خدا و یاری ما به امام مهدی علیه السلام
این جمله «اگر می خوایم در زندگیمون بیشترین بهره وثواب رو ببریم به فقرا کمک نکنیم، برای زمینه سازی ظهور تلاش کنیم وقتی ایشون بیاد دیگه اصلا فقیری پیدا نمیشه » جمله درستی است؟
پاسخ کوتاه:
دین الهی برای تأمین سعادت دنیا و آخرت انسان است. مهدویت در طول تاریخ مفهوم راه نجات از ظلم و ستم بوده است. سرباز مهدویت با تمام مراکز قدرت و فساد حتی عرصه های بینالمللی موظف به مبارزه است. اعتقاد به امام زمان به معنای گوشهگیری نیست. در هر نقطه دنیا فقر، ظلم، تبعیض و زورگویی وجود دارد. سرباز برای مبارزه با اینها باید آماده باشد.
خداوند متعال، در همه صفات کمالی و جمالی، نامحدود و بی نهایت است. او قدیر مطلق و علیم مطلق و بصیر و سمیع و … مطلق است. معنای یاری کردن خداوند و نصرت پروردگار، دارای معنای مناسب و خاص خود است زیرا او که قدرت مطلق و بی نیاز علی الاطلاق است و هیچ نیاز و نقصان و حاجتی ندارد تا از کسی یاری و کمک بطلبد. پس معنای یاری کردن خداوند، یاری کردن آیین و پیامبر و شریعت و تعلیمات او است و به همین خاطر در برخی دیگر از آیات قرآن، یاری کردن خدا و رسولش در کنار یکدیگر قرار داده شده است. خدای متعال فرموده اند: « وَ یَنْصُرُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ هُمُ الصّادِقُونَ»(1)؛ با اینکه قدرت خداوند بی پایان است و قدرت مخلوقات در برابر او بسیار ناچیز ولی باز تعبیر به یاری کردن خداوند می کند تا اهمیت مسأله جهاد و دفاع از آیین حق را روشن سازد و تعبیری از این با عظمت تر برای این موضوع پیدا نمی شود در واقع این کمک و یاری کردن، یاری کردن خود و کمک به خود است نه به خداوند، زیرا یاری کردن دین خدا و پیامبر او و شریعت او و بر پاداشتن دین الهی و حفظ شکوه و عظمت دین، ضامن سعادت و نجات و بهره ورزی انسان است، چون دین الهی برای تأمین سعادت دنیا و آخرت انسان است و برای خداوند هیچ نفع و سودی دربر ندارد، پس نتیجه یاری کردن خدا که همان یاری کردن دین و آیین الهی است، خدمت و توجه به امام علیه السلام و موجب برگشت برکات آن به خود عاملان است. «انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آماده کنیم سربازی منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بینالمللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشنبینی دارد ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفهای نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معنای گوشهگیری نیست…. امروز اگر ما میبینیم در هر نقطهی دنیا ظلم و بیعدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها میآید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده کنیم.(2)؛ مساله مهدویت، و ترویج فرهنگ و هویت مهدوی ، امری نیست که با وزارت خانه و یا ارگان و . . . . محقق شود، بلکه این فرهنگ باید در همه ابعاد وجودی جامعه و افراد آن عینیت پیدا کند . مهدویت از مفاهیمی است که در طول تاریخ همواره راه نجات از ظلم و ستم بوده است، چرا که عدالت مهدوی اقتضا میکند که مسلمانان در برابر ظلم و ستم ایستادگی کنند. برای پی بردن به این اندیشه نیازمندیم تا به واکاوی مفهوم مهدویت و معانی گوناگون آن پرداخته شود.مهدویت، اندیشه و باوری است که مورد پذیرش و اعتقاد همه مسلمانان بوده و به عنوان یک حقیقت دینی- اسلامی قلمداد میشود. مهدویت در اسلام از مفاهیمی است که میتوان در ابعاد گوناگون به آن نگریست. اما قبل از پرداختن به ابعاد گوناگون اندیشه مهدوی باید به مفهومشناسی مهدویت پرداخته شود. مهدویت یعنی معتقد بودن به وجود مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف . گاهی نسبت بیش از این حیث لحاظ میشود؛ یعنی رفتار هم رفتار مهدیپسند باشد یا رفتاری باشد که از او اخذ و الهام گرفته شده باشد.مهدویت در اصطلاح یعنی روش، رفتار، فکر و عقیدهای که به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انتساب داشته باشد. پس مهدویت یعنی معتقد بودن به وجود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف (3)؛ و طریقه و یا رفتاری که منتسب به اعتقاد و باور به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد، مهدویت گفته میشود. بر همین اساس، فرهنگ مهدوی عبارت است از: «بیان اندیشهها، باورها، اصول و اعتقادات مربوط به آموزه مهدویت، تبیین ارزشها و بایدها و نبایدهای آن، تعیین هنجارها و الگوهای رفتاری کرداری مرتبط با آن، تولید نمادها، نشانهها و علائم نمادین برای توسعه و تحکیم آن، تولید آیینها و آداب و رسوم تازه و تقویت آیینهای پیشین، ابداع و نوآوریهای ارتباطی رسانهها در حوزه شبکههای انسانی حقیقی و مجازی، توسعه و بسط مهارتهای مورد نیاز مانند زمینهسازی ظهور، انتظارسازنده، روشهای یاری مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف و »(4)؛ هم در این راستا فرهنگ مهدویت را فرهنگ انتظار بشریت برای حاکمیت صلح و حاکمیت حق میداند. بدین صورت که حق حاکم شود و صلح را در میان بشریت برقرار کند که بشریت به صورت یکپارچه شود و مدیریت یکپارچه داشته باشد. خداوند در قرآن کریم پیرامون وارثان حقیقی زمین میفرماید: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»(5)؛ ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم. مقام معظم رهبری (مدّظله العالی) نیز پیرامون فرهنگ جهانی مهدوی میفرمایند: «ما که منتظر امام زمان هستیم، باید در جهتی که حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تشکیل خواهد شد، زندگی امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم. رابطهی قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان عجل الله تعالی فرجه یک امر مستحسن، بلکه لازم و دارای آثاری است؛ زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه میدارد.(6)؛
ــــــ
(1). سوره مبارکه الحشر/ آیه شریفه 8.
(2). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهی شعبان در مصلای تهران، 30/7/1381.
(3). عمید، ج 1، ص 233.
(4). عظیمی، 1389، ص 155 و مصباحی مقدم (1397)).
(5). سوره مبارکه قصص / آیه شریفه5.
(6). بیانات در دیدار مسئولان و اقشار مختلف مردم، 22/12/1368.
.
خدا و یاری ما به امام مهدی علیه السلام