پذیرش توبه از گناه از روی علم
با سلام اگه از روی دانایی گناه کنیم بعد توبه کنیم توبه پذیرفتنیه؟
پاسخ کوتاه:
قرآن مجید سه شرط اساسی برای قبولی توبه ذکر کرده است:۱ـ ۱ . گناه از روی جهالت و نادانی انجام گرفته باشد نه از روی کفر و انکار و عناد.۲ـ ۱ . توبه به تأخیر نیفتد.
۳ـ ۱ . گناه و خطا اصلاح و جبران گردد، یعنی حق الله و حق الناس ادا شود.
گناه از روی علم1 . سه شرط قرآن کریم برای قبولی توبهقرآن مجید سه شرط اساسی برای قبولی توبه ذکر کرده است:
1ـ 1 . گناه از روی جهالت و نادانی انجام گرفته باشد نه از روی کفر و انکار و عناد.
2ـ 1 . توبه به تأخیر نیفتد.
3ـ 1 . گناه و خطا اصلاح و جبران گردد، یعنی حق الله و حق الناس ادا شود.
قیود مذکور را میتوان از آیات مختلف برداشت کرد:
«إنّما التّوْبَةُ عَلَی اللهِ لِلّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجِهالَةٍ ثُمّ یَتُوبُونَ مِنْ قَریبٍ فَاؤلئِکَ یَتُوبُ اللهُ عَلَیْهِمْ وَکانَ اللهُ عَلِیماً حَکِیماً؛ پذیرش توبه بر خدا است، نسبت به کسانی که از روی جهالت، کار زشت انجام میدهند، آنگاه زود توبه میکنند. خدا توبه اینان را میپذیرد و خدا دانا و حکیم است». [ نساء / 17]2 . معنای جهل
در آیه بالا قید «بجهالة» به کار رفته است. جهل و جهالت دو معنی دارد: 1 . ندانستن 2 . عدم علم کامل.
بیشتر اوقات کلمه جاهل و جهالت در مورد دوم به کار میرود که انسان آگاه و دانا است، ولی آگاهی او نسبت به زشتی کار تأثیری در او نمیگذارد، بلکه بسان افراد ناآگاه، کارهای بد را انجامی میدهد. امام صادق(ع) در مورد آیات مربوط به جهالت فرمود:
«گناهی است که بنده خدا آن را انجام میدهد و اگر چه از حکم آن آگاه میباشد، ولی آنگاه که تصمیم میگیرد عمل خلافی را انجام دهد، در واقع جاهل است».
آن گاه حضرت به جریان یوسف(ع) و برادرانش اشاره میکند که قرآن از یوسف یاد میکند که وی به برادرانش گفت:
«هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَأخِیه إذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ؛ آیا به خاطر دارید ستمی را که بر یوسف و برادر او روا داشتید، در حالی که همگی جاهل بودید». [یوسف / 89] برادران یوسف همگی زشتی ظلم را درک میکردند، ولی به دلیل خودخواهی یا حسادت یا هوی و هوس چنان برخورد کردند که گویی نسبت به زشتی کار خود به کلی ناآگاه بودند. [بحار الانوار، ج 6، ص 32]
پذیرش توبه از گناه از روی علم