Ultimate magazine theme for WordPress.

نقش زنان در یاری امام زمان (عج) + تعداد و ویژگی ها

تعداد یاران زن امام زمان (عج)

با بررسی روایات درباره نقش زنان پیش و پس از ظهور حضرت مهدی، به نکات قابل توجهی دست می یابیم.بر پایه برخی از روایات چهارصد زن هنگام قیام مهدی(عج) آ» حضرت را همراهی می کنند و اکثر آنها در بخش بهداشت و درمان مشغول فعالیت هستند البته در روایات، درباره تعداد زنانی که به هنگام قیام حضرت با او خواهند بود، اختلافات وجود دارد. بعضی از راویان از سیزده زن نام می برند که هنگام ظهور امام ، با حضرتش هستند و شاید آنان از کسانی اند که از نیروهای ابتدایی حضرت مهی هستند. برخی از روایات نیز عدد زمانی را که به حضرت یاری می رسانند، هفت هزار و هشتصد نفر ذکر کرده است و آنان زنانی هستند که پس از قیام، حضرت را همراهی می کنند و در کارها به آن حضرت یاری می رسانند. در کتاب فتن ابن حما آمده است، تعداد مؤمنان به هنگام خروج دجال، دوازده هزار مرد و هفت و هزار هفتصد یا هشتصد زن هستند.(فتن، ص۱۵۱)امام باقر(ع) نیز می فرماید: « به خدا سوگند! سیصد و اندی نفر(اصحاب خاص مهدی(عج)) خواهند آمد و پنجاه زن در میان آنان است.»(الغیبه نعمانی، ص۲۷۹) مفضل بن عمر می گوید: امام صادق(ع) فرمود: همراه حضرت قائم(عج)، سیزده زن هستند» عرض کردم: آنان چه می کنند و چه نقشی دارند؟ فرمود: « زخمی ها را مداوا می کنند و از بیماران پرستاری می نمایند؛ همچنان که همراه رسول خدا(ص) بودند … .»(اثبات الهداه، ج۳، ص۷۵)در برخی از روایات نیز تنها به همراه بودن زنان؛ اکتفا کرده و تعدادشان را ذکر نکرده اند … . با توجه به این روایات،‌ روشن می شود که فقط ۲۵ زن در میان یاران حضرت وجود ندارد( و حتی اشاره ای به عدد ۲۵ نشده است)؛ بلکه تا هفت-هشت هزار زن در میان لشکریان خواهدند بود که از این تعداد، سیزده تن جز یاران خاص قرار خواهند گرفت.

ویژگی ها و نقش یاران زن امام زمان (عج)

تنها ویژگی مورد اختلاف ، مساله جهاد و مبارزه در صف اول میدان است و در بقیه موارد مردان و زنان اشتراکات زیادی در وظایف و ویژگی های یاران امام زمان دارند. در مواردى که یارى کردن مربوط به حالت جنگ و قیام و جهاد باشد، طبیعى است که مردان باید حضور فعالانه ترى داشته باشند؛ چرا که خداوند با توجه به ویژگى هاى جسمى و روحى زنان و مردان، وظایف و تکالیف را قرار مى دهد و سختی ها و مشکلات جنگ، به گونه اى است که نه با جسم زن سازگارى دارد و نه با روح او همخوانى، لذا وظیفه جهاد از دوش آنان برداشته شده است، مگر در زمان ضرورت. در روایتى هم که به حضور سیزده زن اشاره شده بود، آمده که آنان همان گونه که همراه رسول خدا بودند، فعالیت خواهند کرد. جالب این است که این بانوان، از جمله کسانى اند که از دنیا رفته اند و در زمان ظهور باز خواهند گشت و به فعالیت هایى چون مداواى مجروحان و سرپرستى بیماران خواهند پرداخت. طبرى در دلائل الامامة از امام صادق«ع» نقل کرده که که این سیزده زن عبارت اند از: قنواء دختر رشید هجرى، ام ایمن، حبابه والیه، سمیه، زبیده ام خالد، ام سعید حنفیه، ام خالد جهنیه و… دلائل الامامة، ص ۳۱۴.. بر این اساس یارى رساندن زنان به حضرت، تنها منحصر به جبهه جنگ و شهادت نیست، بلکه عرصه هاى مختلفى چون عرصه فرهنگ، تربیت، اجتماع، و… را نیز در بر مى گیرد. حوزه هایى که در آنها میدان یارى براى زنان، حفظ کرامت زن باز است و قطعاً آنان در حکومت حضرت، مى توانند در این عرصه ها نقش داشته باشند