم بنویسید که اگر نمازهای قضای دارید و بجا نیاورده اید بعدا ورثه خودشان یا بصورت استیجاری بجا بیاورند.

  10. سلام ، اگر کسی نماز های زیادی ( مثلا چند سال ) را نخوانده باشد ( از روی تنبلی )
    و بخواهد که جبران کند باید تمام نماز های آن مدت را برجای بیاره؟
    چون تعدادش خیلی زیاده راه دیگری برای جبران نیست؟
    مشکل خیلی هاست ممنون میشم اگر جواب بدید🌷

    1. سلام؛ باید همه را قضا کرد، طوری قضا کنید که زده نشوید اندک اندک بعد چند سال خواهید دید که همه را ان شاء الله قضا کردید، به نظرم به زیادیش فکر نکنید به این فکر کنید که قبلا نماز نمی خواندید و الان دارید می خوانید ضمن اینکه نمازهای قبلی را نیز دارید قضا می کنید.

  11. با سلام
    من میخواستم بدونم میشه از صبح تا ظهر که وقت نماز نیست نماز قضا خوند
    پاسخ قطعی برای سوالم ندیدم ولی به یک نکته اشاره شده بود که نماز قضا را میشود در هر فرصتی خواند
    کاش میشد پاسخ مشخصی در این مورد پیدا کنم
    سپاسگزارم

    1. سلام دوست عزیز، بله می شوتد خواند زیرا نماز قضا وقت خاصی نداره و هر وقت خواستید می توانید بخوانید.

    2. سلام من مقلد آقای سیستانی هستم میشه نمازهای غذا رو مثل نماز صبح دورکعتی خوند یاخیر

      1. سلام، نمازهای قضا را همانگونه که قضا شده است را باید بجا بیاورید، نکته ای که باید توجه کنید این است که مثلا نمازهای که در سفر بصورت کسر بوده اگه قضا شده را باید به همان صورت کسر بجا بیاورید یعنی نمازی ظهر و عصر و عشا که در سفری که قصد ده روز نکرده اید و کسر و شکسته است اگر قضا شود باید بعدا نیز بصورت نماز دو رکعتی قضا کنید ولی نمازهای دیگر که قضا شده و در وطن بوده اید یا به هر دلیلی کامل بوده باید مجددا کامل قضا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا