احکام شرعی

آیا آمپول روزه را باطل می‌کند؟

آیا آمپول روزه را باطل میکند؟ آیا آمپول عظلانی و بی حسی و تقویتی روزه را باطل می کند؟ حکم آمپول زدن در ماه رمضان چیست؟ حکم سرم زدن برای روزه دار چیست؟

بعد از دیدن ویدیو متن را بخوانید زیرا محتوای که در متن است در ویدیو نیست!

پرسش: به دلیل بیماری در طول ماه رمضان و در حالی که روزه هستم از آمپول و سرم استفاده می کنم و سوالم این است که آیا آمپول روزه را باطل میکند؟ آیا آمپول پنی سیلین و بی حسی روزه را باطل میکند؟ تفاوتی بین آمپول عضلانی و تقویتی در  حکم وجود دارد یا خیر؟

احکام روزه - آیا آمپول روزه را باطل می‌کند؟

آیا آمپول روزه را باطل میکند

در این مسئله بین مراجع اختلاف است برخی استفاده از آمپول تقویتی را در هر صورت مبطل روزه می دانند و برخی میفرمایند که اگر عضلانی باشد اشکال ندارد و برخی نیز میفرمایند که استفاده از آمپول تقویتی و عضلانی و هر نوع آمپول و سرم روزه را باطل نمی کند.
به دلیل اینکه در این مسئله که آیا آمپول روزه را باطل میکند؟ یا خیر؟ اختلاف وجود دارد در ادامه نظر 13 مرجع تقلید را ذکر می کنیم هر کس طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کند.

احکام روزه - آیا آمپول روزه را باطل می‌کند؟

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای:

احتیاط واجب آن است که روزه ‏دار از آمپول‏ هاى مقوّى یا مغذّى و هر آمپولى که در رگ تزریق مى‏شود خودداری کند لکن آمپول‏هاى دارویى که در عضله تزریق مى‏شود و نیز آمپول‏هایى که براى بی حسّ کردن به کار مى‏ رود، مانعى ندارد.

آیات عظام امام خمینی و سبحانی:

احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند4 يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد.

آیات عظام گلپايگاني و صافي:

احتياط مستحب آن است كه روزه دار از استعمال آمپول خوداري كند و فرق بين آمپولها نيست، و اگر لازم شد و تزريق كرد، روزه او باطل نمي شود.

آیت الله وحید خراسانی:

تزریق آمپولی که به جای دوا بکار می رود یا عضور ا بی حس می کند اشکال ندارد. و احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای آب و غذا بکار می رود خودداری کند.

آیت الله بهجت:

احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند بلكه اجتناب خالي از وجه نيست ، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جهت ديگر استعمال مي شود، اشكال ندارد و اجتناب از آمپولي كه معلوم نيست از قسم اول باشد يا نه، لازم نيست.

آیت الله زنجانی:

احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال سرم و آمپولی که بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپول دوایی و آمپولی که كه عضو را بي حس مي كند؛ اشكال ندارد.

آیت الله سیستانی:

تزریق آمپول، روزه را باطل نمى‏ کند؛ خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن. و فرقی نمی کند که از طریق عضلانی باشد یا از طریق رگ تزریق شود. بنابراین به نظر ایشان استفاده از آمپول پنی سیلین و بی حسی و هر آمپول دیگر روزه را باطل نمی کند.

آیت الله فاضل لنکرانی:

بايد روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد.

آیت الله مظاهری:

تزریق آمپولی که عضو را بی حس می کند یا به جای دارو استعمال می شود اشکال ندارد ولی بهتر است که روزه دار از استعمال آمپول یا سرمی که به جای غذا بکار می رود خودداری کند.

آیت الله نوری همدانی:

احتياط مستحب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد و تزريق هيچ نوع آمپول ها روزه را باطل نمي كند.

آیت الله مکارم شیرازی:

تمام انواع آمپول های دارویی یا آمپول تقویتی یا بی حسّی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول ها و سرم های وریدی (که در رگ تزریق می شوند) جایز نیست.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا