احکام نگاه کردن

حکم دیدن عورت زن توسط مرد

عورت - حکم دیدن عورت زن توسط مرد

حکم دیدن عورت زن توسط مرد چیست؟ آیا دیدن و نگاه به آلت تناسلی زن توسط مرد حرام است؟ آیا اگر عورت و آلت تناسلی زن یا مرد را در تصویر یا فیلم ببینیم چه حکمی دارد؟

ما در مطالب گذشته در بررسی احکام نگاه کردن به سوالات زیر پاسخ دادیم که اگر تمایل داشتید می توانید ابتدا پاسخ سوالات زیر را ببینید و سپس در ادامه به خواندن این مطلب بپردازید:

در ادامه به بررسی حکم دیدن عورت زن توسط مرد می پردازیم.

حکم دیدن عورت زن توسط مرد از نظر اسلام

از نظر اسلام و همچنین از نظر فقهی نگاه کردن به عورت غیر همسر حرام است و فرقی بین محرم و نامحرم و کافر و مسلمان و … ندارد مگر در موارد ضروری که در ادامه ذکر می کنیم.

نگاه به عورت دیگران چه حکمى دارد؟

جواب: نگاه کردن به عورت دیگرى حرام است هر چند در آیینه یا آب صاف و مانند آن باشد خواه محرم باشد یا نامحرم، مرد باشد یا زن و احتیاط واجب آن است که به عورت بچّه ممیز نیز نگاه نکند، ولى زن و شوهر مى توانند به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند.

 زنان تا چند سالگى مى توانند به بدن پسر بچّه ها نگاه کنند؟ نگاه به عورت بچه هاى کوچک تا چند سالگى براى مادران آنها، مخصوصاً در موارد ناچارى، مثلاً هنگامى که مى خواهند آنها را شستشو بدهند یا تطهیر کنند جایز است؟
جواب: آنها مى توانند به قسمت هایى از بدن بچّه هاى غیر بالغ که معمولاً پوشانیده نمى شود نگاه کنند. و نگاه به عورت بچّه غیر ممیز اشکالى ندارد، و مادران در موارد ضرورت مى توانند آن را جهت شستشو یا غیر آن لمس کنند.

حکم نگاه کردن به عورت جهت استخدام

در سازمان هاى نظامى کشور، اعمّ از ارتش، سپاه پاسداران، نیروى انتظامى و برخى دیگر از سازمان هاى دولتى از این قبیل، براى استخدام نیروى جدید، ابتدا بایستى شخص را از هر جهت معاینه کامل بدنى نمایند، تا از سلامت جسمى شخص اطمینان حاصل گردد. در این آزمایشات تمامى اعضاى بدن، از جمله دستگاه تناسلى، مورد معاینه قرار مى گیرد.آیا پزشک همجنس اجازه دیدن و لمس آن قسمت از بدن را جهت معاینه و احراز سلامتى دارد؟
جواب: در مواردى که ضرورت دارد مجاز است. و منظور از ضرورت این است که معاینه بدنى براى آن کار لازم است، و بدون معاینه بدنى استخدام نمى کنند، و شخص هم نیاز به استخدام دارد.

حکم نگاه کردن به بدن و عورت اطفال

پرسش :نگاه کردن به بدن و عورت پسر یا دختر نابالغ مخصوصا جهت تطهیر و شستشو چه حکمی دارد؟
پاسخ :نگاه کردن به قسمتهایى از بدن بچّه‌هاى غیر بالغ که معمولا پوشانیده نمى‌شود اگر به قصد لذّت نباشد و ترس از افتادن در گناه نباشد، اشکالی ندارد، ولى بنابر احتياط واجب بايد به جاهايى مثل ران و شكم كه معمولًا مى ‏پوشانند نگاه نكند و نگاه به عورت بچّه غیر ممیّز اشکالى ندارد، مادران یا پدران در موارد ضرورت مى‌توانند آن را جهت شستشو یا غیر آن لمس کنند.

حکم نگاه مرد و زنی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند

پرسش :چنانچه مرد و زنی قصد ازدواج با هم را داشته باشند، می توانند به یکدیگر نگاه کنند؟
پاسخ :در مواردی که بطور جدّى تصمیم بر ازدواج در فرض پسندیدن وجود دارد، می توانند به منظور آگاه شدن از حسن و عیب یکدیگر به قسمت هایی که مشاهده آن در انتخاب همسر تأثیر دارد نگاه نمایند.

حکم نگاه کردن به عورت دیگران

پرسش :نگاه کردن به عورت دیگران چه حکمی دارد؟
پاسخ :نگاه كردن به عورت ديگرى حرام است هر چند در آئينه يا آب صاف و مانند آن باشد خواه محرم باشد يا نامحرم، مرد باشد يا زن و احتياط واجب آن است كه به عورت بچه ممیز نيز نگاه نكند، ولى زن و شوهر مى ‏توانند به تمام بدن يكديگر نگاه كنند.

حکم مشاهده ی تصاویر مبتذل

پرسش :مشاهده ی تصاویر و فیلم هایی که دارای صحنه های نامشروع دارد برای افراد متأهل و مجرد چه حکمی دارد؟
پاسخ :نگاه کردن به چنین تصاویری حرام و از مصاديق اشاعه فحشا محسوب مي شود و لازم است به طور جدي از انجام آن اجتناب شود.

حکم نگاه کردن به فیلم مبتذل در موارد ضرورت

پرسش :بعضی از زوجین به خاطر مشکلات جسمانی میل به نزدیکی ندارند و برای حل مشکل نیز به پزشک و روانشناس مراجعه می کنند، بعد از طی شدن مراحل درمان،پزشک به این نتیجه می رسد که تنها راه درمان مشاهده ی فیلم های مبتذل میباشد، آیا با این اوصاف مشاهده ی این نوع فیلم ها برای زوجین جایز است؟
پاسخ :در صورتیکه به تجویز پزشک حاذق متدین تنها راه درمان باشد به مقدار ضرورت مانعی ندارد.

نگاه به زنان نامحرم در تلويزيون

پرسش :مشاهده ی فیلمهاى ایرانی یا خارجى که از صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران پخش مى شود و زنان حجاب نداشته یا حجاب اسلامی را ندارند و با آرایش می باشند، چه حکمی دارد؟
پاسخ :چنانچه موجب فساد و انحراف نشود، و تصاوير برهنه يا نيمه عريان نباشد، جايز است.

حکم نگاه به زنان کافر

پرسش :نگاه به موی سر و اعضای زنان کافر چه حکمی دارد؟
پاسخ : نگاه کردن به اعضایى که معمولا در عرف آنها مکشوف است، بدون قصد لذّت اشکالى ندارد.

حکم نگاه به تصاویر بازیگران ایرانی بی حجاب

پرسش :برخی از سایت ها در اینترنت عکس یک سری از بازیگرهای زن ایرانی که بی حجاب است را می گذارند، آیا دیدن آنها اشکال دارد؟
پاسخ :در صورتی که آنها را بشناسید اشکال دارد همچنین در صورتی که نگاه به آنها به قصد لذّت باشد یا مفسده ای بر آن مترتب گردد.

حکم نگاه به کتب درسی پزشکی که تصاویر عریان دارد

پرسش :نگاه کردن به عکسهاى عریان موجود در کتب پزشکى که آموزش آن براى دانشجویان ضرورى است و گاهى ریبه آور است، چه حکمى دارد؟
پاسخ :بدون قصد لذّت و ریبه اشکالى ندارد و هرگاه چنین حالتى خود به خود حاصل شود تنها در موارد ضرورت و به مقدار ضرورت نگاه کنند.

حکم نگاه کردن به عورت برای آموزش پزشکی

پرسش :گذراندن واحدهاى زنان و زایمان براى دانشجویان پزشکى و پرستارى الزامى است آیا این الزام، نگاه کردن به عورت زن را براى آموزش تجویز مى کند؟
پاسخ :تنها در صورت ضرورت چنین آموزشى، جایز است.

حکم اپیلاسیون و درآمد آن

پرسش :حکم اپیلاسیون عورت زن توسط خانم دیگر ی که این کار شغل اوست چیست؟
پاسخ :ایپلاسیون موهای زائد اشکال ندارد ولی در مورد عورتین تنها توسط خود شخص یا همسرش مجاز است و اگر دیگری انجام دهد مرتکب کار حرامی شده است و درآمد حاصل از آن نیز حرام است.

منبع: سایت راشدون برگرفته از استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

5/5 - (3 امتیاز)

‫4 نظرها

  1. اقا ی سوال من به الت جنسی چند نفر مرد و چند زن نگاه کردم چگونه توبه کنم

    1. سلام علی اقا، خداوند بی نهایت بخشنده هست، همین که شما پشیمان هستید و قصد دارید دیگر این کار رو تکرار نکنید از خدا بخواهید که شما را ببخشید، تردید نداشته باشید که ان شاء الله بخشیده خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا