آینده پژوهی و نشانه های ظهور
اینکه می گویند اسراییل ۲۵ سال اینده را نخواهد دید و از طرفی فتح بیت المقدس بعد از ظهور اتفاق می افتد یعنی زمان ظهور حضرت حدودا ۲۵ سال اینده است؟؟
پاسخ کوتاه:
مکلف هستیم هر صبح و شام منتظر امر فرج باشیم. آینده قطعی منافاتی با انجام تکلیف ندارد. پیش بینی رهبر معظم انقلاب اسلامی روحی فداه بر اساس تجارب و قواعد علمی مورد پذیرش دانشمندان و اکثریتی از سیاستمداران است. نشانه های قطعی بودن این پیش بینی در حال ظهور و بروز است.
مکلف هستیم هر صبح و شام منتظر امر فرج باشیم. انگیزه انسان برای دانستن آینده قابل انکار نیست. شاید به همین دلیل انواع مدلها و روشها برای پیش بینی و پیشگویی در بین مردم رواج دارد. آینده پژوهی علمی امری معقول، مقبول و لازم است. این علم غیر از پیش گویی های سطحی غیر مستدل است. آینده قطعی نیز هیچ منافاتی با تلاش و تکلیف انسان ندارد. کارشناسان آینده پژوهی بر اساس قوانین مربوطه مطالبی را قبل از وقوع اعلام مینمایند. تلاش انسان، برای رسیدن به نتیجه مطلوب در آینده است. هر انسان عاقلی ضرورت شناخت آینده را میداند. برنامه ریزی و حساب و کتاب آنرا در نظر گرفته و اقدام لازم رسیدن بدان را از حال تدارک نموده و انجام میدهد. موانع آنرا برطرف نموده و در راه رسیدن به مطلوب حرکت مینماید. تشخیص میدهیم اکنون چه وظیفهای داریم تا در آینده به نتیجه مطلوب برسیم. اگر نتوانیم آینده را درست ترسیم کنیم، نمیتوانیم تشخیص دهیم در حال حاضر وظیفهمان چیست. آن وقت، کار مشوش و بیبرنامه میشود، نیروها هدر میرود و گاهی نیز نتیجه معکوس میگیریم. شرایط مساعد برای دستیابی به نتیجه، و شناخت موانع رسیدن به هدف مهم اند. آینده نگری با منشاء دینی یا وحیانی دقیقترین آینده نگاری است. وعده قیامت یا پیروزی حق بر باطل غیر قابل انکار است. پیش بینی رهبر معظم انقلاب اسلامی روحی فداه بر اساس تجارب و قواعد علمی مورد پذیرش دانشمندان اهل فن و اکثریتی از سیاستمداران عالم بوده و نشانه های قطعی بودنش در حال ظهور و بارز شدن است. نشانه های ظهور ایجاد آمادگی های پیش از ظهور است. ما در هر حال هم باید آماده ظهور باشیم و از آن استقبال کنیم و هم برای برای آن لحظه شماری کنیم و دعا نماییم . فرد منتظر باید زندگی امروز خود را طوری تنظیم کند که گویی الان در محضر آن امام عدل پرور است؛ چرا که حکومت امام زمان اوراحنا فداء؛ حکومت انسانیت و عدل است. مقدمه ی آن نیز تربیت و اصلاح خود و جامعه است.پس وظیفه ما این است که برای برقرای آن کشور خداشناسی و آن جهان عدل خواه، از هم اکنون آماده باشیم و آن را با تصحیح عقاید دینی و تکمیل کردارهای ناشی از آن تحقق بخشیم. امروزه با گسترش دامنه فعالیت مدعیانی که هر از گاهی از گوشه و کنار سر بلند کرده و به ادعای پیشگویی و نزدیک بودن ظهور یا تحقیق فلان نشانه ظهور و دعاوی دیگر جمعی را به خود میخوانند و سبب ایجاد اشتهای کاذب و در نهایت سرخوردگی و یأس میشوند بنابراین ضرورت نگاه عالمانه به روایات علائمالظهور و نیز جداسازی روایات صحیح از سقیم و معتبر از غیر معتبر بیش از پیش احساس و انجام پژوهش علمی دقیقی در شناخت و تطبیق نشانه های ظهور ضرورت دارد. نشانه های ظهور گاهی سوء تعبیر شده و شرایط ظهور تلقی میگردد. بر اساس حکم شرعی قطعی هر شب و روز منتظر ظهور بودن و توصیف امر ظهور به ناگهانی بودن قیامت و نیز تصریح معصومین علیهم السلام به اصلاح امر فرج در یک روز، فهمیده میشود نشانه های ظهور بسیار اندک، قابل انجام لحظه ای و در سایه اصل کلی حذف یا تغییر نیز هستند. بیان آنها برای ایجاد معیارهایی در شناخت حق، شناسایی مدعیان باطل، امید بخشی و پرفروغتر شدن نور امید در دلهای منتظران، تذکر و هشدار برای معاندان و منحرفان است تا از بدی و تباهی دست بردارند. یعنی این امور، به نوعی هشدار یا تهدید دشمنان آن حضرت است. اهل ایمان بر اثر پدیدار شدن هر یک از نشانهها میبایست خود را از جهت روحی و جسمی و نیز فردی و اجتماعی، برای شرکت در دولت کریمه آمادهتر کنند. البته حکمتهای بیشمار دیگری نیز دارند و در جای خود کارکرد نشانه های ظهور توضیح داده شده است. از این رو، برخی از فقهاء، یادگیری نشانه های ظهور را از باب جلوگیری از سقوط در وادی هلاکت و ضلالت عصر غیبت و دفع ضرر محتمل، واجب دانسته اند. آیۀ الله صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الاثر، چنین می فرمایند: هل یجب معرفه علائم الظهور، لیعلم به عند وقوعه، و یعرف المحقّ من المبطل، و یمیز بین الخبیث و الطیّب؟ الظاهر هو وجوبها؛ حذرا عن الوقوع فی الضلاله، و دفعا للضرر المحتمل. (1)؛
ـــــــــــــــ
(1). صافی گلپایگانی، منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر، ج 3، ص 303.
آینده پژوهی و نشانه های ظهور