احکام نگاه کردن

حکم شرعی نگاه به عورت همسر

عورت - حکم شرعی نگاه به عورت همسر

حکم شرعی نگاه به عورت همسر چیست؟ آیا نگاه به آلت تناسلی و عورت همسر موقع آمیزش و نزدیکی مکروه است؟ آیا موجب کوری فرزند می شود؟
در ادامه بررسی احکام نگاه کردن ، در مطلب قبلی به بررسی اینکه محدوده عورت زن و مرد کجاست؟ و همچین حکم شرعی نگاه به عورت خود را بیان کردیم که اگر علاقه مند بودید می توانید ابتدا به آن مطالب مراجعه کنید و سپس این مطلب را بخوانید، که در ادامه به پاسخ سوالاتی که در ابتدا ذکر کردیم می پردازیم.

حکم شرعی نگاه کردن به آلت تناسلی و عورت همسر

نگاه کردن به عورت همسر و لذت بردن از آن هیچ اشکالی ندارد، اما شاید چیزی که باعث طرح چنین سوالی شده است این است که برخی از فقهاء نگاه کردن به عورت همسر موقع آمیزش را مکروه می دانند یعنی ترک آن بهتر است ولی اگر نگاه کند نیز اشکالی ندارد و دلیل آن هم این است که اسلام بخاطر برخی مصالح آدابی را برای آمیزش ذکر کرده است مثل اینکه:

امام صادق علیه السلام می فرمایند: در هنگام آمیزش به آلت جنسی زن نگاه نکنید که بیم آن می رود فرزند کور شود. (حلیة المتقین علامه مجلسی)

اما در ادامه در مورد این دسته روایات توضیحاتی را عرض می کنیم:

  1. در حالت عادی و هنگامی که زوجین در حال آمیزش نیستند، نگاه کردن مرد به تمام بدن همسرش، حتی نگاه به آلت تناسلی او اشکالی ندارد.
  2. هنگامی که زوجین به آمیزش می‌پردازند نیز، مشاهده ظاهر آلت تناسلی زن، اشکالی ندارد، ولی نباید به داخل آن نگاه شود؛ زیرا در حدیث امام صادق(ع) – که اشکالی برای این عمل ندانستند – عبارت «الی فرج المرأه» آمده و در دو حدیثی که از این عمل نهی شده، عبارت «فی فرج المرأه» و «الی باطن فرج امرأته» آمده است.
    در هر حال، با توجه به احادیث عامی که این کار را جایز شمرده‌، نهی از آن در برخی روایات، ارشادی[6] بوده و دلالت بر حرمت ندارد، بلکه نهایتاً این را می‌رساند که در حال آمیزش، نگاه به داخل آلت تناسلی زن، مکروه است.
    توجه به این نکته نیز ضروری است که آمیزش عام‌تر از دخول است، زیرا در زمان دخول، نگاه کردن به داخل فرج امکان‌پذیر نیست.
  3. در دو حدیثی که از این عمل نهی نموده، اشاره به حکمت آن نیز شده است:
    یک) این‌که ممکن است، مرد با انجام این عمل، چیزی یا حالتی را مشاهده کند که موجب اشمئزاز و تنفر او شده و لذت وی در روابط جنسی آینده را کاهش دهد.
    دو) این‌که چه بسا این عمل، زمینه کوری فرزند را فراهم ‌کند، که البته علم تجربی روز، به رابطه این دو پدیده پی نبرده است. شاید مراد معصوم(ع) این باشد که این عمل، در آینده زمینه کوری باطن و عدم بصیرت فرزند را فراهم می‌کند و یا جهات دیگری در کلام معصوم(ع) باشد که ما از درک آن عاجزیم و شاید بعدها به آنها پی ببریم.
    به هر حال، روشن است که دلیل دوم، مربوط به زمانی است که عمل جنسی زن و شوهر به تولد فرزند بیانجامد و الا در آمیزشی که فرزندی از آن حاصل نمی‌شود، این حکمت وجود نخواهد داشت.
4.5/5 - (40 امتیاز)

‫69 نظرها

    1. خانم علیزاده من سواد کافی ندارم همانی که استاد بزرگوار آیت الله هادی تهرانی خدمت شما فرمودند کامل و کافی بوده.

    1. خب دیگه من که بارها جواب دادم، آیت الله هادوی تهرانی هم بهتون جواب دادن دیگه کاری به چیز دیگه نداشته باشین، اون چیزی که به شما باید گفته بشه گفته شده اینکه شما می پذیرید یا نه دیگه دست ما نیست.

  1. دكترم گفته نزار سوالي تو ذهنت بمونه بپرس اين سؤال ذهنمو درگير كرده شماروبقران جواب بدين ديگ اخرين سوالمه

    1. من الان این روزها یکم سرم شلوغه یادم نمیاد پیام قبلیتون چی بوده باید برم وارد بخش نظرات بشم ببینم چی بوده و جوابش رو بدم الان وقتش رو ندارم، ولی باشه چند روز دیگه ان شاء الله جواب اون سوال شما رو هم میدم

  2. شما ميگين منظور چشم بصيرت نيست آخه توايه٢٣سوره محمد نوشته منافقانندكه خدا لعنتشان كرده وچشم بصيرتشان را كور كرده است

  3. 2. كوري باطنيدوم اين كه ممكن است كوري باطني ناظر مقصود باشد يعني مخالفت دستور و آداب اسلامي هر چند الزامي هم نباشد به يك نحوي ناديده گرفتن آن با مخالفت با شرع به حساب مي آيد و روشن است كه مخالفت با دستورات اسلام از نظر قلبي و باطني سبب زوال بصيرت و روشن ضميري انسان مي گردد و لذاست كه عمل نكردن به دستور پيامبر و ائمه ـ عليهم السلام ـ حتي در همان جايي كه يك امري را به عنوان كراهت بيان مي كند، گاهي موجب جرأت بر ارتكاب محرمات و مخالفت دستورات الزامي شرع مي شود.
    این مطلب رو هم تو گوگل خوندم حرف آیت الله هادوی رو گفتن درسته؟

  4. آخه آیت الله هادوی تهرانی گفتن ک منظور این مطلب اینه ک ینی ممکنه فرزند در آینده ایمانش ضعیف بشه شما هم به من گفتین که چه بسا منم بصیرت نداشته باشم
    مگ شما که طلبه این ایمانتون ضعیفه؟

    1. بله خیلی از طلبه ها هم هستن که ایمان ضعیفی دارند و دچار انحراف می شوند.

      1. توضیحاتی که نیاز بوده استاد بنده آیت الله هادوی تهرانی خدمتتون دادن.

      2. آیت الله هادوی تهرانی گفتن ک منظور مطلب اینه ک ممکنه فرزند در آینده ایمانش ضعیف بشه
        شما هم میگین ک چ بسا منم بصیرت نداشته باشم مگ شما ایمانتون ضعیفه؟

      3. آیت الله هادوی تهرانی درست فرموده اند، اینکه ایمان من قوی هست یا ضعیف مهم نیست، میخواستم بگم ممکنه هر ادمی لغزش داشته باشه و ایمانش ضعیف باشه و هیچ وقت نباید خودش رو از فتنه ها ایمن بداند، و باید همیشه از خداوند متعال مدد و یاری بخواهد.

      1. چشم بصیرت یه چیز دیگه هست، بصیرت همان چیزی هست که استاد ما اقای هادوی تهرانی خدمتتون توضیح دادند.

    1. توضیح بصیرت عقلانی خیلی مفصل است و نیاز به یک مقاله کامل دارد و در اینجا نمی گنچد.

