احکام شرعی

آیا شیاف روزه را باطل می‌کند؟

من جهت معالجه نیاز به شیاف کردن در حال روزه دارم و سوالم این است که آیا شیاف روزه را باطل میکند؟ حکم شیاف برای روزه دار و در ماه رمضان چیست؟

احکام روزه - آیا شیاف روزه را باطل می‌کند؟

آیا شیاف روزه را باطل میکند

پاسخکده: شیاف نوعی از اشکال استفاده از دارو و به صورت جامد است که در درجه حرارت بدن انسان نرم یا محلول می‌شود. شیاف به مقعد، واژن یا لوله ادراری وارد می‌شود. داروی موجود در شیاف، می‌تواند اثر موضعی یا کلی در بدن انسان داشته باشد. ممکن است از شیاف‌ها برای معالجه درد، تب، گرفتگی عضلانی، بواسیر و یبوست استفاده بشود.
و از طرفی یکی از مبطلات روزه اماله کردن با چیز روان است به بیان دیگر اماله یعنی وارد کردن چیز روان و مایع از طریق مقعد است. اماله همان تنقیه یا حقنه است که در اصطلاح پزشکی به آن enema می گویند و برای پاکسازی روده بزرگ انجام می شود. این روش برای جراحی روده و یا رساندن املاح به روده بزرگ از طریق رکتوم به کار می رود.
اما در مورد اینکه آیا شیاف روزه را باطل میکند؟ طبق نظر اکثر فقهاء اماله کردن با چیز روان اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد روزه را باطل می کند ، ولی استعمال شیافهایی که برای معالجه است اشکال ندارد و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیافهایی که برای کیف کردن است مثل شیاف تریاک یا برای تغذیه از این مجری است خودداری نمایند.
در ادامه نظر برخی از مراجع تقلید را درباره اینکه آیا شیاف روزه را باطل میکند؟ یا خیر ذکر کرده ایم و هر کس طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کند.

نظر مراجع تقلید درباره اینکه آیا شیاف روزه را باطل میکند یا خیر؟

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای: اماله کردن با چيز روان، اگر چه از روى ناچارى و براى معالجه باشد، روزه را باطل مى‌‌کند. ولی شياف اگر مايع نباشد؛ و کرم واژينال ،‌ براي روزه اشکال ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی: استعمال شياف‏ به جهت درمان بنابر احتياط اشكالي ندارد. ولي براي روزه دار مكروه مي باشد. ولی تنقیه کردن روزه را باطل میکند هر چند به شکم نرسد.
آیت الله سیستانی: اماله کردن با چیز روان اگرچه از روی ناچاری وبرای معالجه باشد , روزه را باطل می کند. ولی استفاده از شیاف روزه را باطل نمیکند ولی مکروه است.

استعمال و استفاده از انواع شیاف برای مداوا، تسکین درد آیا روزه را باطل می کند؟

تنقیه یا با چیزهای روان صورت می‌گیرد و یا با جامد. و نیز ممکن است برای درمان و مداوا و تسکین درد انجام گیرد و یا به اغراض دیگر.

به فتوای امام خمینی(س) اماله کردن با چیزهای روان و  مایعات  از کارهایی است که روزه را باطل می‌کند. هر چند از سر ناچاری و به خاطر مرض و مانند آن باشد.

لیکن استعمال جامد، مانند شیاف در صورتی که براى معالجه باشد، مضرّ به صحت روزه نیست و اشکالى ندارد. بر همین اساس، شیاف‌های جامدی که برای تسکین درد استفاده می‌شود مبطل روزه نیست.

و امّا استعمال شیاف‌هایى که براى نعشه شدن و کیف کردن است، مثل شیاف تریاک برای معتادها یا براى تغذیه از این مجرا است، مورد اشکال است، پس به احتیاط واجب باید از آن اجتناب شود و همچنین است هر چیزى که موجب تغذیه از این راه بشود.

احکام روزه - آیا شیاف روزه را باطل می‌کند؟

حکم استفاده از شیاف تریاک

پرسش :استفاده از شیاف تریاک برای روزه دار چه حکمی دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی :این کار جایز نیست .

حکم روزه ی بیمار در صورت لزوم تنقیه در هر روز

پرسش :بیمارى که ناچار است هر روز، یا یک روز در میان با آب خالص تنقیه کند، تکلیف روزه هایش چه مى شود؟
آيت الله مکارم شیرازی: اگر مى تواند، این کار را در شب انجام دهد، و اگر نمى تواند باید روزه را قضا کند.

حکم روزه در صورت عدم ورود مایعات به شکم از طریق تنقیه

پرسش :روزه بیمارى که تنقیه مى کند، امّا مایع به شکم او نمى رسد و فقط به نشیمنگاه او وارد مى شود، چه حکمى دارد؟
آيت الله مکارم شیرازی: روزه او باطل است، هرچند به شکم نرسد.

شیاف واژینال و غسل

پرسش: آیا پماد یا کرم و شیاف واژینال غسل دارد؟
پاسخ :هیچ پمادی و هیچ نوع آزمایشی در واژن غسل را واجب نمی گرداند غسل با مقاربت با همسر و یا ارضا شدن واجب می گردد.

5/5 - (4 امتیاز)

‫4 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا