خشونت و تخریب در انقلاب اسلامی
شما زمان پیروزی انقلاب، به اموال عمومی آسیب زدید، امروزه اغتشاشگران هم همین کار را میکنند، پس چرا به آنها ایراد گرفته میشود؟
به طور طبیعی هر انقلاب و مبارزه برای سرنگونی یک نظام سیاسی و جایگزینی نظام سیاسی جدید، برخوردها و زد و خورد هایی را به دنبال دارد، اما آنچه مهم است این است که تلاش شود تا خسارات و آسیب های ناشی از آن تا حد امکان کاهش پیدا نماید و جلوی بروز برخی هرج و مرج ها و اقدامات انحرافی در مسیر انقلاب گرفته شود که حضرت امام در رهبری انقلاب با دو روش این هدف را دنبال نمودند. از یکسو ایشان تلاش کردند تا به مردم آگاهی و شناخت لازم را در جهت اهداف و مقاصد مبارزه بدهند از این جهت انقلاب اسلامی، انقلابی نرم و فرهنگی محسوب می گردد که بر پایه بیداری و آگاهی مردم بنا شد نه همچون سایر انقلاب ها که با خشونت بسیار همراه بود. از سوی دیگر با قیام مسلحانه با رژیم تا حد امکان مخالفت نمودند تا میزان خسارات کاهش پیدا نماید.
گرچه با وجود جریان ها و گروههای مختلف فکری در جریان مبارزات انقلابی برخی از گروهها با الگو گیری از سایر انقلاب ها بدون درک ماهیت و هویت اسلامی انقلاب اسلامی اقدام به رفتارهای خشونت آمیز و تخریب اموال عمومی کرده و دست به اسلحه بردند، اما توده نیروهای انقلابی و پیرو امام با راهپیمایی و اعتصاب، اعتراض خود را نشان دادند.
حضرت امام با تخریب اموال عمومی در جریان مبارزه موافق نبودند و در پاسخ به سؤال خبرنگار آلمانی که مدعی شد خشم ملاهاى محلى و تظاهر کنندگان، غالباً علیه هدفهاى (اماکن) عمومى زیادى متوجه شده و بانکها و سینماها به آتش کشیده شده و مغازه هاى بزرگ به تاراج رفته است ؟ فرمودند: به آتش کشیدن سینماها و بانکها، مسبوق به درخواست ما نبوده است. رژیم شاه این تأسیسات را براى تخریب اقتصاد و فرهنگ کشور در حد افراط مورد استفاده قرار داده است و به همین جهت هدف مخالفت مردم شده، مردم عصبانى نیستند، آگاه هستند. در غرب اطلاع کافى از نقش تخریبى این مؤسسات ندارند. نمى دانند که بانکها بشدت مردم را استثمار کرده اند. زمینه تولید مردم زحمتکش را به سود شرکتهاى بین المللى و توسعه بازار فرآورده هاى خارجى از بین برده اند. سینماها کارشان از بین بردن روحیه مقاومت در نسل جوان کشور بوده است. امروزه این امر، مورد اقرار گردانندگان دستگاههاى تبلیغاتى خود رژیم هست. البته مردم از راهنماییهاى صمیمانه و صادقانه ما پیروى مى کنند.» (1)
ایشان برخی از اقدامات خرابکارانه را از مبارزات مردم انقلابی جدا دانسته در پاسخ به این سؤال خبرنگار سوئیسی که از ایشان پرسید: حضرت آیت اللَّه، بانکها یکى از هدفهاى حملات مردم است. سوئیس کشور بانکهاى مهم بین المللى است و چنین به نظر مى رسد که به طور قطع مقدار زیادى از سرمایه هاى ایران به سوئیس منتقل شده باشد. در این باره شما چه فکر مى کنید؟ فرمودند: «خرابیهایى که در ایران پیدا شده و انقلاب ایران، در اثر مفاسدى است که در هیأت حاکمه وجود دارد و همچنین بر اثر کارهاى مخالف عقل است که شاه انجام مى دهد و خرابیهایى که با دست عمال شاه در سراسر مملکت انجام مى گیرد، براى ضربه زدن به مردم و بد جلوه دادن مبارزات اصیل مردم ایران است که با حمله به مراکز استثمار و فحشا و فساد، تنفر خود را از هر چیزى که موجب انحراف و غارتگرى است اعلام مى کنند. الان خبرگزاریهاى داخلى و خارجى اطلاع مى دهند که در شهرهاى ایران دستجاتى از اشرار و یا عده اى از کماندوها به صورت کولیها و بومیها به شهرها حمله مى آورند و خرابکارى مى کنند و اینهاست که موجب شده ثبات مملکت متزلزل شود. اگر شاه برود و حکومت جمهورى اسلامى که حکومت دموکراسى واقعى است به جاى آن بیاید، این ناآرامیها از بین مى رود و در ایران ثبات برقرار خواهد شد. رژیم ایران به یک نظام دموکراسى اى تبدیل خواهد شد که موجب ثبات منطقه مى گردد و سرمایه ها به ایران برمى گردد و به نفع مردم از آن استفاده مى شود.(2)
نگاهی گذرا به استراتژی مبارزاتی حضرت امام
حضرت امام در جریان مبارزات علیه رژیم ستمشاهی چند استراتژی را دنبال کردند .
فرستادن پیام و رهنمود به ایران: حضرت امام در دورانی که در نجف بودند، همواره از طریق صدور اعلامیههای مختلفی پیامها و رهنمودهای خود را به مناسبتهای مختلف به گوش مردم و افراد مبارز میرسانند. این رهنمودها، که جنبه روشنگری و افشاگری داشت، نمیگذاشت که آتش مبارزه در دلها خاموش شود و سردی و سستی پدید آید و همچنین باعث میشد تبلیغات دروغین شاه شکست بخورد.
معرفی اسلام راستین: استراتژی حضرت امام ، در نجف، معرفی اسلام راستین به اقشار مختلف مردم بود. آیتالله موسوی بجنوردی در این باره میگوید: «امام (ره) با ترور و اقدام مسلحانه به شدت مخالف بود. هدف ایشان این بود که باید از راه حرکت مردمی و اکثریت آرا مبارزه را پیش برد. از ابتدا امام همین حرفها را میزدند. یعنی از همان اول دو رکن را برای حکومت اسلامی همیشه در کنار هم بیان میکردند و میگفتند که حکومت اسلامی بر دو رکن استوار است: یکی احکام اسلام و دیگری مردم. امام در عین اینکه به قیام مسلحانه ترغیب نمیکردند، اما از افرادی که قیام مسلحانهشان رنگ اسلامی صرف داشت، در مواقع حساس حمایت میکردند. مثلاً اگر محکوم به اعدام میشدند، از آنها حمایت میکردند؛ اگر به زندان میرفتند، به اینها کمک میکردند.» (3)
عدم حمایت از گروههای التقاطی: امام، با وجود حمایت از جریاناتی که علیه شاه مبارزه میکردند، هیچ گاه با وجود اصرار دیگران، حاضر به تأیید گروههای التقاطی نشدند. یکی از این گروهها مجاهدین خلق (منافقین) بود. امام ، در شرایطی که هنوز انحراف این گروه مشخص نشده بود و نمایندهای برای گرفتن تأیید نزد امام فرستاده بودند، به هیچ عنوان حاضر به تأیید آنها نشدند. (4)
آگاهیبخشی به نسل جوان: یکی از راههایی که امام برای جهانی کردن نهضت اسلامی در پیش گرفته بود نامهپراکنی و ارتباط با دانشجویان مسلمان بود، اما از آنجا که امام میدانستند قشر جوان تأثیر بسزایی در ایجاد تحولات دارند و یکی از ارکان انقلاب محسوب میشوند، در طول دوران اقامت در نجف همواره سعی میکردند این قشر را به سمت اسلام جذب کنند تا هم از گرایش جوانان به سمت انحراف و التقاط جلوگیری کنند و هم آنها را با اسلام راستین آشنا سازند. (5)
مقابله با باستانگرایی شاه: رژیم پهلوی، به منظور مقابله با اسلام، سعی میکرد تا با تبلیغ باستانگرایی افراطی دوران اسلامی ایران را تحریف نماید و این دوره را بیاهمیت و ناچیز معرفی کند. برای همین، اقدام به برگزاری جشنهای شاهنشاهی و تغییر تاریخ کشور از هجری شمسی به شاهنشاهی کرد. با این حال، امام از نجف با صدور اطلاعیههایی با این حرکت ضد اسلامی مخالفت کردند و درباره عواقب این مسئله به ملت ایران هشدار دادند.
3.سخنرانی های حضرت امام در مناسبت های مختلف پخش می شود و تمامی سخنرانی های ایشان منتشر شده و در دسترس عموم قرار دارد. ممکن است جمهوری اسلامی در تحقق اهداف و آرمان های خود کوتاهی ها و کم کاریها و ضعف هایی داشته باشد، اما در مسیر انقلاب اسلامی به برکت رهبری مقام معظم رهبری انحرافی صورت نگرفته و زنده بودن آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی و افزایش حجم دشمنی نظام سلطه و تلاش آنها برای مقابله با انقلاب اسلامی نشان از درستی مسیر جمهوری اسلامی دارد. بله قطعاً کاستیها و مشکلاتی وجود دارد و عملکرد برخی مسئولان با معیارهای انقلابی زاویه داشته و تا رسیدن به جایگاه قابل قبول فاصله داریم، اما در خط امام و آرمان های انقلاب اسلامی تغییری ایجاد نشده است. سخنان حضرت امام در همه حال و همه شرایط می تواند الهام بخش مردم و مسئولان و روشنگر مسیر انقلاب اسلامی باشد.
پی نوشت ها:
1. صحیفه امام ، ج 4 ، ص 357 ؛ مصاحبه با مجله آلمانى اشپیگل ، 16 آبان 1357.
2. صحیفه امام , ج 4 ، ص 502 -503؛ مصاحبه با خبرنگار رادیو – تلویزیون سوئیس، 24/8/1357.
3. اکبر فلاحی، تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات امام خمینی (ره) در نجف، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1390، ص 133.
4. غلامعلی پاشازاده، مبارزات امام خمینی (ره) به روایت اسناد در دوران تبعید در نجف، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1387، ص 109.
5. سید حمید روحانی، نهضت امام خمینی (ره)، تهران:مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1372، ج3، صص 499 و 500.
خشونت و تخریب در انقلاب اسلامی