  5. خب اگ نويسنده شمايين چرا نوشتين نويسنده با توجه تجربه ك ديده خب مينوشتين باتوجه به تجربه اي ك ديدم خودتونو ميگفتين اونجوري استرسم كم ميشد خيالم راحت ميشه ك شما نويسنده اين مطلبين

    1. بخاطر اینکه سایت سلسله مراتب داره، و کامنت های برای من که نویسنده این پست هستم فرستاده می شد و پاسخ میدادم، ولی تو این نظر ادمین سایت مستقیم پاسخ داده ولی دیده که داره بحث به درازا کشیده می شود از من درخواست کرد که مستقیم پاسخ شما را بدهم. دیگه اینکه باور می کنید یا خیر به عهده من نیست.

  6. اين مطلبو چند جاي ديگ هم گذاشتن
    بخاطر اين مطلب وضعيت من انقد خراب بود ك منو از اردبيل بردن قم پيش آيت الله هادوي

      1. گفتن ك منظور ايمان فرزند ضعيف ميشه خيليا هستن باهوشن ولي ايمانشون ضعيفه

      2. خب وقتی ایشون با اون جایگاه علمی بهتون میگه ربطی به هوش نداره، چرا شما ول کن نیستین؟!!!!
        کاملا مشخصه که ربطی به هوش نداره اصلا ارتباطی نداره من بارها گفتم ولی شما اصلا گوش نمیدین!!!!

      3. گفتن ک منظور اینه ک ممکنه ایمانش ضعیف بشه خیلیا هستن باهوشن ولی ایمانشون ضعیفه

    1. داخل سایت کامنت های هر بخش توسط نویسنده همان مطلب پاسخ داده می شود، و نویسنده پست من هستم، ولی بعید میدونم شما با این چیزها خیالتون راحت بشه، ولی امیدوارم که همینطوری که خودتون میگین باشه.

    2. بخاطر اين مطلب من چهارشنبه تا دكتر عصاب روان عوض كردم احساس ميكردم منظور مطلب اينه ك فرزند در آينده عقلشو از دست ميد

      1. این منظور رو از کجا میارین، من که نویسنده این مطلبم دارم خدمت شما عرض میکنم ربطی به عقل و هوش و این چیزها ندارد، اگه هم حرف منو قبول ندارین و می ترسید صدقه بدین تا خیالتون دیگه راحت باشه، اگه بازم خیالتون راحت نیست توصیه اکید می کنم که نیاز هست به روان شناسی بالینی حاذق مراجعه کنید چون دیگه مشکلی از چیز دیگه هست و از دست من کاری بر نمی آید.

    1. بصیرت یک معنای خیلی عمیق و جامعی هست، که یکی از شاخصه های آن هوشیاری هست و شاخصه های بسیاری دیگر نیز دارد ، الان مشکل شما چیه خانم؟ مشکل شما اینه که می ترسید فرزندتون بصیرت نداشته باشه، شاید بیش از 90 درصد جامعه بصیرت نداشته باشند، بصیرت یک نور الهی و خیلی مرتبه والای هست و داشتن بصیرت ربطی به امور دنیایی ندارد بیشتر برای مسائل دینی کاربرد دارد، اینکه شما دنبال این هستید که آیا فرزند شما بصیرت دارد یا خیر؟ بی فایده هست چون هرگز نخواهید فهمید و هیچگونه ارتباطی به هوش و سواد و تحصیلات ندارد زیرا امری باطنی هست. لطفا دست از این پیگیری بردارید چون به نتیجه ای نخواهید رسید، چه شما در نزدیکی این مسئله را رعایت کرده باشید یا خیر تاثیری در اینکه فرزند شما بصیرت داشته باشید یا نه ندارد، زیرا صدقه دادن اثر این کار را از بین می برد، یعنی اگه شما می ترسید بخاطر کار شما فرزند شما بصیرت نداشته باشد اگه صدقه بدهید اثر این کار شما که نگاه به داخل فرج موقعی نزدیکی توسط شوهر شما صورت گرفته دیگر اثر بدی رو فرزند شما نخواهد داشت، چون وعده الهی هست که اگر کار اشتباهی انجام دادیم با صدقه دادن اثر بد و سوء آن دفع شود و خداوند متعال خلف وعده نمی کند پس دیگر نگران نباشید. والسلام.

      1. خيلي خيلي ممنون ك پاسخمو ميدين واقعا لطف ميكنين
        مطمئن باشم ك صدقه اثر كار اشتباهو از بين ميبره ؟

      2. خانم این حرف من نیست، این فرموده اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و دورغ به دور هستند، بله تردید نکنید که صدقه اثر کار اشتباه را از بین می بره.

      3. آخه ميگين ربطي ب هوش نداره ولي نوشتين ك يكي از شاخصه هاش هوشياري هست؟

      4. خانم اصلا ربطی به هوش ندارد، این که گفتم یکی از شاخصه های آن هوشیاری هست ، خب ادم دیووانه که نمی تواند بصیرت داشته باشد طبیعتا باید عاقل باشد.

      5. پس اين بصيرت سياسي اجتماعي يا بصيرت اعتقادي و يا بصيرت فردي چيه اينجا منظور كدوم بصيرته؟

      6. بصیرت یک موضوع بسیار گسترده هست و در یک کلمه و یک صفحه نمی گنجد، ذهنتون رو درگیر نکنید اگه نگران هستید که فرزند شما بصیرت نداشته باشد صدقه بدهید که اگر کار شما اثر منفی هم داشته باشد از بین ببرد. موفق باشید

      7. به سوال شما پاسخ داده شده است، شما اصلا جواب بنده برایتان اهمیتی ندارد و هر چی می گویم حرف خودتان را می زنید بهتره وقت یکدیگر رو بیشتر تلف نکنیم، صدقه بدین تمام.

      8. آخه شما اينجا ميگين وعده ب الهي هست ك صدقه اثر كار اشتباه رو از بين ميبره بعدم ميگين حرف ائمه اطهاره من قاطي كردم واقعا

      9. عجب! عجب! عجب! ما حرف خدا رو از کجا می فهمیم؟! کلام ائمه اطهار علیهم السلام عین کلام الهی هست، و واسطه هدایت بشر به سوی کمال هستند، این حرفی که شما میگین یعنی اینکه حال چون ائمه گفتند شاید خدا قبول نداشته باشه!!!!!!!!!!
        وقتی ائمه علیهم السلام می فرمایند صدقه بلا را دفع می کند و. …. یعنی خدا چنین وعده ای را داده هست.
        موفق باشید والسلام

  7. سلام خيلي خيلي ممنونم از پاسختون شرمنده ك انقد اذييتون ميكنم
    اين سوال آخرمه ديگ
    منظور از اينك نوشتين نويسنده با توجه ب تجربه ك ديده منظور از نويسنده ك نوشتين منظور خودتونو ميگين؟

    1. سلام، با توجه به تجربه یعنی اینکه خیلی از افراد در سراسر دنیا هنگام نزدیکی به داخل فرج نگاه می کنند ولی وقتی فرزند آنها به دنیا می آید از نظر جسمی و ذهنی سالم هستند، بنابراین در روایت نمی تواند منظور کوری جسم باشد، یعنی چنین چیزی تجربه شده و باعث کوری نشده بنابراین احتمال داده که شاید در روایات منظور عدم بصیرت باشد.

      1. ن منظورم اينه ك شما ك نوشتين نويسنده با توجه ب تجربه ك ديده
        منظورتون از نويسنده خودتونين ؟

  8. پس آخه مطلب منظورش از كوري باطن و عدم بصيرت چيه بخدا بهم بگين ممنون ميشم🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. چرا یک سوال رو هزار بار می پرسید، کوری باطن در اینجا منظور همان عدم بصیرت است اونم بصورت احتمالی مطرح شده، بصیرت نیز یک نور و بینش الهی هست و یک شاخصه مشخصی ندارد و امروزه بیشتر برای امور سیاسی بکار می رود ولی معنای جامعه تری دارد و در بخش نظرات نمی گنجد می توانید بصیرت را در گوگل سرچ کنید و مقالات مختلف را درباره آن بخوانید تا اطلاعات کسب کنید.

      1. كاش خود نويسنده جوابمو ميدادن و خيالم راحت ميشد ك منظورشون چيه و منظور از عدم بصيرت چيه؟

      2. این پاسخ های که خدمت شما ارسال می شود ، جواب نویسنده هست. نویسنده با توجه به تجربه که دیده چنین ارتباطی باعث کوری نمی شود احتمال شخصی داده که شاید منظور عدم بصیرت هست و اینکه عدم بصیرت چی هست داخل گوگل می توانید سرچ کنید و مقالاتی در مورد اینکه بصیرت چیست وجود دارد.

      3. یعنی اینکه معیار دقیقی برای تشخیص نداره، داخل گوگل درباره بصیرت سرچ کنی بیشتر متوجه می شود، ذهنتون رو درگیز این چیزها نکنید، یعنی الان مشکل شما اینه که ببینی فرزندتون در آینده بصیرت داره یا نه؟! چیز فهمیدنی نیست و اهمیت هم ندارد ذهنتون رو درگیر این چیزها نکنید.

  9. سلام وقت بخير ممنون از پاسختون ميشه معني بصيرتو لطف كنين خودتون بگين چون من از گوگل متوجه نشدم معنيشو. منظور اين مطلب اينه كه يني فرزند در آينده عقل يا هوششو از دست ميده آيا معني كوري باطن و عدم بصيرت اينه؟

    1. سلام، اصلا کوری باطن هیچ ارتباطی به کم هوشی یا اینکه در آینده فرزند شما عقلش رو از دست میده نداره چه ارتباطی داره، بصیرت یه چیزی فراتر از کسب علم و این چیزهاست، خود من که با شما صحبت می کنم چه بسا بصیرت نداشته باشم، و این موضوع در پاسخ به عنوان یه احتمال مطرح شده و نیازی به نگرانی نیست چون شاید 90 درصد جامعه مسائل مربوط به انعقاد نطفه رو رعایت نمی کنن و فرزندشون مشکلی ندارند.

      1. آخه تو فرهنگ فارسي معين نوشته بي بصيرتي يعني بي عقلي

      2. من کاری به فرهنگ فارسی معین ندارم، بصیرت دینی منظور من است. و توضیحات لازم را قبلا دادم و ربطی به بی عقلی ندارند. اصلا ربطی به هوش ندارد، خیلی از بزرگان دانشمندان و خردمندان دنیا بهره ای از بصیرت ندارند، ولی چه بسا فرد بی سوادی در روستای دور افتاده باشد و حداقل سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد ولی خداوند نور بصیرت را در قلب او قرار داده هست. پس برای بار هزارم این بصیرتی که من اینجا بیان کرده ام ارتباطی به عقل و هوش ندارد و نگران هوش فرزند خودتون نباشید.

    1. سلام، همان طور که در پاسخ بیان شده این بخش از جواب ارتباطی به روایت ندارد و بعنوان یک احتمال از سوی نویسنده مطرح شده و کوری باطن همان عدم بصیرت اینجا منظور هست و معنی بصیرت را می توانید در اینترنت جستجو کنید و بخوانید.

      1. سلام مننون از پاسختون
        ولی من معنی بصیرتو از تو گوگل متوجه نشدم
        آیا منظور مطلب اینه ک فرزند در آینده هوششو یا عقلشو از دست میده آیا معنی ‌کوری باطن و عدم بصیرت اینه؟

      2. سلام، پاسخ رو دادم، کوری باطن یا عدم بصیرت هیچ ارتباطی به کم هوشی یا کم عقلی و این چیزها نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا